Design thinking (myślenie projektowe) to nie jest kolejne narzędzie dla dizajnerów, ani też nowy sposób zarządzania projektami. Jest to pewien zbiór zasad, podejście, filozofia działania, która poprzez koncentrację na człowieku wspiera rozwiązywanie problemów oraz proces projektowania użytecznych, wartościowych rozwiązań wychodzących naprzeciw jego potrzebom.

Proces myślenia projektowego składa się z pięciu podstawowych etapów, które prowokują do zadania sobie elementarnych pytań: kto jest naszym odbiorcą?, komu dostarczamy nasze produkty lub usługi? (empatia), po co to robimy?, jaki jest cel naszego działania? (diagnoza potrzeb), co w związku z tym moglibyśmy zaproponować, aby zaspokoić potrzeby użytkowników? (ideacja), jak to wygląda? jak działa? (prototypowanie) i czy jest użyteczne?

Siłą tego podejścia jest jego uniwersalność i intuicyjność. Design thinking może być bowiem zastosowane wszędzie tam, gdzie spotykamy potrzeby ludzi – w biznesie, administracji publicznej, sektorze pozarządowym, edukacji. Co ważne, nie wymaga specjalistycznych narzędzi, drogich programów czy sztabu fachowców. To, co jest istotne, to wykorzystanie potencjału multidyscyplinarnych zespołów, ich doświadczenia, wiedzy i perspektyw oraz wykształcenie zestawu kompetencji, dzięki którym praca w takich zespołach jest efektywna. Należą do nich między innymi umiejętność współpracy, otwartość na zmiany, szacunek do odmiennych poglądów, kreatywność, akceptacja popełniania błędów, chęć uczenia się dzięki porażkom i wiele innych.

Żyjemy w ciekawych czasach, w których jedyną pewną rzeczą jest ciągła zmiana. Można oczywiście udawać, że nic się nie zmienia, ale można także wykorzystać te zmiany jako szansę, dzięki której będzie nam się żyło lepiej. Aby to zrobić, dobrze byłoby porzucić stare sprawdzone metody prowadzące do z góry zakładanych efektów, na rzecz nowych narzędzi, które może nie wprost, ale doprowadzą nas do budowania nowej wartości dla człowieka.

Potwierdzeniem niech będzie lista kluczowych kompetencji opracowana przez Światowe Forum Ekonomiczne. Zgodnie z prognozami, w 2020 roku na podium znajdą się: umiejętność rozwiązywania problemów, analizowania danych i kreatywność. To dzięki tym umiejętnościom zdobędziemy przewagę na rynku, to one pozwolą nam wyjść ze schematów, otworzą na nowe rozwiązania i pozwolą zaspokajać potrzeby, z których istnienia jeszcze dziś nie zdajemy sobie sprawy.

Nowe trendy, zmiany i rosnąca popularność alternatywnych metod projektowania produktów i usług zaowocowały powstaniem konceptu „Klientocentryczni”, który skupia ekspertów i fascynatów design thinking, service design. Społeczność wspiera marki, tworzy nowe produkty i usługi oraz pomaga organizacjom w wewnętrznej transformacji. Z mottem „liczą się ludzie” zmienia rzeczywistość wielu firm budując nową wartość i zapewniając zupełnie nowe doświadczenia dla klientów i pracowników.

___

* Beata Michalska-Dominiak – doświadczony moderator design thinking, trener, praktyk z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu i kierowaniu projektami w instytucjach publicznych, członek Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Współzałożycielka społeczności Klientocentryczni wspierającej procesy transformacji w organizacjach. Czerpie z potencjału myślenia projektowego podczas prowadzenia szkoleń i warsztatów dla biznesu, administracji publicznej, edukacji i sektora pozarządowego. Angażuje się w wiele inicjatyw, w ramach których zamienia problemy na wyzwania i wspiera w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań.