Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jak właściwie zdefiniować "purpose" w kontekście biznesowym? Zdaniem Anny Macnar, szefowej HRM Institute, jest to nic innego jak "wyższy cel firmy".

- Oczywiście głównym celem większości organizacji jest zarabianie pieniędzy dla właścicieli firmy i trudno z tym polemizować. Okazuje się jednak, że coraz więcej kandydatów szukających pracy oczekuje czegoś więcej niż tylko stabilnej pracy oferującej umowę o pracę i przyzwoite wynagrodzenie. To coś więcej to właśnie "purpose", czyli wyższy cel i misja firmy, które wykraczają poza kwestie finansowe. Dla mnie "purpose" to oferta wartości marki, którą firma składa kandydatowi podczas zatrudnienia, to obietnica, że oprócz zarabiania pieniędzy możesz zrobić coś więcej dla świata, zdrowia, ekologii, gospodarki, innowacji, nauki, lokalnej społeczności itp. - wyjaśnia Anna Macnar.

Tego rodzaju obietnice składane przez pracodawców są coraz ważniejsze dla wielu potencjalnych pracowników, zwłaszcza z tych z pokolenia Z, czyli urodzonych na przełomie XX i XXI wieku. Młodzi kandydaci sprawdzają, czy wartości pracodawcy są spójne z ich wartościami, sprawdzają też, czy firma pasuje do ich osobowości.

- Międzynarodowe badania potwierdzają, że zjawisko to rośnie na znaczeniu i firmy szukające dobrych ludzi powinny szukać tego wyższego celu w działalności swojej firmy i przedstawiać go kandydatom. Choć, oczywiście, cały czas zdarzają się osoby, które w pracy chcą "zrobić swoje" w 8 godzin i z niej po prostu wyjść, to większość z nas, niezależnie od pokolenia, do którego należy, chce pracować w firmie, w której dobrze się czuje i myśli o niej pozytywnie. Radość czy szczęście w pracy często oznacza mniej stresu i większą efektywność, więc temat jest wart uwagi - dodaje Anna Macnar.

Trzeba jednak podkreślić, że wielu firmom komunikowanie swoim pracownikom "purpose" wciąż sprawia sporo trudności. Jak przyznaje Anna Macnar, zdecydowanie łatwiej o to w przedsiębiorstwach działających w takich branżach jak np. medyczna czy ekologiczna, które "wyższy cel" mają niejako wpisane w DNA.

- Inne firmy, które chcą zacząć identyfikować, czym jest ich "purpose", powinny zacząć od rozmowy z pracownikami. Często rozmowa, z powodu wielkości firmy, powinna być prowadzona w formie badania ankietowego. Warto zadać pytanie pracownikom, jakie są ich motywacje przychodzenia do pracy, poza zarabianiem pieniędzy, i jak rozumieją "wyższy cel" organizacji, w której są zatrudnieni. Dzięki takiemu badaniu mamy szanse wypracować zestaw wartości pracodawcy, który po pierwsze będzie prawdziwy, a po drugie pracownicy będą się z nim zgadzać, ponieważ sami je wybrali. Unikniemy i sztucznego wdrażania wartości i bezideowości firmy - zaznacza Anna Macnar.

Jak wygląda rola "purpose" w organizacyjnej praktyce? Jednym z celów i misji firmy Skanska jest dbanie o zrównoważony rozwój, który zapewni korzyści klientom, ale także społeczeństwu jako całości. Najważniejsze idee zostały zawarte w planie "Profit with Purpose", który określa zadania firmy na lata 2016-2020.

- Nie budujemy dla samego zysku. Nasza misja to "We build for better society" - wierzymy, że można realizować biznes w sposób odpowiedzialny, z korzyścią dla społeczeństwa. Właśnie dlatego w Skanska budujemy nowoczesne przestrzenie zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju, która jest wpisana w nasze DNA. W naszej pracy bazujemy na czterech głównych wartościach - troska o życie, etyka i transparentność, razem jesteśmy lepsi oraz dobro klienta. Nasi pracownicy doskonale je znają i utożsamiają się z nimi, bo widzą realne korzyści, jakie przynoszą społeczeństwu i środowisku - mówi Jędrzej Kruszyński ze spółki biurowej Skanska w Polsce.

Filozofia firmy już przekłada się na realne osiągnięcia. W Trójmieście Skanska buduje właśnie biurowiec Wave, który prawdopodobnie jako pierwszy w północnej Polsce otrzyma certyfikat WELL potwierdzający, że biuro zapewnia optymalne warunki dla zdrowia i samopoczucia pracowników.

- Jednocześnie Wave został zaprojektowany tak, aby wspierać alternatywne środki transportu. Projekt dostarczy ok. 400 miejsc parkingowych na rowery. Powstanie także infrastruktura z szatniami i prysznicami dla rowerzystów i biegaczy - dodaje Jędrzej Kruszyński.

W firmie AmRest, globalnym koncernie zarządzającym takimi markami jak Starbucks, Pizza Hut czy Burger King, "purpose" określony został hasłem "bring fun to life" (wnoś większą radość w życie). Jak podkreśla Katarzyna Zadrożna, culture & communication global senior manager w AmRest, ten cel inspiruje i motywuje do działania oraz jednoczy blisko 50 tys. pracowników firmy, którzy funkcjonują już na 26 rynkach.

- Staramy się wnosić więcej radości w życie naszych pracowników, ale też innych interesariuszy: gości, inwestorów, partnerów biznesowych czy społeczności lokalnych. Cel jest wpisany w nasze DNA, napędza nasz sukces biznesowy, napełnia nas pozytywną energią i determinuje to, jak współpracujemy oraz komunikujemy się wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Staramy się, aby AmRest był radosnym miejscem pracy, w którym można rozwinąć skrzydła, mieć wpływ i robić to, co się kocha w przyjaznej atmosferze (fun to learn, lead and love) - wyjaśnia Katarzyna Zadrożna

To, na ile udaje się firmie spełniać te założenia i czy kultura organizacyjna, a w tym cel, jednoczy pracowników, AmRest sprawdza za pomocą własnej metodologii - tzw. FUN Index.

- Posiadanie celu oraz spójność i autentyczność celu z działaniem jest niezwykle istotne dla długoterminowego rozwoju organizacji oraz przyciągania i zatrzymywania w organizacji właściwych talentów. Cel, z którym identyfikują się pracownicy, wpływa na ich zaangażowanie, poczucie sensu i radości z pracy. A to przekłada się na sukces biznesowy firmy - dodaje Katarzyna Zadrożna

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.