Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Do 8 grudnia dolnośląscy przedsiębiorcy oraz misja samorządowa gościli w Dubaju. Misja organizowana była w ramach realizowanego przez samorząd województwa projektu „Going Global – dolnośląska dyplomacja gospodarcza".

W składzie delegacji znaleźli się przedsiębiorcy reprezentujący m.in. sektory: zdrowia, technologii informacyjno-komunikacyjnych, dronów, przemysłu kosmicznego, rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, zdrowej żywności, mobilności, cyberbezpieczeństwa, mechaniki i elektroniki.

Przypomnijmy, że Polska promuje swoją kulturę i gospodarkę na międzynarodowych targach Expo 2020 w Dubaju. W październiku rozpoczął swoją działalność Pawilon Polski, będący architektonicznym dziełem sztuki i miejscem wielowymiarowej prezentacji Polski. Jednym z aktualnych "wymiarów" jest Dolny Śląsk, którego delegacja otworzyła w niedzielę, 5 grudnia, oficjalnie swoją wystawę.

- Pawilon Polski to kawał polskiej historii, teraz prezentujemy w nim Dolny Śląsk - mówił Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Jedną z instalacji jest "Polski stół", składający się ze 120 modułów z polskiego drewna i modułów specjalnych wykonanych przez czołowych artystów, architektów i inżynierów, który zawiera dolnośląskie kawałki: to miedź, srebro oraz porcelana bolesławiecka.

- Pokazujemy w wielu ujęciach Dolny Śląsk. Sama wystawa, która pojawiła się teraz, to jest coś, co w idealny sposób oddaje nasze hasło „Poland. Creativity inspired by nature - Polska. Kreatywność inspirowana naturą" - podkreślał Malinowski.

Dolny Śląsk to również innowacyjne technologie

Marszałek Cezary Przybylski: - Dolny Śląsk to jeden z najszybciej rozwijających się regionów. Nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Na wystawie mamy nawiązania do tradycji, historii, ale także innowacyjnych technologii.

Na wystawie Dolnego Śląska odwiedzający znaleźć mogli takie eksponaty jak „Ogień z wody", instalację „Deszcz" oraz „trzy filiżanki", które symbolizowały najważniejsze nurty gospodarcze w regionie – ceramikę, miedź i kryształ. Można było również obejrzeć kolekcję autorskich sukien wykonanych przez projektantkę Ewę Stepaniuk i inspirowanych historią Polski, instalację artysty Oskara Zięty, jak również znaleźć innowacyjne wynalazki lokalnych start-upów.

Dolny Śląsk promuje się w Pawilonie Polski na Expo 2020 w DubajuDolny Śląsk promuje się w Pawilonie Polski na Expo 2020 w Dubaju Fot. Marcin Hołubowicz

Wrocław reprezentował również Krasnal Życzliwek w formie rzeźby wykonanej z przezroczystego akrylu imitującego wodę.

Samą wodę wykorzystano w jednej z multimedialnych instalacji, którą przygotowało Hydropolis. Dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości można się przenieść do wrocławskiego centrum wiedzy o wodzie.

Radosław Michalski, dyrektor wydziału promocji miasta i turystyki w Urzędzie Miejskim Wrocławia: - Woda jest jednym z dominujących tematów wystawy: nie tylko ze względu na region, w którym się obecnie znajdujemy, gdzie jest to towar deficytowy i niezwykle cenny, ale również z powodu tego, że temat ochrony środowiska i czystości wody jest niezwykle ważny w obecnych czasach.

Michalski dodawał, że nie jest to pierwsza wizyta Wrocławia w Dubaju, ponieważ przedstawiciele miasta uczestniczyli tutaj w maju w targach turystycznych: - Widzimy duże zainteresowanie zarówno Wrocławiem, jak i regionem. Mamy nadzieję, że w przyszłości uruchomimy łącznik turystyczny pomiędzy Wrocławiem a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

Dolnośląski biznes na Expo 2020 w Dubaju

Expo 2020 to jednak przede wszystkim najważniejsze gospodarcze wydarzenie na świecie porównywalne rozmachem do igrzysk olimpijskich. W Dubaju prezentuje się dwieście państw i organizacji. W programie gospodarczym, złożonym z kilkunastu różnych inicjatyw, weźmie udział łącznie blisko 2,5 tys. polskich firm, wśród nich również te z Dolnego Śląska, dla których zorganizowano serię spotkań z potencjalnymi partnerami biznesowymi, a także prezentacje, m.in. w trakcie Wieczoru Dolnośląskiego, i udział w Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym.

Tomasz Sajewski jest założycielem i prezesem Centrum Rozwoju Personalnego, które we Wrocławiu prowadzi działalność szkoleniową na platformie e-learningowej. W swojej ofercie firma ma 97 kursów z wielu dyscyplin, m.in. psychologii, zarządzania, edukacji nauczycieli, a z jej usług skorzystało ponad 20 tys. osób.

- Na ten moment działamy w Polsce, ale jeszcze w grudniu wychodzimy na Wielką Brytanię, a w przyszłym roku na Rosję i Ukrainę. Dubaj to dla nas ciekawy rynek, ponieważ na początek wybieramy te kraje, których znajomość języków obejmuje jak największą liczbę osób. Dlatego niewykluczone, że w przyszłości będziemy również wychodzić na kraje arabskojęzyczne - podkreślał Sajewski, dodając, że już na starcie nawiązał pierwsze znajomości biznesowe.

Jak tłumaczył prezes Centrum Rozwoju Personalnego, chce też poznać ten rynek i zobaczyć pewnego rodzaju nastawienie do produktów jego firmy. - Mamy plan wykorzystywania technologii machine learning i big data w celu lepszego poznawania naszych klientów i wykorzystywania tych produktów, które mamy, do ich potrzeb. W związku z czym poszukujemy tego typu partnerów tutaj.

Tomasz Sajewski, założyciel i prezes Centrum Rozwoju PersonalnegoTomasz Sajewski, założyciel i prezes Centrum Rozwoju Personalnego Fot. Marcin Hołubowicz

Mobilne pokoje hotelowe

Good Spot to pierwsza mobilna sieć hoteli w Polsce. Pomysł narodził się w trakcie wypadów kitesurfingowych na Hel, gdzie kluczowe jest podążanie za dobrym wiatrem, a grupa znajomych zaczęła się zastanawiać nad tym, co by było, gdyby pokój hotelowy mógł się przemieszczać, pozostając na dłużej w miejscach oferujących najlepsze warunki i kontakt z naturą.

Pokoje hotelowe powstają z wycofanych z rynku naczep ciężarowych - chłodni. Dotychczas służyły do przewozu żywności, więc mają odpowiednie właściwości do utrzymywania temperatury w ich wnętrzu. Taka naczepa poddawana jest recyklingowi i dostosowywana pod potrzeby turystów, na wzór trzygwiazdkowych pokoi hotelowych.

Zawierają pełnowymiarową łazienkę, aneks kuchenny z płytą indukcyjną oraz klimatyzację z funkcją ogrzewania, zaplanowane miejsce do pracy zdalnej oraz wyposażone tarasy. Pokoje są tak zaprojektowane, żeby serwis techniczny w przypadku usterek mógł być wykonywany na miejscu. Można je ustawić praktycznie w dowolnym miejscu.

- Ludzie coraz częściej chcą uciec od zgiełku i szumu miasta, a w pandemii nasze mobilne pokoje są bezobsługowe. Kluczyk czeka w skrzynce na miejscu, wystarczy kod dostępu. Nasz projekt jest uniwersalny, można go postawić praktycznie wszędzie: zarówno w górach, jak i na plaży w Dubaju - opowiadał Roman Sokołowski, pomysłodawca projekt Good Spot.

Roman Sokołowski z firmy Good SpotRoman Sokołowski z firmy Good Spot Fot. Marcin Hołubowicz

I dodawał, że firma przeprowadziła już etap testów swoich prototypów. Na razie skupia się na Polsce, a dalej na Europie Zachodniej, a później być może USA. Przyjazd na Expo to jeden z elementów strategii internacjonalizacji - poszukiwanie nowych partnerów i inwestorów.

A to tylko dwa przykłady, bo firm biorących udział w delegacji było znacznie więcej. To m.in. Around the Sport, międzynarodowa agencja specjalizująca się w organizacji eventów sportowo-kulturalnych, Scanway tworzące rozwiązania optyczne dla przemysłu i branży kosmicznej czy Giant Lazer - deweloper aplikacji wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Ta ostatnia firma dedykuje swoje rozwiązania dla przemysłu. Wśród zrealizowanych projektów mają m.in. aplikacje do nauki montażu silnika lotniczego czy inspekcji naczepy tira w hali magazynowej. 

"Dubaj z Wrocławiem ma wiele wspólnego"

Jak podkreślali przedstawiciele władz Wrocławia i Dolnego Śląska, Expo 2020, ale również organizowany wspomniany Wieczór Dolnośląski czy udział w Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym, to okazja do przedstawienia potencjału inwestycyjnego regionu w trakcie wielu spotkań z partnerami biznesowymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

- Wbrew pozorom Wrocław i Dubaj bardzo wiele łączy. Oba znalazły się na liście 25 światowych miast przyszłości według rankingu opublikowanego przez należący do grupy Financial Times miesięcznik „fDi Magazine" - przypominała Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Dubaj znalazł się w nim na miejscu trzecim, a Wrocław na piętnastym. - Ale to już dużo znaczy. Poza tym łączy nas przyjazność dla biznesu i to, że jesteśmy innowacyjnymi hubami. Na tym gruncie chcemy tę współpracę rozwijać - podkreślała Okulowska. I dodawała, że Dubaj jest dla Wrocławia bardzo atrakcyjny z wielu względów. Przede wszystkim jako ogromny hub technologiczny, na tym polu istnieje wiele możliwości podjęcia współpracy.

- Wiemy, że Zjednoczone Emiraty Arabskie interesują się Europą, w tym Polską, która jest jeszcze dla nich nie do końca odkrytym terenem, jednocześnie bardzo atrakcyjnym turystycznie. Chcemy pokazać, że Wrocław jest dobrym miastem: do życia, pracy i robienia biznesu.

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.