Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Logistyka to pojęcie powszechnie znane, choć nie do końca znana jest jego pojemność. Doprecyzujmy więc: logistyka to planowanie, realizowanie i kontrolowanie sprawnego i efektywnego procesu przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz informacji z jednego miejsca do drugiego, tak, by zlecający usługę klient był zadowolony. Logistyk planuje więc nie tylko dostawy materiałów na budowy czy dla przemysłu, ale też dostawy kurierskie, a to już temat bliższy sercu każdego z nas. Logistyką interesuje się więc każdy, nawet jeśli o tym nie wie.

Logistyka. Branża przyszłości

W ostatnich dwóch latach tempo rozwoju tej branży gospodarki bardzo przyspieszyło. Wszystko za sprawą koronawirusa. Eksperci podkreślają, że logistyka zrobiła w ostatnim czasie medialną karierą, przede wszystkim ze względu na jej znaczenie w kwestii ochrony życia i zdrowia (transport, magazynowanie, dystrybucja szczepionek przeciw koronawirusa). Niezwykle rozwinął się też rynek e-commerce i popyt na m.in. na usługi kurierskie. Coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie różnorakich kanałów sprzedaży.

– Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa w logistyce funkcjonowała i miała się całkiem dobrze jeszcze przed pandemią koronawirusa, jednak często nie znajdowała się w czołówce priorytetów wielu firm. Pandemia spowodowała jednak, że rynek e-commerce w ciągu trzech miesięcy rozwinął się tak, jak przez dekadę. Sprzedaż wielokanałowa stała się priorytetem dla większości organizacji – mówi Konrad Osiadacz, dyrektor produktu Omnichannel & Urban Logistics w firmie FM Logistic.

Magazyny. Popyt na usługi logistyczne wzrasta

Coraz większy popyt na usługi logistyczne wpłynął z kolei na rozwój magazynów. To dzisiaj coraz częściej obiekty najeżone najnowszymi technologicznymi rozwiązaniami, które ułatwiają dostarczanie klientom produktów na czas. Coraz większe jest także zainteresowanie kształceniem w kierunku logistycznym. Na takie studia uczęszcza dziś w Polsce ponad 30 tys. osób.

Rozwój logistyki w szerszej perspektywie jest głównie zdeterminowany postępującą rewolucją technologiczną, która wymaga od przedsiębiorstw szybkiego wdrażania innowacyjnych rozwiązań, które usprawniają funkcjonowanie organizacji i pomagają im utrzymać konkurencyjność. Właściciele firm inwestują w związku z tym w rozwiązania technologiczne, takie jak automatyzacja i robotyzacja w magazynie, autonomiczne pojazdy AGV i Big Data. Poszukują w tym celu pracowników o wysokich kompetencjach cyfrowych, zorientowanych na wdrażanie zaawansowanych projektów technologicznych. Dlatego tak istotne jest przygotowanie przyszłych kadr na wyzwania stawiane przez Industry 4.0.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.