Malwina Konopacka to uznana artystka, którą wyróżnia niebanalne podejście do sztuki, łączące rzeźbę, wzornictwo i ilustrację. Na co dzień tworzy ceramikę użytkową o charakterystycznym designie. Najbardziej znanym projektem Malwiny Konopackiej jest seria OKO, składająca się z unikalnych wazonów w różnych wersjach kolorystycznych. Jej najnowsza kolekcja – POP – została zaprezentowana w Dzień Dziecka 2021 roku, a jej motywem przewodnim jest Smiley; piktogram wymyślony w 1963 roku przez Harveya Balla.

'Obiekt' Malwiny Konopackiej, fot. Jacek Tomczak/Filip Bonder'Obiekt' Malwiny Konopackiej, fot. Jacek Tomczak/Filip Bonder 

W ramach aukcji Design. Rzecz to piękna w warszawskim domu aukcyjnym DESA Unicum, na licytację zostanie wystawiony „Obiekt". To nowoczesna, minimalistyczna instalacja, stworzona przez Malwinę Konopacką w ramach globalnej kampanii jednej z marek whisky, do której polska artystka została zaproszona jako jedna z kilkunastu twórców z całego świata. Jej praca łączy metalową konstrukcję z elementami ceramicznymi.  Nie tylko kompozycja, ale i rozmiar dzieła robią wrażenie – to 2-metrowa krata wpisana w stalową ramę, do której przymocowane są kontrastujące ze sobą kolorowe kulki i precle, wykorzystane w nietypowej dla artystki, innowacyjnej formie. Projekt silnie nawiązuje do sztuki użytkowej. Może być wykorzystany do aranżacji domowej przestrzeni, na przykład jako stojąca instalacja lub rodzaj parawanu, ale też publicznej.

- Współpraca z Malwiną Konopacką stała się dla nas punktem wyjścia do rozbudowanej kampanii. To, co mogło zakończyć się na etapie premiery produktu i dzieła sztuki, przerodziło się w świetne partnerstwo z Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych i akcję wspierającą artystów. Mam nadzieję, że licytacja „Obiektu" w DESA Unicum zakończy się sukcesem i będziemy mogli przekazać jak największą sumę na jubileuszowy projekt 160/160. Niedawno projekt Malwiny stał się inspiracją do stworzenia digitalowej stylizacji mody przez chińską designerkę Stephanie Fung, co z pewnością dodatkowo podnosi wartość dzieła  – mówi Szymon Fałkowski.

Dochód z licytacji pracy Malwiny zostanie w całości przekazany na Projekt 160/160 Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W ramach projektu zainicjowanego wspólnie z Zachętą, Towarzystwo – z okazji 160. rocznicy swojego istnienia – funduje 160 stypendiów artystkom i artystom, których dotknął kryzys związany z pandemią Covid-19 i którzy stają dziś przed ogromnym wyzwaniem, jak kontynuować swoją twórczość.

- Projekty związane z mecenatem artystycznym są niezwykle ważne, gdyż pokazują możliwości współpracy artystów nie tylko z podmiotami publicznymi i prywatnymi kolekcjonerami, lecz także z firmami prywatnymi. Współpraca Malwiny Konopackiej z marką whisky to bardzo udany przykład art brandingu, gdzie sztuka od początku wpisuje się w historię marki, a praca artystów potraktowana jest z dużym wyczuciem ich twórczości – mówi Zofia Koźniewska, koordynatorka Towarzystwa Zachęty sztuk Pięknych.

Whisky i sztuka funkcjonują w podobnych światach - czerpiących z rzemiosła, kreatywności i poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Dzięki leżakowaniu przez niemal ćwierć wieku w szkockiej destylarni oraz finiszowaniu w niezwykle rzadkich beczkach po francuskim koniaku, 26-letnią whisky wyróżnia tradycyjny smak szkockiej whisky przełamany słodkimi nutami francuskiego trunku. Można zatem powiedzieć, że nowa single malt, która w marcu dołączyła do prestiżowej serii, to zderzenie tych dwóch kultur – francuskiej i szkockiej – widzianych przez pryzmat sztuki renesansu.

Aukcja odbędzie się 5 października 2021 r. o godz. 19:00 przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Licytować można również przez telefon. Rejestracja możliwa jest przez stronę DESA Unicum.