Dzięki konsekwentnej polityce ekspansji, bogatej ofercie produktowej, wykwalifikowanemu zespołowi, który zapewnia obsługę i wsparcie na najwyższym poziomie, sieć stała się liderem rynku zoologicznego w Polsce. Jednak bycie liderem wymaga nie tylko biznesowej skuteczności, ale i zbudowania wyjątkowego zespołu, któremu bliskie są takie wartości jak społeczna empatia, miłość do zwierząt i troska o nie. I to stanowi o sile  oraz wyjątkowości Pracowników Maxi Zoo, którzy zawsze są gotowi do pomocy innym, otwarci na potrzeby każdego Klienta i jego pupila. Dlatego Maxi Zoo w trudnych okolicznościach związanych z pandemią i jej skutkami skupiło swoje wysiłki na utrzymaniu pełnego zatrudnia i indywidualnym wsparciu Pracowników. Ale jak w wielu branżach, tak i w Maxi Zoo pandemia przyspieszyła zmianę procesów w zatrudnieniu i zarządzaniu ludźmi. W wielu aspektach są to zmiany, które umocniły raczkujące przed pandemią trendy jak praca zdalna czy krótki czas procesu rekrutacyjnego.

Mimo niełatwej sytuacji, szybkiej potrzeby dostosowania się do nowych wymogów sanitarnych i niepewnej sytuacji rynkowej, Maxi Zoo udało się zachować ciągłość działania. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu i odpowiedzialności pracowników, sklepy stacjonarne mogły być otwarte dla klientów i działać nieprzerwanie, z zachowaniem wszelkich obostrzeń sanitarnych.

Pandemia wpłynęła jednak na zmiany w polityce personalnej. Jak informuje Maxi Zoo, podjęto szereg działań i dołożono starań, które wsparły utrzymanie pełnego zatrudnienia. Sieć dołączyła również do akcji #niezwalniajmy, której celem jest zachowanie jak największej liczby miejsc pracy, dzielenie się rozwiązaniami i pomysłami, które ten cel pozwolą skutecznie realizować i zapewnią stabilizację na niepewnym rynku pracy. Sieć zadbała także o przepływ informacji oraz komunikację wewnętrzną starając się o poprawienie nastrojów i zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa Pracownikom.

Osoby tworzące naszą organizację są dla nas największą wartością, dlatego w pandemii stawiamy na ludzi. Nasze wysiłki skupione były i są na zachowaniu wszystkich miejsc pracy, co szczęśliwie się udaje. Niezależnie od tego, zdajemy sobie sprawę, że to niezwykle trudne chwile dla naszych Pracowników, dlatego zapewniamy indywidualne wsparcie coacha oraz cykl szkoleń z zarządzania zmianą. Ogromne znaczenie ma też codzienne wsparcie managerów i osób zarządzających. Podstawą naszej kultury organizacyjnej jest być blisko naszych Pracowników, wsłuchiwanie się w ich potrzeby i reagowanie na nie. Nie potrafię sobie wyobrazić, że w tak trudnym momencie mielibyśmy pozostawić nasze Zespoły bez takiego wsparcia i pomocy – komentuje Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

Maxi ZooMaxi Zoo Fot: Łukasz Korus

Wprowadzenie pracy zdalnej zmieniło organizację pracy w Maxi Zoo i pociągnęło za sobą konieczność wdrożenia odpowiednich rozwiązań technicznych, ale i zmianę  dotychczasowego modelu pracy spowodowanej izolacją z grupy oraz brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami na rzecz pracy z domu i działania w rozproszonej strukturze.

Analizujemy potrzeby naszych ludzi oraz indywidualne preferencje powrotu do standardowego modelu pracy. Choć już teraz mogę powiedzieć, że dla dużej części naszych Pracowników praca w trybie hybrydowym stała się faktem i pozostanie z nami na długo - dodaje Wojciech Kamiński.  

Maxi Zoo wprowadziło również szereg działań, które w czasie pandemii gwarantują bezpieczeństwo warunków pracy w reżimie sanitarnym, jak zasady i procedury bezpieczeństwa, pracę w podziale na grupy, dzięki czemu można zapewnić odpowiedni dystans społeczny. Jednocześnie w firmie działa specjalna grupa projektowa, której celem jest rekomendowanie rozwiązań zapewnianiających polepszenie komfortu i bezpieczeństwa pracy Pracowników. Nie zrezygnowano z podnoszenia kwalifikacji zespołów i zadbano o ich stały rozwój, dlatego rozbudowane zostały programy szkoleniowe online, promocja i budowanie świadomości zdrowego trybu życia czy pracy w duchu work life integration.

Brak możliwości osobistych spotkań i rekrutacji w biurze firmy wpłynęły także na uelastycznienie i dostosowanie w pełni samego procesu rekrutacji sieci, m.in.:  wdrożona została rekrutacja on-line bez CV oraz kontakt z kandydatami w ciągu 24 godzin od zaaplikowania.

Analiza CV nadesłanych do Maxi Zoo pokazuje, że najwyższy współczynnik zainteresowania ofertą  pracy w Maxi Zoo, jest wśród kandydatów z takich sektorów jak: fashion, gastronomii, rozrywki, fitness, turystyki, urody (fryzjerstwo i kosmetyka). To sektory objęte największym lockdownem oraz mocno sfeminizowane, stąd wyższy współczynnik aplikowania wśród kobiet w stosunku do mężczyzn. Z kolei podczas wywiadów rekrutacyjnych zauważalna jest też silna tendencja do zadawania pytań otwartych ze strony kandydatów, których interesuje forma zatrudnienia oraz stabilizacja Maxi Zoo na rynku. Maxi Zoo wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując kandydatom aplikującym do pracy w sklepie, umowy o pracę bez okresu próbnego oraz zatrudnienie w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku europejskim. 

Maxi ZooMaxi Zoo Fot: Łukasz Korus

Na tę chwilę Maxi Zoo zatrudnia 350 pracowników, w najbliższych miesiącach sieć planuje otwarcie kilku nowych sklepów stacjonarnych w różnych miastach Polski i stworzyć nowe miejsca pracy. Maxi Zoo jako firma angażująca się w wiele akcji charytatywnych, stale współpracuje ze schroniskami, którym tylko w ubiegłym roku przekazała produkty o łącznej wartości 450 tys. zł. Poza tym wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z OTOP, GOPR czy Strażą dla Zwierząt to bardzo ważne działania CSR Maxi Zoo w Polsce. Dlatego osoby, którym bliska jest pomoc zwierzętom oraz ich dobrostan, z pewnością  mogą stać się dobrymi Kandydatami do pracy w Maxi Zoo.

W Maxi Zoo jesteśmy w stanie wyszkolić nowego Pracownika pod kątem znajomości produktu, podejścia do Klienta oraz przekazać mu wiedzę handlową. Ale równie istotna jest dla nas pasja i miłość do zwierząt Kandydata, jego zaangażowanie w działalność charytatywną czy wolontariat. Nasi pracownicy to osoby wrażliwe społecznie, dla których pomaganie innym to codzienność. I taki zespół chcemy tworzyć, otwarty na potrzeby Klientów i ich pupili, ale i otaczający nas świat – dodaje Wojciech Kamiński.