Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Decyzja o outsourcingu w logistyce, czyli wyborze zewnętrznego operatora do realizacji niektórych usług, wynika najczęściej z dwóch czynników: rosnącej e-sprzedaży produktów i coraz większej świadomości osób zarządzających biznesem.

Bezpieczeństwo w sieci

– Sklepom internetowym oraz sieciom handlowym zależy obecnie przede wszystkim na bezpieczeństwie i ciągłości operacji biznesowych. Władze tych firm zrozumiały, że logistykę należy powierzyć zaufanemu partnerowi, a całą energię, czyli zasoby ludzkie oraz kapitałowe, przeznaczyć na rozwój produktów i ich sprzedaż, tym bardziej że do obsługi wolumenów e-sprzedażowych konieczne są inwestycje w strukturę magazynową i systemową oraz w zatrudnianie i szkolenia pracowników – mówi Przemysław Klich, dyrektor sprzedaży w Arvato Supply Chain Solutions w Polsce, jednej z największych firm logistycznych w kraju.

Outsourcing w logistyce

– Chęć rozwoju, zdobywanie nowych rynków, jak i rosnąca liczba zleceń powodują, że firmy sięgają po outsourcing. W ostatnich 10 latach w Polsce ponad 10-krotnie zwiększyliśmy obsługiwany wolumen logistyczny. Jesteśmy jednym z liderów usługi fulfillment, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Tylko w 2021 roku udało nam się uruchomić w naszym kraju trzy nowe magazyny, a usługi powierzyły nam takie brandy jak Sephora, czy Guess – dodaje Przemysław Klich.

Wspomniany fulfillment polega na outsourcingu usług logistycznych do zewnętrznej firmy. To coraz popularniejsze rozwiązanie na rynku. W ramach takiej współpracy partner logistyczny magazynuje towary, pakuje i wysyła zamówienia do odbiorców, a często również obsługuje zwroty, zapewnia pakowanie indywidualne (np. jako prezent), ale także dostarcza szereg dodatkowych usług tzw. VAS (Value Added Services).

Outsourcing wygodny 

Przedsiębiorca nie musi praktycznie ingerować w procesy magazynowe. Całość procesu dzieje się po stronie partnera logistycznego, który otrzymuje zlecenie bezpośrednio w swoim systemie i obsługuje zamówienie dla klienta końcowego. Co więcej, profesjonalne firmy oferujące usługę fulfillmentu korzystają z takich rozwiązań, które integrują się z większością platform do obsługi sprzedaży czy platform e-commerce.

Takie rozwiązania powodują, że coraz więcej osób decyduje się na uruchomienie sklepów internetowych, skupiając się głównie na działaniach sprzedażowych i marketingowych, obsługę wysyłek zlecając na zewnątrz. Działalność w takim modelu znacznie ułatwia też skalowanie prowadzonej działalności, zapewniając płynność dostaw niezależnie od wolumenu sprzedaży.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.