Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W przypadku LPP, które jako spółka rodzinna działa w perspektywie dekad, a nawet całych pokoleń, takie podejście do biznesu znajduje się od dawna w jej DNA. Takie podejście odzwierciedla strategia zrównoważonego rozwoju realizowana przez spółkę. Odpowiadając w ten sposób na współczesne wyzwania klimatyczne, LPP kompleksowo podchodzi do swojej działalności koncentrując się wokół czterech filarów: projektowania i produkcji, bezpieczeństwa chemicznego produkcji, zarządzania plastikiem oraz ekologicznych budynków.

Materiał promocyjny LPPMateriał promocyjny LPP 

Rozumiejąc problem, jakim stały się odpady plastikowe LPP zdecydowała o zaangażowaniu się w działania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego. Przyłączając się do takich zagranicznych i krajowych inicjatyw jak New Plastics Economy Global Commitment czy Polski Pakt Plastikowy zyskała możliwość zgłębienia międzynarodowych standardów oraz korzystania z wiedzy i doświadczeń ich członków. Natomiast we własnym zakresie konsekwentnie realizuje kolejne cele na drodze do racjonalnego zarządzania plastikiem. W ciągu ostatnich 4 lat spółka zredukowała zużycie tego tworzywa łącznie aż o 570 ton. Zmianę w tym obszarze LPP przeszło zaczynając od zastąpienia w salonach foliowych toreb zakupowych papierowymi wykonanymi z makulatury. Firma wyeliminowała też sztuczne wypełniacze, jak folia bąbelkowa lub poduszki powietrzne i zastąpiła je papierowymi, karbowanymi arkuszami, pochodzącymi z recyklingu. Natomiast w ub.r. zupełnie pozbyła się plastiku w e-zamówieniach marek Mohito i Reserved. Z kolei w markach Cropp, House i Sinsay stosowana jest wyłącznie folia z recyklingu. Spółka nie pominęła też redukcji jednorazowego plastiku w łańcuchu dostaw i w minionym roku zwróciła się do swoich kontrahentów, by rezygnowali z jednorazowej folii podczas pakowania próbek handlowych, co pozwoliło ograniczyć to zjawisko o 50 proc. Ponadto spółka planuje też zupełnie wycofać to tworzywo z zawieszek cenowych w sklepach. Traktując temat eliminacji jednorazowego plastiku kompleksowo, spółka rezygnuje również z tradycyjnych taśm polipropylenowych do zamykania kartonów wysyłanych z centrum dystrybucyjnego do sieci salonów i zastępuje je papierowymi, zawierającymi aktywowany wodą klej produkowany na bazie skrobi.

Wszystkie podejmowane na tym polu działania mają do 2025 roku umożliwić LPP korzystanie wyłącznie z opakowań nadających się do ponownego użycia, poddających się recyklingowi lub kompostowaniu. W ten sposób spółka chce realnie przyczynić się do zmniejszenia globalnego problemu odpadów z tworzyw sztucznych.

 

Działając w branży odzieżowej LPP kładzie szczególny nacisk na obszar bezpośrednio związany z profilem swojej działalność, czyli produkcją ubrań. By móc faktycznie realizować ideę zrównoważonej mody, spółka zdecydowała o wdrożeniu rozwiązań ograniczających wpływ na otoczenie naturalne na każdym etapie łańcucha wartości – zaczynając już od pozyskiwania surowców z przyjaznych środowisku źródeł, jak zrównoważone uprawy, oraz materiałów organicznych, pozyskiwanych w drodze recyklingu lub wykonanych z biodegradowalnych włókien celulozowych. W efekcie, do tej pory, firma istotnie zwiększyła udział „zielonych" kolekcji do 19 proc. we wszystkich markach. We flagowym Reserved ubrania z metką Eco Aware w ubiegłym roku stanowiły już 32 proc. Spółka planuje, że na koniec tego roku udział Eco Aware w ofercie wszystkich marek z jej portfela wzrośnie do 25 proc.

Materiał promocyjny LPPMateriał promocyjny LPP 

Bardziej przyjazna środowisku moda to nie tylko ekologiczne surowce, ale także zrównoważony proces produkcji ubrań. Z tego względu w 2020 roku LPP przeprowadziło konsultacje z 40 producentami z Azji Południowo-Wschodniej i zainicjowało skierowany do dostawców program Eco Aware Production, który ma na celu redukcję zużycia wody i energii w procesie wytwarzania odzieży. Obecnie już 16 fabryk z tego regionu szyje kolekcje LPP zgodnie z nowym standardem, a kolejne się do tego przygotowują. Zgodnie z założeniami programu jeszcze w tym roku zostanie nim objętych 30 proc. południowoazjatyckich fabryk szyjących dla spółki.

Materiał promocyjny LPPMateriał promocyjny LPP 

Ważnym elementem zrównoważonej produkcji jest też jej bezpieczeństwo chemiczne, dlatego LPP także na tym polu wspiera swoich dostawców i pomaga im w eliminowaniu szkodliwych środków z fabryk. Działając w ramach międzynarodowej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals, do której przystąpiła jako pierwsza polska firma w sierpniu minionego roku, dąży do ujednolicenia standardów bezpieczeństwa chemicznego w całym tekstylnym łańcuchu dostaw. Dzięki temu, dziś już 23 fabryki w Pakistanie i 42 w Bangladeszu, które szyją kolekcje marek LPP, to zakłady zrzeszone w ramach tej inicjatywy.

Uzupełnieniem dla wdrażanej przez LPP zrównoważonej produkcji jest również rozwijanie idei odpowiedzialnej konsumpcji wśród klientów. Prowadząc w swoich salonach zbiórkę używanej odzieży, w ciągu dwóch lat spółce udało się zebrać 5,3 tony ubrań. Nadając im drugie życie firma ogranicza ilość odpadów, a jednocześnie wspiera potrzebujących w całym kraju, do których ubrania trafiają za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta. Obecnie odzież z dowolną metką można oddawać w 50 wybranych salonach Reserved, House i Mohito, w większości dużych miast w Polsce – do 2023 r. system zbiórki używanej odzieży będzie działał już w całej sieci sprzedaży LPP.

Dla LPP zrównoważony rozwój jest integralną częścią biznesu, dlatego podejmując nawet decyzje dotyczące budynków centrali czy sieci sprzedaży, spółka ma na uwadze ich wpływ na środowisko. Z tego względu wszystkie nowo powstałe obiekty biurowe, jak choćby najnowszy budynek w kompleksie LPP Fashion Lab w Gdańsku, spełniają wymogi certyfikacji BREEAM. Także w salonach spółka uruchomiła programu Eco Aware Stores, w ramach którego optymalizowane są instalacje oświetleniowe czy HVAC. W wybranych lokalizacjach wprowadzono technologię SolarCool, wykorzystującą energię słoneczną w układzie chłodniczym urządzeń klimatyzacyjnych. Natomiast tam, gdzie firma miała możliwość wyboru dostawcy, już 25% energii zużywanej przez salony LPP pochodzi ze źródeł odnawialnych.

W efekcie wszystkich podjętych przez LPP działań w ubiegłym roku firmie udało się ograniczyć emisję CO2 o 2,2% r/r w przeliczeniu na sztukę sprzedanego produktu. Jest to dopiero pierwszy krok w drodze do celu wyznaczonego na 2025 rok - redukcji emisji gazów cieplarnianych w działalności spółki o 15 proc.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.