Jesteśmy świadkami rewolucji w branży motoryzacyjnej, która dynamicznie zwraca się w kierunku elektromobilności. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) pod koniec 2020 r., po światowych drogach jeździło już ok. 10 mln pojazdów elektrycznych. W Polsce w tym okresie było ich zarejestrowanych 19 tys. – 140% więcej niż w rok wcześniej. BMW Group szacuje, że już w 2030 r. co najmniej połowa światowej sprzedaży będzie się składać wyłącznie z samochodów tego typu.

Innowacyjna przyszłość

Elektromobilność będzie nabierała tempa. To ogromny krok w stronę zeroemisyjnego transportu. Ale przyszłość to nie tylko e-samochody. Konieczne jest dążenie do coraz bardziej zrównoważonej i wydajniejszej produkcji aut elektrycznych. Wzrost ich liczby powoduje wzrost zapotrzebowania na lit, który stosuje się przy powstawaniu ogniw akumulatorów oraz stal, która jest najważniejszym materiałem konstrukcyjnym karoserii i wielu komponentów. BMW Group już teraz inwestuje w innowacyjną metodę wydajnego i zrównoważonego wydobycia litu, opracowaną przez start-up Lilac Solutions. Ponadto firma systematycznie zmniejsza emisję CO2 w sieci dostawców stali, a także wspiera rozwój proekologicznych technologii m.in. inwestując w amerykański start?up Boston Metal, który oferuje innowacyjny proces produkcji stali bez emisji CO2.  

Na każdym etapie produkcji

Tak naprawdę motoryzacja może być zrównoważona na każdym etapie, od pozyskiwania surowców, przez produkcję, aż po recykling. BWM Group pozyskuje lit i kobalt bezpośrednio z certyfikowanych kopalni w Australii i Maroko. Następnie udostępnia je producentom ogniw akumulatorowych, z którymi współpracuje. Ochrona zasobów i recykling surowców doprowadziły też do całkowitego wyeliminowania użycia materiałów z sektora metali ziem rzadkich do produkcji silników elektrycznych.

Przy produkcji aut firma korzysta z energii ze źródeł odnawialnych. Już dziś zaopatruje swoje zakłady produkcyjne na całym świecie wyłącznie w ekologiczną energię elektryczną. Do produkcji nowych modeli e-samochodów BMW iX oraz BMW i4 w zakładach w Dingolfing i Monachium wykorzystuje produkowaną regionalnie energię pochodzącą z elektrowni wodnych. W przyszłości BMW Group chce się skupić właśnie na takich regionalnych dostawcach z okolic zakładów i to od nich bezpośrednio kupować energię elektryczną wytwarzaną w sposób odnawialny.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

BMW Group także stale zwiększa udział materiałów z recyklingu w procesach produkcyjnych. Zastosowano je m.in. w BMW iX. Maty podłogowe tego modelu powstały z nylonu odzyskanego z zagubionych na morzu sieci rybackich. Z kolei do produkcji materiałów tapicerskich posłużył zużyty i przetworzony plastik. Założenie marki oparte jest na gospodarce obiegu zamkniętego: Re:think, Re:duce, Re:use, Re:cycle. Chodzi o całościowe podejście do procesu produkcyjnego z uwzględnieniem cyklu życia i późniejszego recyklingu.  

Cel – mniejsza emisja CO2

Kluczowym czynnikiem w walce z globalnym ociepleniem jest ograniczenie emisji CO2. Dwutlenek węgla jest głównym spośród wielu czynników przyczyniających się do zmian klimatu. CO2, będąc gazem cieplarnianym, tworzy swoistą warstwę w ziemskiej atmosferze, która wpływa na bilans energetyczny całej planety. Z danych wynika, że z ostatnich 20 lat 18 było rekordowo ciepłych. Bez podjęcia pilnych działań temperatura na ziemi może się podnieść do 2060 roku o ponad 2°C w porównaniu z poziomem przedprzemysłowym. Kluczowym celem jest obecnie ograniczenie wzrostu średniej globalnej temperatury do 1,5°C - progu, który Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) określił jako bezpieczny. Wspomniane działania, wdrażane przez producentów samochodowych na każdym etapie produkcji, eksploatacji i recyklingu pozwalają znacząco obniżyć emisję, przyczyniając się do realizacji tego celu.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

BMW Group od 1995 roku obniżyło emisję CO2 w Europie o 53%. Ponadto jako pierwszy producent samochodów, firma wyznaczyła do 2030 roku konkretne cele w zakresie redukcji emisji CO2 w swoim łańcuchu dostaw. Do tego roku emisja CO2 w całym cyklu życia pojazdów ma zostać zmniejszona o 40%, a w fazie użytkowania o połowę.

Nie tylko prąd

Czym jeszcze może zaskoczyć nas zrównoważona motoryzacja w przyszłości? Już teraz trwają prace nad napędem wodorowym. W czerwcu 2021 r. w Europie rozpoczęły się testy drogowe BMW i Hydrogen NEXT – pojazdu całkowicie elektrycznego, w którym jako nośnik energii wykorzystywany jest wodór przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Takie rozwiązanie może w przyszłości stanowić atrakcyjną alternatywę dla akumulatorowych napędów elektrycznych dla tych osób, które nie mają własnego dostępu do infrastruktury ładowania elektrycznego lub często pokonują duże odległości. Aby osiągnąć właściwą równowagę klimatyczną, wodór musi być jednak produkowany przy użyciu zielonej energii. I prace nad tym wciąż trwają. Zalety tej technologii są jednak niezaprzeczalne: duży zasięg elektryczny latem i zimą oraz czas tankowania podobny do silnika spalinowego.

Na drodze do mobilności neutralnej dla klimatu nie ma prostych rozwiązań. Bez wątpienia konieczne jest holistyczne podejście, uwzględniające cały etap produkcji i życia samochodu. Dzięki szerokiemu spojrzeniu i wykorzystaniu innowacyjnych technologii każdy z tych etapów może stawać się coraz bardziej zrównoważony.