Od 15 lat pokazujemy, że segregacja naprawdę ma sens. W tym roku, 11 maja,  z okazji jubileuszu przeżyjemy małą retrospekcję - wrócimy do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek, które upowszechnialiśmy na przestrzeni tych lat, by na koniec z pełną odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej!

Hasło tegorocznej kampanii „Odpady to nie śmieci - to surowce! #WidzęWięcej", w pełni pokazuje najważniejsze, co staramy się od 15 lat przekazać.

Zaangażuj się!

  1. Pobierz tegoroczną wizytówkę akcji - kartkę elektroniczną Dnia Bez Śmiecenia, z naszego FB  albo ze strony i przekazuj ją dalej – do przyjaciół, rodziny, znajomych i nieznajomych.
  2. Udostępnij kartkę u siebie na fanpage’u i zachęcaj do tego znajomych.
  3. Wejdź na nasz fanpage na facebooku, polub go i dołącz do wydarzenia oraz zachęcaj do tego znajomych. Obserwuj nasz profil na Instagramie.
  4. Wejdź na nasz kanał na YouTube „Dzień Bez Śmiecenia", skopiuj link do filmu na stronie głównej (lub wybierz dowolny z czterech najnowszych filmików, w zależności od swoich preferencji), przekaż go jak największej liczbie osób, udostępnij na swoim fanpage’u na facebooku, lub gdziekolwiek uznasz za słuszne.
  5. Zorganizuj w swoim miejscu pracy, wspólnie z przyjaciółmi w bezpiecznej formule działania (konkurs, aktywność), które będą związane z tematyką Dnia Bez Śmiecenia. Oznacz je hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia lub wyślij do nas. Jeżeli potrzebujesz wsparcia – napisz do nas, a udzielimy potrzebnych informacji
  6. Pobierz darmowe materiały edukacyjne ze strony 
  7. Weź udział w konkursach!  Już od 11 maja do 5 czerwca zapraszamy do  udziału w konkursach z nagrodami, korzystania z praktycznej wiedzy i angażowania się we wspaniałą społeczność eko-świadomych.
  8. Wszystkie swoje aktywności oznacz hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia.
  9. A najważniejsze – zrób odpadowy rachunek sumienia! Czy zawsze wrzucasz odpady do odpowiedniego pojemnika? Czy segregacja jest dla Ciebie już nawykiem? Spójrz z boku i zobacz więcej!

"To, jak będzie wyglądało nasze środowisko za kilka, kilkanaście lat, ile odpadów zostanie wygenerowanych, a następnie poddanych recyklingowi, a ile wyląduje w rowach, czy na składowiskach; czy pozwolimy odpadom przeistoczyć się w przydatne lub atrakcyjne dla oka przedmioty, czy, przeciwnie, pozwolimy im zanieczyszczać powietrze i ląd – zależy tylko od nas i od tego, czy spojrzymy szerzej na otaczającą nas na co dzień przestrzeń" -  mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu, współtwórca kampanii.

Kiedy zaczynaliśmy naszą kampanię w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku - 12 753 tys.  ton, ale podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019 już  3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie wystarczającym ale już zauważalnym, gdzie  kampania Dzień Bez Śmiecenia ma też swój udział¹.

Niemały wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.

Od początku kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania  zaangażowało się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców, zebraliśmy prawie 5 300 fanów na Facebooku, a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600 użytkowników. Również nasi Partnerzy podejmowali w tym dniu przeróżne działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe. sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny.  Współpracowali z nami influenserzy i ambasadorzy.  

Materiał partneraMateriał partnera 

DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy.

To pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży", przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku).

Celem akcji jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Uczymy przede wszystkim świadomej segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i uświadamiamy, że nasze odpady to wartościowe surowce wtórne.

————————————————

¹Rocznik Statystyczny  Rzeczypospolitej_polskiej_2009 i 2020