Elektryczne samochody kurierskie już nie są może sensacyjną nowością na ulicach naszych miast, choć ciągle pozostają w mniejszości w porównaniu do pojazdów spalinowych. Jednak „elektryków" przewożących paczki przybywa. Np. flota elektrycznych vanów DPD liczy obecnie 100 pojazdów. – Mimo trudności z dostępnością e-busów kurierskich zamierzamy w 2022 r. tę liczbę co najmniej podwoić – mówi Małgorzata Maj, rzecznik prasowy firmy.

Auta elektryczne. Dostawa ekologiczna 

Poczta Polska dysponuje 20 nissanami eNv200. – Zamierzamy zwiększać udział aut elektrycznych lub innych aut o alternatywnych formach napędu. Aktualnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na kolejne auta elektryczne. Ze względu na globalne zakłócenia w łańcuchach dostaw nie ma gwarancji, że nowe auta zasilą flotę spółki jeszcze w tym roku. Definiujemy i dostosowujemy cele do sytuacji rynkowej. Ta jest trudna – informuje biuro prasowe Poczty Polskiej.

DHL Parcel w Polsce planuje wzmocnić swoją florę o ponad 300 kurierskich „elektryków" jeszcze w tym roku: – Już od dawna prowadzimy intensywne testy różnych modeli samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym, które doskonale sprawdzają się w ramach miejskiej logistyki – mówi Magdalena Bugajło, rzecznik prasowy DHL Parcel Polska.

Kurierzy na rowery. Ekologiczna dostawa

W kategorii pojazdów zeroemisyjnych znajdują się również rowery. Lokalne firmy kurierskie korzystające z jednośladów istnieją już w naszym kraju od dawna, a od pewnego czasu mają też rowery cargo. Duże firmy kurierskie w Polsce – takie działające w zasięgu międzynarodowym – również zaczęły wprowadzać rowery do regularnej obsługi paczek. Konstrukcję mają różną: niektóre to dość typowe rozwiązania do przewozu ładunków, inne przypominają riksze (zwykle trzykołowe). W każdym razie spełniają normy prawne dla rowerów. Dzięki temu mogą wjeżdżać tam, gdzie samochody nie wjadą. Zalet mają zresztą więcej – nie stoją w korkach i nie ma raczej problemu z zaparkowaniem na chwilę.

Taki rower, w barwach GLS Poland, od 2020 r. obsługuje np. ścisłe centrum Krakowa. Firma podkreśla, że się sprawdził. Teraz wprowadziła rowery kurierskie już w kilku miastach Polski, m.in. również w Warszawie oraz we Wrocławiu (tam jeździ w rynku i bliskich okolicach, również w znacznej mierze wyłączonych z ruchu kołowego).

We flocie DPD jeździ obecnie prawie 50 rowerów cargo. – Naszym priorytetem pozostaje dalszy wzrost logistyki miejskiej, w tym sieć DPD Pickup Oddziałów Miejskich, dzięki czemu ograniczamy ruch kołowy w dzielnicach mieszkalnych, biznesowych oraz w centrach miast – wyjaśnia Małgorzata Maj. – Kurierzy pracujący w oddziałach miejskich dostarczają przesyłki w sąsiedztwie za pomocą pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych, w tym rowerów czy rowerów cargo oraz pieszo. Usprawnia to procesy ostatniej mili zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania na usługi kurierskie czy w godzinach szczytu. Rowery łatwo dostosowują się do ruchu ulicznego, a także są wolne od emisji i nie generują hałasu – mówi.

Inne firmy kurierskie również stopniowo zwiększają liczbę rowerów kurierskich.

– Flotę samochodową Grupy DP DHL wspiera około 30 tys. rowerów elektrycznych. Na ulicach polskich miast również można je zauważyć. Kurierski rower elektryczny DHL stanął nawet na wystawie w Centrum Nauki „Kopernik", gdzie prezentowane są nietypowe, inspirujące egzemplarze oraz ich historie i wpływ na społeczeństwo – opowiada rzeczniczka firmy.

Ochrona klimatu. Deklarują cele

Grupa DP DHL informuje, że do 2030 r. przeznaczy 7 miliardów euro na ochronę klimatu, w tym m.in. na elektryfikację floty. – Do 2030 r. nasza flota będzie się składać w 60 proc. z elektrycznych samochodów – zapowiada Magdalena Bugajło.

GLS Poland planuje, by w 2026 r. samochody elektryczne dostarczały już 4 na 10 paczek przewożonych przez tego operatora w Polsce. E-vany kurierskie w barwach tej firmy jeżdżą już m.in. w Warszawie.

DPDgroup dąży do redukcji emisji CO2 na przesyłkę o 30 proc. do 2025 r. Małgorzata Maj: – W Polsce realizujemy te cele, rozwijając nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów, stawiając własne instalacje fotowoltaiczne, a także inwestując w przyjazną środowisku infrastrukturę. Priorytetem jest logistyka miejska i dalszy rozwój usług OOH, w tym sieci DPD Pickup, a zwłaszcza oddziałów miejskich, które w wielu miastach obsługiwane są przez zieloną flotę, a niektóre realizują 100 proc. doręczeń w sposób zeroemisyjny – podkreśla.