Połączenie potencjału

Współpracę z młodymi technologicznymi firmami od kilku lat prowadzi Procter & Gamble, jedna z największych firm z branży FMCG, która w portfolio ma marki takie, jak: Always, AmbiPur, Ariel, Fairy, Gilette, Head & Shoulders, Lenor, Olay, Oral-B, Pampers i Pantene. Firma w 2017 roku dołączyła do „Startup Spark", programu akceleracyjnego tworzonego pod parasolem Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Program miał na celu połączenie potencjału startupów z zasobami, infrastrukturą i doświadczeniem dojrzałego biznesu. Procter & Gamble, ze względu na skalę swojej działalności, jest doskonałym partnerem do rozwijania potencjału startupów.

Jesteśmy w Polsce od 1991 roku. Najpierw budowaliśmy znajomość naszych marek wśród polskich konsumentów i wprowadzaliśmy kolejne produkty na rynek, później dołączyła produkcja. Dzisiaj, poza biurem marketingowo-handlowym, mamy trzy fabryki, centrum zarządzania łańcuchem dostaw dla całej Europy, w którym pracuje ponad tysiąc osób oraz centrum IT – drugie co do wielkości na świecie. Polska jest w pierwszej dziesiątce krajów świata, jeśli chodzi o wielkość inwestycji i liczbę pracowników P&G – komentuje Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Europie Centralnej.

W działającym w Warszawie centrum IT pracuje ponad 400 osób. – Powstają w nim innowacyjne rozwiązania na potrzeby firmy na całym świecie. Dlatego też jesteśmy zainteresowani współpracą z młodymi firmami technologicznymi, które mogą stać się naszymi partnerami w procesie tworzenia nowoczesnych, nieszablonowych rozwiązań. Podczas trwającego od 2017 roku programu Startup SPARK, mieliśmy okazję współpracować z zespołami, które wyróżniały się niekonwencjonalnym podejściem do realizacji oczekiwań konsumentów i rozwiązywania wyzwań biznesowych – dodaje Małgorzata Mejer.

Warszawski hub IT, drugi pod względem wielkości na świecie, odpowiada m.in. za stworzenie aplikacji dla szczoteczki Oral-B. Firma nieustannie pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami, uczestnicząc w akceleratorach i współpracując ze startupami, jak RealEye.Warszawski hub IT, drugi pod względem wielkości na świecie, odpowiada m.in. za stworzenie aplikacji dla szczoteczki Oral-B. Firma nieustannie pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami, uczestnicząc w akceleratorach i współpracując ze startupami, jak RealEye. 

Nowatorskie badania konsumenckie

Jednym ze startupów, które pod swoje skrzydła wzięło P&G, był RealEye. Polska, młoda firma oferuje specjalną platformę online, dzięki której można prowadzić badania konsumenckie wyłącznie z wykorzystaniem kamery internetowej. Z takiego rozwiązania korzysta coraz więcej firm badawczych, m.in. Ipsos. RealEye wykorzystuje moc obliczeniową komputera stacjonarnego lub laptopa, aby uruchomić procesy sztucznej inteligencji (dokładnie Deep neural network), która analizuje obrazy pochodzące z kamery. Sztuczna inteligencja wykrywa twarz badanego, źrenice oraz przewiduje punkt spojrzenia. Badanie odbywa się w czasie rzeczywistym, a żaden obraz czy dźwięk nie jest wysyłany na serwer, co zapewnia bezpieczeństwo danych. To rozwiązanie wzbudziło zainteresowanie P&G, choćby ze względu na rosnące znaczenia zakupów online. Narzędzie pozwala bowiem zrozumieć, na czym skupiają wzrok konsumenci podczas tej czynności.

W trakcie półrocznej fazy akceleracji, we współpracy z ekspertami P&G, firma RealEye usprawniła i rozbudowała panel z zakresem pytań zadawanych w badaniu oraz podniosła bezpieczeństwo działalności platformy.

P&G to jedna z największych firm FMCG na świecie, a w jej portfolio znajdują się najbardziej rozpoznawalne marki, jak Always, Ariel, Gillette czy Oral-B.P&G to jedna z największych firm FMCG na świecie, a w jej portfolio znajdują się najbardziej rozpoznawalne marki, jak Always, Ariel, Gillette czy Oral-B. 

Inspirujące spotkanie innowacji i doświadczenia

Do akceleratorów ŁSSE zgłosiło się kilka tysięcy młodych firm z pomysłami na nowe rozwiązania technologiczne dla biznesu. Program stworzył startupom możliwość pracy na żywym organizmie: instalowania urządzeń przy liniach produkcyjnych, na pojazdach czy w halach magazynowych. Spotkanie z doświadczonymi firmami dało szansę młodym ludziom zaprezentowania swojego myślenia i często niekonwencjonalnych rozwiązań. W programie akceleracyjnym „Startup Spark" młode firmy otrzymywały możliwość skorzystania z międzynarodowego doświadczenie firm, które zaangażowały się w projekt, wsparcie biznesowe i to, co najważniejsze – dostęp do wiedzy na temat potrzeb konsumentów, funkcjonowania rynku, w skali światowej. Ale była to obustronna korzyść.

Wzajemnie się uzupełniamy, my przynosimy do akceleratora doświadczenie biznesowe, a  w zamian otrzymujemy pomysły na ulepszenie naszych rozwiązań, a także wiedzę na temat nowości technologicznych i innowacji. Niezależnie od tego, do jakiego etapu doszła współpraca, dla startupu była to szansa na zweryfikowanie, czy oferuje atrakcyjne rozwiązanie, czy jest na to zapotrzebowanie w biznesie. Startup otrzymywał też wsparcie mentorów i specjalistów, których zapewniał akcelerator, mogąc zdobyć nową wiedzą. Dla nas, jako firmy, spotkanie z młodą firmą to zawsze ogromna inspiracja – mówi Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Europie Centralnej.