Zaszumiało, kiedy NIK skontrolował skuteczność uczenia matematyki w polskich szkołach. Powstały nawet pomysły wycofania obowiązkowej matury z matematyki. Bo uczniowie sobie z nią nie radzą, a szkoły nie potrafią jej uczyć.

PRZECZYTAJ TEŻ: Koniec obowiązkowej matury z matematyki? NIK: Rozważmy zawieszenie

Także próbny egzamin ósmoklasisty nie napawa optymizmem. Pokazuje, że uczniowie najsłabiej radzą sobie z dowodzeniem matematycznym.

Co jest nie tak z uczeniem matematyki w Polsce? 

Są takie działy matematyki, które rozpoczynają się w starszych klasach: początki patrzenia statystycznego, probabilistycznego - mówi metodyk nauczana matematyki Marcin Karpiński ze Szkoły Edukacji. - Tam jest jeszcze czas na wytwarzanie intuicji w tym zakresie. Ale najważniejsze rzeczy - i te dobre, i złe - dzieją się w klasach I-III, potem jeszcze trochę w IV-VI. Tam podejście do nauczania matematyki się zaczyna i gruntuje. Jeśli wtedy uczeń trafi na nauczyciela, który odpowiednio ustawi mu patrzenie na matematykę, wygrywa. Później ma już nawyki, których trudno się oduczyć. 

PRZECZYTAJ TEŻ: Uczmy matematyki tak, jak radził genialny Stefan Banach

A o tym, że matematyki źle się uczy już na samym początku, grzmi od lat prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. Mówi, że więcej niż połowa polskich dzieci na styku przedszkole - szkoła jest uzdolniona matematycznie, a co czwarte - wybitnie. Osiem miesięcy nauki w  pierwszej klasie wystarcza, aby dzieci traciły radość uczenia się matematyki, poczucie sensu i były mniej twórcze w działalności matematycznej. W kwietniu tylko co ósme dziecko manifestuje wysokie uzdolnienia matematyczne. W następnych latach ten proces się nasila i w klasie licealnej już tylko 3, 4 uczniów wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi.

- Edukacja wczesnoszkolna często jest lekceważona. A w tym czasie rozwijają się w umysłach dzieci schematy intelektualne, którymi będą się one posługiwać przez resztę swojego życia - mówi prof. Gruszczyk-Kolczyńska.

Jak to naprawić? Proponuje, by wydzielić edukację matematyczną z kształcenia zintegrowanego, począwszy od klasy pierwszej. Na matematykę w klasie pierwszej należy przeznaczyć co najmniej cztery godziny lekcyjne w tygodniu. Tymczasem kształcenie integracyjne kusi możliwością skracania czasu edukacji matematycznej. 

Trzeba też zmienić sposób dokształcania nauczycieli. Musi ono objąć planowanie działalności pedagogicznej. Przez lata wydawnictwa obdarowywały ich gotowcami w formie gotowych rozkładów materiałów. Dlatego nie radzą sobie z oceną rzeczywistych możliwości umysłowych dzieci. Nie umieją kształtować w ich umysłach pojęć i umiejętności matematycznych. Tego trzeba ich nauczyć. Trzeba ich też zwyczajnie przeszkolić w prowadzeniu edukacji matematycznej w klasie pierwszej bez zeszytów ćwiczeń.

Jeśli się to nie stanie, to będzie wymierną szkodą wyrządzoną dzieciom, ich rodzicom, czyli całemu społeczeństwu. Cofnie też o kilkanaście lat poziom matematycznego kształcenia dzieci w Polsce. I zawieszenie matury z matematyki w niczym tu nie pomoże. Zmiany trzeba zacząć u podstaw.

Nasze dzieci mają lepiej zdawać egzaminy na koniec szkoły podstawowej? Maturę z matematyki? Zacznijmy o to dbać, kiedy uczą się dodawać na palcach.

To też warto przeczytać:

1. Opamiętajmy się, podwyżki dla nauczycieli to nie rozdawnictwo!

2. Magdalena Dygała jest wśród 50 najlepszych nauczycieli świata. Dlaczego odejdzie z polskiej szkoły?

Z uczniami jestem umówiona, że jak znów przyjedzie Pearl Jam, 
to pójdziemy razem. 
Jak grali w Polsce, 
nie mogłam pojechać, 
a to moje wielkie marzenie. 
Okazało się, 
że podziela je 
wielu nastolatkówZ uczniami jestem umówiona, że jak znów przyjedzie Pearl Jam, to pójdziemy razem. Jak grali w Polsce, nie mogłam pojechać, a to moje wielkie marzenie. Okazało się, że podziela je wielu nastolatków Archiwum Prywatne

3. Dlaczego matematyka, królowa nauk, budzi tak negatywne emocje?

Pokój NauczycielskiPokój Nauczycielski gw

Powyższy tekst pochodzi z najnowszego newslettera "Strefa Nauczyciela". Zapisz się - co poniedziałek dostaniesz mailem porcję najważniejszych informacji ze świata edukacji, nie tylko dla nauczycieli. Tutaj znajdziesz więcej informacji ze "Strefy Nauczyciela"