Jak wyglądały zajęcia online oraz czego nauczyli się uczestnicy? – o tym opowiedziała Teresa Smoleń, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 111 w Krakowie, nauczycielka w IT w Open Future International School, trenerka w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog oraz jedna z prowadzących lekcje online w ramach Amazon STEM Kindloteka.

Nowa forma zajęć edukacyjnych

Gdy w marcu wszystko to, co znam, zatrzymało się… i okazało się, że najbliższe dni mam spędzić w domu, nie mogłam w to do końca uwierzyć. Nie dowierzaliśmy w taki obrót spraw, jednak jednocześnie poznawaliśmy narzędzia i nabywaliśmy kompetencje cyfrowe. I nagle z dnia na dzień szkoła, praca, życie prywatne… przenosi się do cyfrowej przestrzeni – mówi Teresa Smoleń i dodaje – Propozycję poprowadzenia pierwszych lekcji w ramach projektu STEM Kindloteka Online przyjęłam z uśmiechem i otwartością, podobnie jak pozostała część zespołu.

STEM Kindloteka to flagowy projekt Amazon, który opiera się na tworzeniu w szkołach, bibliotekach i centrach kultury interaktywnych punktów edukacyjnych, mających na celu łączenie własnych pasji z nowoczesnymi rozwiązania technologicznymi. STEM to skrót utworzony od pierwszych liter angielskich nazw dziedzin nauki: SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING oraz MATHEMATICS. To idea zakładająca holistyczne podejście do edukacji, integrowanie różnych treści w codziennej nauce, ale przede wszystkim kładzie nacisk na takie zdobywanie wiedzy i umiejętności, które jest najbardziej zbliżone do naturalnej nauki w codziennym życiu. STEM bazuje na doświadczeniach, eksperymentowaniu oraz kreatywnym rozwiązywaniu problemów. Ta koncepcja edukacyjna towarzyszyła Amazon oraz Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog podczas planowania programu lekcji online dla uczniów i dorosłych uczestników.

Od 16 marca dzieci, rodzice oraz nauczyciele mieli możliwość udziału w zajęciach, które odbywały się każdego „szkolnego” dnia – najpierw, jako jedno spotkanie dziennie, aby wkrótce osiągnąć częstotliwość nawet trzech spotkań w ciągu jednego dnia.

Materiał Promocyjny PartneraMateriał Promocyjny Partnera 

Prowadzący zajęcia w ramach STEM Kindloteka Online to stały zespół doświadczonych trenerów, w większości na co dzień nauczycieli praktyków w składzie: Joanna Apanasewicz, Agnieszka Chomicka-Bosy, Mariola Fik, Krzysztof Jaworski, Anna Krawczyk oraz Teresa Smoleń. Całość koordynowała Iwona Brzózka-Złotnicka, szefowa Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

Od wyznaczania liczby PI przy pomocy deszczu po naukę języka kodowania

Celem zajęć w ramach programu STEM Kindloteka Online było przede wszystkim wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców, którzy nagle musieli opuścić szkołę. Chcieliśmy podzielić się tym, co przez ostatnie lata udało nam się wypracować podczas szkoleń i warsztatów, dając jednocześnie czas nauczycielom na odnalezienie się w nowej rzeczywistości, rodzicom na chwilę domowego wytchnienia, a dzieciom edukację, którą chcemy się dzielić i wierzyliśmy, że ich zainteresuje – mówi Teresa Smoleń.

W marcu ruszyły pierwsze zajęcia w ramach zdalnej odsłony programu STEM Kindloteka. Nauczyciele i edukatorzy na dwudziestu, 90-minutowych webinarach poznali podstawy edukacji STEM, pomysłowe rozwiązania mające rozbudzić kreatywność dzieci, język programowania Scratch i jego różnorodne zastosowanie w edukacji, a także dowiedzieli się jak wykorzystać sztuczną inteligencję czy właśnie programowanie do rozwiązywania wielorakich wyzwań.

Dzieci w wieku od 6 do 12 lat, podczas 45-minutowych zajęć poznały szereg ciekawych tematów, zabaw i narzędzi do nauki, zastosowań programowania czy wielu innych, rozwijających kreatywność zagadnień. W ciągu trzech miesięcy trwania programu Amazon zorganizował aż 116 lekcji dla najmłodszych!

Materiał Promocyjny PartneraMateriał Promocyjny Partnera 


Podczas naszych spotkań poruszyliśmy praktycznie komplet obszarów z podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego. Przeczytaliśmy wspólnie fragmenty ponad 40 książek (zarówno z proponowanego kanonu lektur, jak i wykraczającego poza niego), zbudowaliśmy prototyp komputera, magnetyczną grę, eko-instrumenty oraz zabawne roboty. Poznaliśmy pajączka, napisaliśmy wspólnie kilkaset odkrywczych programów i jeszcze więcej zaskakujących scratchowych remiksów.

Nowe zajęcia to nowe możliwości!

Wraz z przedłużającą się izolacją i podtrzymywaniem zawieszenia zajęć w szkołach, na bieżąco uzupełniany był zakres tematyczny zajęć STEM Kindloteka. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych i nauczycieli zorganizowane zostały warsztaty z metody modelowania matematycznego Monte Carlo, która pozwala wyznaczyć liczbę pi przy pomocy deszczu. Dla wszystkich osób, które chciały dowiedzieć się nieco więcej na temat sztucznej inteligencji, przeprowadzone zostały lekcje m.in. na temat budowy chmurowego translatora i analizatora zdjęć. Podczas zajęć uczestnicy dostali dostęp do portalu chmurowego AWS, gdzie krok po kroku mogli stworzyć swoją własną aplikację.

20 maja, w ramach świętowania urodzin języka programowania Scratch, aż 17 tysięcy uczestników programowało w ramach specjalnych warsztatów Scratch Day. Tego dnia Amazon zaprosił także gościa specjalnego, Aleksandrę Przegalińską, futorolog i ekspertkę od sztucznej inteligencji, aby opowiedziała uczestnikom zajęć o kodowaniu, AI oraz wykorzystaniu programowania w codziennym życiu. Więcej informacji na ten temat znaleźć można tutaj.

Trzy miesiące zdalnej edukacji Amazon

 

Łącznie, podczas trzech miesięcy trwania programu zorganizowaliśmy aż 136 spotkań, w których na żywo wzięło udział 35 000 uczestników, a 30 000 obejrzało nagrania zajęć online, które dostępne są tutaj. Chcemy serdecznie podziękować wszystkim uczniom, nauczycielom, edukatorom oraz rodzicom za stworzenie wzajemnie wspierającej się społeczności – mówi Teresa Smoleń – Mamy nadzieję, że to, co zrobiliśmy, nasze propozycje oraz sposób pracy stały się inspiracjami, które wykorzystane zostaną podczas autorskich lekcji – zarówno tych online, jak i tradycyjnych, a dla uczniów będą dobrym doświadczeniem nauki, rozwijania swoich pasji i budowania poczucia własnej wartości.

Współdziałanie było zawsze naszym kierunkowskazem, ale czas online pozwolił nam na stworzenie nowej, unikatowej społeczności. Jej funkcjonowanie tylko potwierdza, że edukacja – czy ta w szkolnych murach, czy w wirtualnej klasie, oparta jest na relacjach – dodaje Teresa Smoleń.

***

Amazon działa w Polsce od 2014 r. W tym czasie firma wygenerowała w kraju ponad 14 miliardów złotych inwestycji w potencjał ludzki, badania i rozwój oraz centra logistyczne. Amazon stworzył ponad 16 000 stałych miejsc pracy w swoich 8 nowoczesnych Centrach Logistyki E-Commerce w Sadach koło Poznania, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty firmy), Pawlikowicach koło Łodzi, Okmianach koło Bolesławca i w nowopowstałym centrum w Gliwicach, Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku i oddział Amazon Web Services w Warszawie. Najnowsza inwestycja, centrum logistyki w Łodzi, zostanie otwarta w 2020 r.

Informacje o Amazon:

Amazon wyznaje cztery zasady przewodnie: koncentrację na kliencie, a nie na konkurencji, pasję do innowacyjnych rozwiązań, zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej oraz myślenie długofalowe. Amazon jako pierwszy na świecie zaoferował m.in. następujące produkty i usługi: opinie klientów, zakupy za pomocą jednego kliknięcia, spersonalizowane rekomendacje, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, tablety Fire, TV Fire, Amazon Echo i Alexa. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź biuroprasoweamazon.pl i naszego bloga Day One oraz śledź nas na Twitter @AmazonNewsPL.

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog:

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog działa od 2016 r. i tworzy go grupa współpracujących ze sobą edukatorek i edukatorów. Głównym celem Stowarzyszenia jest wspieranie, poprawa jakości i efektywności systemu edukacji poprzez upowszechnianie edukacji medialnej i cyfrowej, upowszechnianie nowych technologii i innowacyjnych metod w nowoczesnym podejściu do edukacji, a także wspieranie nauczycieli i edukatorów. Stowarzyszenie promuje ideę uczenia się przez całe życie, ideę edukacji poszerzającej horyzonty, ideę mądrej edukacji, która wykorzystuje narzędzia cyfrowe dla poprawienia jakości procesu nauczania/uczenia się oraz do jego organizacji. Zawsze w tym procesie na pierwszym planie są relacje i człowiek – niezależnie od jego wieku - dziecko, nastolatek, dorosły. Projekty realizowane przez Cyfrowy Dialog: Zaprogramuj Przyszłość, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Informatyka bez granic, Centralny Dom Technologii, STEM Kindloteka.