Klimat na świecie ulega bezprecedensowym zmianom. Wpływ na nie ma globalne ocieplenie. Już teraz obserwujemy coraz częstsze i intensywniejsze zjawiska pogodowe, w tym fale upałów, ulewne deszcze. Z danych programu monitorowania zmian klimatu Copernicus wynika, że 2020 rok był najcieplejszym w Europie w historii pomiarów. Większość dowodów wskazuje, że wpływ na to ma wzrost emisji gazów cieplarnianych spowodowanych działalnością człowieka. Jeśli temperatura Ziemi nadal będzie się podnosić i wzrośnie do 2°C skutki dla przyrody i ludzi mogą być fatalne.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Strategia do 2030 roku

BMW Group od lat podejmuje wysiłki na rzecz zatrzymania zmian klimatycznych. Marka jako pierwszy producent samochodów, wyznaczyła do 2030 roku konkretne cele w zakresie redukcji emisji CO2 w całym cyklu życia produktu – od łańcucha dostaw, poprzez produkcję, aż po zakończenie fazy użytkowania. Zgodnie z przyjętą strategią do 2030 roku BMW Group zamierza zmniejszyć emisję CO2 na każdy pojazd o co najmniej 1/3. W fazie użytkowania pojazdu chce zredukować emisję o 40 proc. na każdy przejechany kilometr w porównaniu do 2019 roku. Natomiast po zmniejszeniu od 2006 roku emisji CO2 na jeden wyprodukowany pojazd o ok. 78 proc., w latach 2019-2030 emisja BMW Group ma zostać obniżona o kolejne 80 proc.

10 mln elektrycznych aut w 10 lat

Najsilniejszym obecnie motorem na drodze do neutralności klimatycznej jest rozwój elektromobilności. BMW Group planuje w ciągu 10 lat wprowadzić na drogi 10 milionów pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Do 2030 roku co najmniej połowa globalnej sprzedaży BMW Group ma obejmować pojazdy w pełni elektryczne. Już teraz marka ma w swoim portfolio największy na świecie wybór samochodów klasy premium z napędem elektrycznym. Należą do nich: BMW i4, iX3, iX, i3 oraz MINI SE.

Działania BMW Group wybiegają jednak poza samą elektryfikację floty. Marka zdaje sobie sprawę z tego, że samo zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych na drogach nie prowadzi automatycznie do mobilności przyjaznej dla klimatu. Kluczowe znaczenie ma również ograniczenie zużycia materiałów pierwotnych i związanego z tym szkodliwego dla środowiska wydobycia surowców oraz ich przetwarzania wiążącego się z wysokim zużyciem energii i emisją CO2. 

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Recykling akumulatorów

Przy produkcji samochodów elektrycznych wzrasta zapotrzebowanie na liczne surowce, takie jak kobalt, nikiel i aluminium, które wykorzystuje się do tworzenia akumulatorów wysokonapięciowych. Aby zminimalizować wpływ na środowisko, BMW Group pozyskuje lit i kobalt bezpośrednio z certyfikowanych kopalni w Australii i Maroko i udostępnia je producentom ogniw akumulatorowych, z którymi współpracuje. W modelu BMW iX zastosowano dodatkowo silniki, których konstrukcja umożliwia rezygnację z tzw. metali ziem rzadkich.

Recykling = mniejsza emisja

BMW Group przykłada też dużą uwagę do recyklingu, by jak najwięcej materiałów odzyskiwać i ponownie wykorzystywać. Już teraz poddaje recyklingowi 99 proc. odpadów z globalnej produkcji wewnętrznej. Marka udowadnia, że recyklingowi mogą być także poddawane akumulatory. Według danych BMW Group techniczna wykonalność recyklingu akumulatorów wynosi aż 90 proc. W akumulatorze wysokonapięciowym nowego BMW iX udział niklu wtórnego wynosi już nawet do 50 procent, a udział aluminium wtórnego w obudowie do 30 procent. Wykorzystanie materiałów wtórnych to duży krok w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym i znaczący, jeśli chodzi o emisję CO2. W przypadku aluminium wtórnego emisja CO2 jest w porównaniu z materiałem pierwotnym o 4 do 6 razy niższa, a w przypadku stali i tworzyw termoplastycznych od 2 do 5 razy niższa.

BMW siłą napędową zrównoważonego rozwoju

Materiały pochodzące z recyklingu wykorzystywane są także w wyposażeniu aut. Maty podłogowe BMW iX powstały z nylonu odzyskanego z zagubionych na morzu sieci rybackich. Ekologiczne materiały tapicerskie powstały natomiast ze zużytego i przetworzonego plastiku. Niezależne instytuty badawcze wykazały, że BMW iX w wersji xDrive40 ma o około 45 proc. niższy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego w porównaniu z innymi samochodami typu SAV o silnikach spalinowych. Proces produkcji BMW iX odbywa się w zakładach w Dingolfing i Monachium, gdzie wykorzystywana jest ekologiczna energia elektryczna pochodząca z pobliskich elektrowni wodnych. Dzięki temu udało się ograniczyć emisję CO2 aż o 80 proc. w stosunku do innych pojazdów konwencjonalnych.

BMW Group chce być siłą napędową zrównoważonego rozwoju. Marka koncentruje wszystkie swoje działania na zasadzie Re:think, Re:duce, Re:use, Re:cycle, wierząc, że już za kilkanaście lat możliwe będą pojazdy wykonane w 100 procentach z materiałów wtórnych i surowców odnawialnych oraz w 100 procentach nadające się do recyklingu. Tak powinien wyglądać zrównoważony rozwój i tak powinna wyglądać motoryzacja przyszłości.