Od kilku lat zawody związane z branżą kreatywną zyskują na popularności. Coraz więcej osób decyduje się na podjęcie pracy w tym obszarze, bo to daje im możliwość zarobkowania, przy jednoczesnym rozwijaniu osobistych pasji, inwestowania w siebie i swoje umiejętności. Również rynek sprzyja rozwojowi branży kreatywnej - konsumenci coraz częściej oczekują produktów i usług szytych na ich miarę, spersonalizowanych, uwzględniających ich indywidualne upodobania. Przemysł kreatywny nabiera też coraz większego znaczenia jako dochodowa gałąź gospodarki. W wielu krajach liczba osób pracujących w kulturze i branżach kreatywnych stanowi znaczący odsetek wszystkich zatrudnionych. W znaczący sposób przekłada się to na wzrost PKB. W Polsce stanowi 4,15 proc. PKB. Dla porównania, udział przemysłu kreatywnego w brytyjskim PKB jest ponaddwukrotnie większy (źródło: <a class=c1n href="http://www.pi.gov.pl/">http://www.pi.gov.pl/)</a>

Projektant, filmowiec, przedsiębiorca

Sektor kreatywny tworzą te branże, które opierają się na indywidualnej kreatywności, twórczości i unikatowych umiejętnościach, a także posiadają potencjał mogący przyczynić się do wzrostu zamożności społeczeństwa i tworzenia nowych miejsc pracy poprzez generowanie i eksploatowanie własności intelektualnej. Przyjmuje się, że sektor kreatywny to 13 branż: reklama, architektura, rynek sztuki i antyków, rzemiosło, design, moda, film, gry wideo, muzyka, sztuki performatywne, rynek wydawniczy, oprogramowanie oraz produkcja radiowa i telewizyjna.

Rozwój społeczności osób pracujących w zawodach kreatywnych i traktowanie przestrzeni jako terytorium wspólnej twórczości i aktywności zawodowej dały początek hubom kreatywnym. Huby lub centra kreatywne to przestrzeń spotkań, przede wszystkim zaś miejsca pracy artystów, muzyków, projektantów, filmowców, twórców aplikacji internetowych oraz przedsiębiorców prowadzących start-upy. Są one zróżnicowane pod względem struktury, sektora, w którym operują, oraz oferowanych usług. Mogą być organizowane oddolnie jako kolektywy czy kooperatywy, przyjmować formę labów lub inkubatorów – stacjonarnych, mobilnych lub działających online. Ich działalność opiera się na dobrze funkcjonującej, zintegrowanej społeczności użytkowników oraz osób i instytucji działających w otoczeniu danego centrum kreatywnego.

Creative Mikser - spotkania dla sektora kreatywnego

Na pomysł organizacji spotkań dla sektora kreatywnego wpadli przedstawiciele British Council oraz miasta stołecznego Warszawa.

„Postanowiliśmy stworzyć platformę wymiany doświadczeń dla warszawskich przedsiębiorców związanych z sektorem przemysłów kreatywnych. Realizując projekt Creative Cities [spotkania w formie miejskiej gry strategicznej, służące rozwiązywaniu problemów, z którymi stykają się mieszkańcy miast - red.], zauważyliśmy, że przedstawiciele poszczególnych branż współpracują ze sobą głównie w ramach własnych środowisk (projektanci z projektantami, muzycy z muzykami, filmowcy z filmowcami etc.) i rzadko mają szansę prowadzić twórczy dialog z przedstawicielami innych dziedzin. Uznaliśmy, że koniecznie jest stworzenie przestrzeni nawiązywania relacji pomiędzy przedsiębiorcami z sektora kreatywnego i przedstawicielami władz miasta, która ułatwiłaby inicjowanie wspólnych projektów i wspierała przyszłe innowacje” - mówi Ewa Ayton z British Council, jedna z pomysłodawczyń projektu.

Pierwsze spotkanie z cyklu Creative Mikser zostało zorganizowane w 2011 roku. Od tego czasu odbyło się 13 spotkań, za każdym razem w miejscach kojarzonych z kreatywnością - m.in.: w Soho Factory, Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, Centrum Praskim Koneser, klubie Powiększenie czy Domu Braci Jabłkowskich. W każdym z nich brało udział od 100 do 200 osób. British Council zaprasza brytyjskich ekspertów specjalizujących się w  dziedzinach, którym poświęcone są spotkania, a miasto stołeczne Warszawa – polskich prelegentów. Taki model taki stwarza możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy specjalistami z Wielkiej Brytanii i Polski, a także pomiędzy samymi uczestnikami spotkań.

Gośćmi specjalnymi dotychczas zorganizowanych wydarzeń byli specjaliści i praktycy działający w obszarze przemysłów kreatywnych, m.in.: Bogna Świątkowska z fundacji Bęc Zmiana, Małgorzata Rygalik i Marek Cecuła - specjaliści od food design, Jakub Szczęsny - twórca Domu Kereta, instalacji artystycznej o charakterze mieszkalnym, zaprojektowanej w szczelinie między dwiema kamienicami w centrum Warszawy i wielu innych. W spotkaniach uczestniczyli także eksperci z Wielkiej Brytanii, wśród nich: Araceli Camargo - założycielka hubu kreatywnego THE CUBE w Londynie, Matthew Stapford, współzałożyciel start-upów, czy Alice Holmberg - ekspertka z zakresu zrównoważonej mody.

„Zaczęliśmy od tematów ogólnych: jak wspierać sektor kreatywny, jak prowadzić działalność kreatywną, rozmawialiśmy o tym, jak aranżować przestrzeń do pracy co-workingowej. Poruszaliśmy też tematy ukazujące specyfikę danej branży przemysłów twórczych: designu (w tym food design), gier komputerowych, branży muzyki czy klastrów sektora kreatywnego” - mówi Małgorzata Dąbkowska reprezentująca miasto stołeczne Warszawę.

„Cykl Creative Mikser jest bardzo prostym modelem, który umożliwia organizatorom nawiązywanie nowych kontaktów z przedstawicielami sektorów kreatywnych w Warszawie. Jako jego twórcy wierzymy, że przyczyniamy się do tego, że w Warszawie powstaje coraz więcej ciekawych, twórczych miejsc i że mieszkańcy stolicy, w tym przedsiębiorcy kreatywni, mają możliwość zdobywania nie tylko nowych, cennych doświadczeń, ale poznania osób, które zajmują się podobną działalnością w tej samej lub innej dziedzinie” - podkreśla Ewa Ayton.

14. spotkanie Creative Miksera w Warszawie

Najbliższa, 14. edycja Creative Miksera poświęcona będzie przestrzeniom kreatywnym.

O tym, jak z sukcesem budować hub kreatywny i wspierającą go społeczność, opowiedzą:

Michał Olszewski – zastępca prezydenta m.st. Warszawy

Ewa Ayton – dyrektorka departamentu kultury i sztuki w British Council w Polsce

Justyna Lach – szefowa marketingu Concordia Design w Poznaniu

Magdalena Heliasz – projektantka i pomysłodawczyni albumu „Print Control”, Małe Studio

Gościem specjalnym spotkania będzie Will Mercer, dyrektor ds. strategii The Trampery w Londynie. The Trampery to inicjatywa społeczna, której działalność skupia się na organizowaniu wyspecjalizowanych przestrzeni pracy dla przedsiębiorców branży kreatywnej. Począwszy od roku 2009, kiedy to został otwarty Tech City - pierwsza przestrzeń dla start-upów w Wielkiej Brytanii, Trampery otworzyło siedem co-worków, w tym pierwszy brytyjski inkubator sztuki cyfrowej, akcelerator mody scenicznej czy inkubator technologii związanej z branżą turystyczną.

Spotkanie odbędzie się w czwartek, 24 listopada o godz. 18:00 w Centrum Kreatywności 'Targowa' przy ul. Targowej 56 w Warszawie.

Wstęp wolny po wcześniejszej rejestracji: kreatywnawarszawa@um.warszawa.pl

Organizatorami spotkania są  British Council Polskamiasto stołeczne Warszawa
Gazeta Wyborcza i Pracownia Miast patronują wydarzeniu.