E-zakupy co roku zyskują nowych zwolenników. Tempo rozwoju e-commerce znacząco przyspieszyła pandemia. Troska o bezpieczeństwo zdrowotne, ale też kolejne lockdowny, podczas których dostęp do wielu sklepów stacjonarnych został ograniczony, spowodowały, że, chcąc nie chcąc, zaczęliśmy częściej kupować w sieci.

Z raportu „E-commerce w Polsce" przygotowanego przez Gemius wynika, że jeszcze w 2019 roku kupowanie online deklarowało 62 proc. internautów. Rok później – w 2020 roku – ich udział wzrósł do 73 proc. Oznacza to, że rok do roku zwiększył się aż o 11 punktów procentowych. Tak dużej dynamiki nie zanotowano od 2016 roku. Popularność zakupów przez Internet nadal rośnie. Z danych wynika, że w 2021 roku odsetek Polaków kupujących w ten sposób wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. i wynosi obecnie 77 proc.

Pandemia zmienia nawyki zakupowe

Pandemia wpłynęła nie tylko na zainteresowanie e-commerce, ale i zmianę nawyków konsumenckich. Zamawiamy online więcej produktów i robimy to częściej. Dla 13 proc. badanych online stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów. Ale sytuacja związana z COVID-19 jest jednak tylko jedną z przyczyn. Inną jest zmiana stylu życia. Zależy nam na szybkich, wygodnych zakupach bez wychodzenia z domu. Doceniają to coraz starsze osoby.

Oponeo to e-commerce, który rozwija się od 20 lat i obecnie działa również poza granicami naszego krajuOponeo to e-commerce, który rozwija się od 20 lat i obecnie działa również poza granicami naszego kraju 

Warto przyjrzeć się danym demograficznym i sprawdzić, kto zamawia w sieci. Do e-zakupów przekonują się ci konsumenci, którzy jeszcze kilka lat temu stronili od podobnych transakcji. Opony coraz częściej kupują osoby określane mianem Silver Generation, czyli powyżej 55 roku życia. Jeszcze 3 lata temu, w 2018 roku, grupa ta stanowiła niespełna 10 proc. naszych klientów, a dziś to już prawie 22 proc.mówi Wojciech Topolewski, członek zarządu OPONEO.PL S.A

Już nie tylko odzież i obuwie

Zmienia się zakres wieku kupujących, rośnie ich liczba, rośnie też odwaga zakupowa. Zamawiamy online już nie tylko ubrania, obuwie, dodatki, ale i elektronikę, artykuły spożywcze. Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Oponeo.pl wynika, że aż 41,8 proc. Polaków kupuje przez Internet opony. W 2020 roku sklep internetowy sprzedał ich 3,8 mln sztuk w Polsce i za granicą. – Porównując trzy pierwsze kwartały 2021 roku do analogicznego okresu w roku 2018, odnotowaliśmy wzrost przychodów o 78,23 proc. Ostatni kwartał 2021 także zapowiada się satysfakcjonująco. Tylko w październiku wstępny wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 42 proc. w stosunku do tego samego miesiąca w roku ubiegłyminformuje Wojciech Topolewski.

Grupa Oponeo rośnie szybciej niż polski e-commerce. Obecnie posiada sklepy internetowe w Polsce i 12 krajach Europy, przy czym nie koncentruje się tylko na oponach. Na CentrumRowerowe.pl sprzedaje rowery, części, ubrania i akcesoria dla cyklistów, na Rotopino.pl elektronarzędzia, a na edrabiny.pl drabiny i regały. Oferta stale rośnie, a plany są ambitne. W przyszłości Grupa Oponeo chce stworzyć holding internetowy.

E-doświadczenia

Do e-zakupów zachęca przede wszystkim dostępność sklepów – kupować online można o każdej porze, w dowolnym momencie – przerwie w pracy, czekając aż dziecko skończy trening czy choćby w podróży pociągiem lub autobusem. Do tego sposobu zaopatrywania się w produkty przekonuje również wygoda – nie trzeba dojeżdżać do sklepu, stać w kolejkach, tracić czas na żmudne przeszukiwanie półek. Nie bez znaczenia są także ceny – często o wiele atrakcyjniejsze niż stacjonarnie. Ważna jest również możliwość spokojnego zapoznania się z informacjami o danym produkcie czy poznania opinii innych użytkowników. Ogromną rolę odgrywa też wsparcie, jakie otrzymuje się na każdym etapie ścieżki zakupowej. Jako kupujący, oczekujemy profesjonalnej obsługi i fachowego doradztwa. Nie powinno to dziwić. Tego samego wymagaliśmy i wymagamy w sklepach stacjonarnych, teraz nasze oczekiwania przenosimy do Internetu.

Nowoczesny e-commerce potrzebuje być wyposażony w innowacyjne narzędzia. Na zdjęciu nowoczesne studio fotograficzne OponeoNowoczesny e-commerce potrzebuje być wyposażony w innowacyjne narzędzia. Na zdjęciu nowoczesne studio fotograficzne Oponeo 

Zadaniem nowoczesnego e-commerce jest obecność na każdym etapie sprzedaży. Liczy się nie tylko sama finalizacja transakcji, ale także wszystkie działania przed- oraz posprzedażowe. Zakupy online powinny być przede wszystkim szybkie i wygodne. Konsument musi otrzymać od nas wszystkie niezbędne informacje o produkcie oraz czuć się bezpiecznie. Dla coraz większej grupy odbiorców równie istotne, jak konkurencyjna cena, są komfort transakcji, wygodne sposoby płatności czy szybka dostawamówi Wojciech Topolewski, członek zarządu OPONEO.PL S.A.

Coraz większy udział sprzedaży online w Polsce

Zmiana stylu życia powoduje, że zainteresowanie e-zakupami będzie stale rosło. Z przeprowadzonego przez firmę doradczą PwC badania wynika, że ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. zamierza je nawet zwiększyć. Szacunki PwC pokazują, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie wynosić 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Dane już są bardzo dobre. W 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce.

Jego dalszy rozwój jest w rękach firm. Nie tylko jeśli chodzi o tempo ich wchodzenia do e-commerce, ale także budowania doświadczeń zakupowych. Firmy muszą zdawać sobie sprawę z tego, jakiego wsparcia potrzebujemy oraz umiejętnie na nie odpowiadać. Przede wszystkim jednak towarzyszyć nam na każdym etapie zakupowym, służąc wsparciem, a także otwartością na dyskusje. Dzisiaj dobrze funkcjonująca strona internetowa i infolinia to za mało, aby odnieść sukces. Klienci oczekują szybkiej odpowiedzi w dogodnym dla siebie miejscu w sieci. Stąd konieczne jest oferowanie wsparcia w wielu kanałach: na Facebooku, Instagramie czy mailowo.