Z prezesem zarządu FANUC Polska Sp. z o.o. rozmawia redaktor Norbert Palusiński.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Co jest największym sukcesem polskiego oddziału FANUC? Czym polska spółka wyróżnia się na tle innych europejskich oddziałów?

Największym sukcesem polskiego oddziału firmy FANUC są ludzie. Dotyczy to zarówno osób, które pracują u nas, jak i tych, z którymi bliżej współpracujemy jako firma. Obecnie zatrudniamy ponad 60 pracowników, dysponujących nieprzeciętnym wykształceniem, bogatym doświadczeniem i ogromną pasją do rozwijania technologii. Doskonale dobrany zespół pozwala nam sprawnie wdrażać nowoczesne rozwiązania w polskich firmach produkcyjnych. Rozwijamy się z każdym kolejnym wdrożeniem. W ten sposób ugruntowujemy nasze know-how w zakresie zróżnicowanych procesów technologicznych. Zapewniamy naszym partnerom wsparcie w zakresie obróbki metali, elektrodrążenia, procesów laserowych czy formowania cieplnego tworzyw.

Jakie są najważniejsze korzyści z wprowadzenia automatyzacji produkcji?

Argumentami przemawiającymi za robotyzacją są przede wszystkim korzyści ekonomiczne, poprawa jakości i wydajności, a także niższe koszty produkcji. Potwierdzają to wyniki badań rynkowych. Z raportu IPAG pt. „Wpływ robotyzacji na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw” wynika, że przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na robotyzację produkcji, do największych zalet zaliczają: wzrost produkcji (63 proc.), poprawę konkurencyjności firmy (58 proc.), spadek kosztów produkcji (53 proc.) i podniesienie poziomu sprzedaży (53 proc.). W zakładach, które zdecydowały się na wprowadzenie robotów do firmowego krwiobiegu wdrożenie nie trwało dłużej niż rok (90 proc. przypadków). Te same firmy planują dalszą robotyzację, a większość z nich zastanawia się nad zakupem kolejnych zrobotyzowanych stanowisk. Zrobotyzowanym przedsiębiorstwom dużo łatwiej znaleźć pracowników.

Czy robotyzacja i automatyzacja są w stanie rozwiązać problem braku pracowników na rynku pracy?

Rosnąca specjalizacja związana z czwartą rewolucją przemysłową sprawia, że maszyny będą przejmowały coraz więcej zadań powtarzalnych, ciężkich, nieergonomicznych i zagrażających zdrowiu człowieka. Część obecnych stanowisk zniknie, by mogły pojawić się nowe. Pracownicy fabryk odpowiedzialni za manualne czynności takie jak załadunek i rozładunek maszyn, będą musieli zwiększyć swoje kompetencje w zakresie nadzoru robotów, monitorowania stanowisk pracy czy drobnych czynności  przeglądowych. Wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników, którzy zajmą się poszukiwaniem możliwości wykorzystania pełnego potencjału nowych technologii.

Na czym dokładnie polega działalność Akademii FANUC?

Akademia FANUC oferuje pracownikom sektora przemysłu szereg możliwości podnoszenia kwalifikacji - od wstępnych programów szkoleniowych dla początkujących po kursy dostosowane do potrzeb ekspertów i specyficznych zastosowań. Wciąż rozwijamy naszą ofertę szkoleniową, by dostarczać wiedzę z zakresu nowoczesnych metod automatyzacji i robotyzacji produkcji. Wspieramy techniczne szkoły, organizujemy warsztaty dla młodzieży i studentów oraz działamy na rzecz zwiększania świadomości wśród ludzi.

Czy FANUC planuje w najbliższym czasie wprowadzenia kolejnych innowacyjnych rozwiązań? Jeśli tak, to jakich?

Nasza firma jest nastawiona na nieustanny rozwój, który podyktowany jest chęcią dostosowania się do potrzeb klientów. Ciągle tworzymy i wprowadzamy na rynek liczne innowacje. Chcemy podnieść poziom efektywności produkcji, a jednocześnie uczynić ją w pełni elastyczną. Tworzone przez nas aplikacje zrobotyzowane są łatwe do zaprogramowania i obsługi. Klienci domagają się bezawaryjnych rozwiązań, które pozwolą im monitorować każdy aspekt procesu produkcji. Nasz autorski pakiet FANUC Zero Down Time oraz nowoczesna platforma FIELD umożliwiają pozyskiwanie dużej ilości danych z warstwy produkcyjnej i ich szczegółową  analizę w czasie rzeczywistym. Naszym celem jest zapewnienie takiego wsparcia klientom, aby ich fabryki nigdy nie przestawały produkować, a każdy robot czy obrabiarka uzyskiwały maksimum swoich możliwości. Nasze japońskie fabryki już dziś zapewniają producentom blisko 320 tys. produktów miesięcznie, co znacznie przewyższa branżowe standardy.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.