Akademia Opowie軼i

Czekamy na wasze opowie軼i o nauczycielach z podstaw闚ki, liceum, uczelni, ale tak瞠 o innych ludziach, kt鏎zy byli dla was inspiracj na ca貫 篡cie.

Regulamin akcji jest dost瘼ny TUTAJ. Teksty najlepiej przysy豉 za po鈔ednictwem naszej FORMATKI. Najciekawsze b璠 publikowane na 豉mach og鏊nopolskiej „Gazety Wyborczej” oraz w jej wydaniach lokalnych lub w serwisach grupy Wyborcza.pl.

Nades豉ne prace wezm udzia w konkursie, w kt鏎ym jury wy這ni trzech zwyci瞛c闚.
 
ZWYCI佖CY DOSTAN NAGRODY PIENI坒NE:
 
za pierwsze miejsce w wysoko軼i 5556 z brutto,
za drugie miejsce – 3333 z brutto,
za trzecie miejsce – 2000 z brutto.

****

Jestem niepoprawnym humanist. Ca貫 篡cie uwa瘸m, i kultura jest najwa積iejsz sfer 篡cia spo貫cznego. Edukacja traktuj帷a kultur, sztuk, jako jeden z najlepszych katalizator闚 emocji, kt鏎a staje si pasj, jest do鈍iadczeniem moich lat szkolnych i licealnych.

Zawdzi璚zam to Polonistkom: mojej Mamie Danucie Merczy雟kiej, kt鏎a uczy豉 mnie przez ostatnie trzy lata podstaw闚ki, i Pani Profesor Laurze Paluszkiewicz, mojej wychowawczyni w LO w Jarocinie.

DANUTA

Dzi najwa積iejsza wydaje si edukacja holistyczna. S造szymy to has這 cz瘰to i w r騜nych kontekstach. Odwo豉m si do moich lat ch這pi璚ych, gdy ucz瘰zcza貫m do podstaw闚ki w Ksi捫u Wlkp., a potem do liceum w Jarocinie. Szko豉 w Ksi捫u w latach wczesnego Gierka zosta豉 poddana programowi pilota穎wemu profesora Heliodora Muszy雟kiego z Pedagogiki Pozna雟kiej UAM.

Podobnie jak TVP Macieja Szczepa雟kiego z tamtej epoki mia豉 w sobie znamiona totalnej propagandy sukcesu i indoktrynacji, a jednocze郾ie tworzy豉 i przekazywa豉 wiele warto軼iowych program闚 - szczeg鏊nie w dziedzinie kultury.

W TVP pami皻amy dziennik telewizyjny, publicystyk pan闚 Cze郾ina i Kozery oraz ca造 pakiet propagandowo ideologicznych pseudofestiwali z Ko這brzegiem i Zielon G鏎 na czele. Ale pami皻amy te filmotek arcydzie, gdzie pokazywano klasyk 鈍iatowego kina, teatry telewizji z najwi瘯szymi nazwiskami scen polskich, Sond, czy muzyczne i edukacyjne zarazem programy Janusza Cegie陶y i Bogus豉wa Kaczy雟kiego.

W programie pilota穎wym prof. Muszy雟kiego wszystkie klasy by造 dzielone na trzy grupy wiekowe: 瘸k闚, sztubak闚 (pi瘯ne s這wo kompletnie dzi nieobecne w potocznej Polszczy幡ie okre郵aj帷e gimnazjalist闚, chyba ju bez szans na karier w kontek軼ie reformy) i starszak闚. Ka盥a grupa wiekowa mia豉 inne krawaty, apele, raportowanie przewodnicz帷ych grup wiekowych przewodnicz帷emu szko造, przewodnicz帷y szko造 dyrektorowi. "Panie dyrektorze, melduje wykonanie zadania"! I tak, co tydzie, co miesi帷 ca豉 szko豉 razem! Sala gimnastyczna za ma豉! Co tu robi?!

Do tego akademie, pochody, sadzenia drzew (to 鈍ietne, ale czemu wszyscy musieli by w bia造ch koszulach i tych nieszcz瘰nych krawatach?)

A jednocze郾ie wtedy tak naprawd mieli鄉y szko喚 holistyczn. Jak wspomnia貫m, moj polonistk by豉 moja Mama. Jej zawdzi璚zam mi這嗆 do ksi捫ek. Do dzi nie zasn, je郵i nie przeczytam, chocia kilku stron w 堯磬u. Mama prowadzi豉 tak瞠 bibliotek szkoln, gdzie cz瘰to przesiadywa貫m. Gdy rozpocz窸a si wspomniana reforma Muszy雟kiego, znacznie rozszerzy si zakres wszelkich dzia豉 pozalekcyjnych. My mieli鄉y wspania造 teatrzyk kukie趾owy. Pan Maciejewski, stolarz, ojciec mojej kole瘸nki z klasy wykona pi瘯n scen objazdow, sami robili鄉y kukie趾i, tournée po szko豉ch powiatu 鈔emskiego, a nawet wyst瘼 w (zapuszczonym dzi kompletnie) amfiteatrze na Cytadeli w Poznaniu. To by szczyt marze! Do dzi opowiadam z pami璚i dzieciom moich przyjaci馧 „Ballad o g瘰im jaju” Ewy Szelburg-Zar瑿iny - nasz najwi瘯szy teatralny sukces.

Nam si z tej szko造 nie chcia這 wychodzi!

Siedzieli鄉y w klasach w sze軼ioosobowych grupach, pracowali鄉y wsp鏊nie. Jednym z naszych zada by這 wybranie pisarza-patrona naszej grupy. Wsp鏊nie z kolegami wybrali鄉y Zbigniewa Nienackiego. By to jedyny 篡j帷y pisarz z wybranych patron闚. Napisali鄉y list do Zbigniewa Nienackiego i on nam odpisa! Korespondowa z nami. A w TVP lecia w豉郾ie  „Pan Samochodzik i templariusze" ze Stanis豉wem Mikulskim w roli g堯wnej. Potem by造 Skiro豉wki i inne jego szale雟twa, ale wtedy emocje by造 niezwyk貫. A w kolejnych tomach „Pana Samochodzika” po prostu zaczytywali鄉y si. Gdy ko鎍zy貫m podstaw闚k, zastanawia貫m si, jakie liceum wybra. Wi瘯szo嗆 moich r闚ie郾ik闚 je寮zi豉 do 字emu; w闚czas Mama zrobi豉 „wywiad” i powiedzia豉: ja ci radz, r鏏, jak chcesz, ale w Jarocinie jest prof. Paluszkiewicz – a to 鈍ietna polonistka.

LAURA

Do Jarocina z mojego rodzinnego Ksi捫a Wlkp. jest troch dalej ni do 字emu. PKS-y je寮zi造 rzadziej i generalnie wszystko w Ksi捫u ci捫y這 w stron 字emu, bo tam by powiat i najwi瘯szy pracodawca – odlewnia 瞠liwa (to w tej odlewni powsta這 112 rze嬌 Magdaleny Abakanowicz tworz帷ych „Nierozpoznanych” - jedn z najwi瘯szych instalacji na 鈍iecie, zlokalizowan na Pozna雟kiej Cytadeli)
Ja jednak pojecha貫m do Jarocina.

Profesor Laura Paluszkiewicz mia豉 czas i niezwyk陰 energi, kt鏎 zara瘸豉 nas w闚czas i dzi. Wiem, co m闚i, bo w czerwcu Pani Profesor wzi窸a udzia w debacie edukacyjnej podczas MaltaFestival Pozna. Moja klasa mia豉 profil humanistyczny, a Laura by豉 nasz polonistk i wychowawczyni. By豉 te naszym przyjacielem. Najwa積iejsze by這 to, 瞠 budzi豉 nasz wyobra幡i i kreatywno嗆. Pani Profesor przegadywa豉 z nami scenariusze akademii i spektakli, prowadzi豉 liczne ko豉 dyskusyjne. Najwa積iejsze by這 jednak to, 瞠 potrafi豉 nas zmobilizowa do dyskusji i aktywno軼i indywidualnej. W latach 70. ubieg貫go wieku wydawano kilka tygodnik闚 po鈍i璚onych kulturze: "Literatura", "砰cie Literackie", "Polityka" (jedyny tygodnik, kt鏎y wychodzi do dzi, mia豉 i ma 鈍ietny dzia kulturalny) czy "Kultura" to kilka najwa積iejszych. Oczywi軼ie jeszcze "Tygodnik Powszechny", kupowany spod lady w zaprzyja幡ionym kiosku. Pani Profesor zawsze m闚i豉 tak: nie musicie czyta tych wszystkich pism, ale w poniedzia貫k na pierwszej lekcji polskiego omawiamy najciekawszy artyku, kt鏎y zaproponujecie.

Wa積e by這 Jej bardzo indywidualne podej軼ie do ucznia. Do鈍iadczy貫m tego: moj pasj by豉 muzyka. W Wielkopolsce dzia豉造 3 organizacje mi這郾ik闚 sztuk: Pro Sinfonika - muzyki, Pro Libris - literatury (skupione wok馧 Biblioteki Raczy雟kich) i Pro Scenium - teatru (skupione wok馧 Teatru Nowego). Ja dzia豉貫m w Pro Sinfonice. Poza udzia貫m w koncertach by造 aktywno軼i w szko豉ch. My przygotowali鄉y spektakl o wizycie Chopina w Antoninie u ksi璚ia Antoniego Radziwi陶a. Pani Profesor pomaga豉 nam w pracach nad scenariuszem, re篡seri. No i zagrali鄉y to w tym瞠 pa豉cu w Antoninie i wygrali鄉y konkurs! Opiekunem klubu by inny wspania造 pedagog, nauczyciel muzyki, opiekun ch鏎u licealnego Profesor Alfons Kowalski „Funio”, ale bez pomocy „Laury” nigdy by鄉y tego nie osi庵n瘭i. Pani Profesor uczy豉 nas otwarto軼i, tolerancji, uczy豉 nas rozwija nasze pasje, uczy豉 nas te patriotyzmu. Pani Laura Paluszkiewicz jest m這dsz siostr Pani Aleksandry Banasiak – piel璕niarki, uczestniczki wydarze pozna雟kiego czerwca 1956. Co roku „Laura” towarzyszy „Oli” we wszystkich uroczysto軼iach 28 czerwca, kt鏎e od 鈍itu do zmierzchu odbywaj si w Poznaniu. W tym roku po ca造m d逝gim dniu Panie dotar造 pod pomnik Armii Pozna, kt鏎y by scen warsztat闚 raperskich m這dzie篡 w ramach tegorocznej Malty. Pani Ola powiedzia豉 kilka zda do artyst闚 i licznej publiczno軼i. By mo瞠 to by najwa積iejszy moment tegorocznego festiwalu…

Chc te w tym miejscu przywo豉 jeszcze jedn posta z kr璕u Pro Sinfoniki i 鈍iata muzycznego. Wyobra嬈ie sobie sytuacj, 瞠 dzwoni do Was nieod瘸這wany Zdzis豉w Dworzecki, 闚czesny wicedyrektor Filharmonii Pozna雟kiej ds. Pro Sinfoniki i m闚i tak: w sobot o 6.00 rano wyje盥瘸my nysk z filharmonii, jedziemy do Warszawy, o 10. zaczyna si pr鏏a Marty Argerich na scenie FN, jeste鄉y tam, 郵edzimy jej prace wraz z orkiestr. Po pr鏏ie rozmawiamy z Maestr Mart! Szybki obiad i jeszcze w o鈔odku kultury NRD kupi貫m p造t wytw鏎ni Eterna z jej nagraniem V koncertu fortepianowego Beethovena i biegiem na koncert! Po koncercie jeszcze chwila rozmowy, autograf i powr鏒 nysk do Poznania. Takich podr騜y by這 wiele. Spotka w klubach Pro Sinfoniki, niezliczona ilo嗆. Wszystko to mia這 w sobie zar闚no element edukacyjny, jak i poznawczy; ale przede wszystkim dawa這 mo磧iwo嗆 uczestniczenia i poznania sztuki, literatury, teatru, filmu w naturalnym szkolnym 鈔odowisku. Przenikanie kultury, sztuki i w陰czenie w proces edukacji jest podstaw odbudowy kompetencji kulturowej kolejnych pokole. Dzi w czasach cyfrowej rewolucji musimy u篡wa innych narz璠zi, innych zach皻, innych wsp鏊not - takich, kt鏎e jednak b璠 prowadzi造 sprzed ekranu smartfona do uczestnictwa w koncercie, spektaklu, wystawie.

Filmoteka szkolna, Muzykoteka szkolna, Ninateka szkolna to 鈍ietne, fakultatywne narz璠zia cyfrowe, kt鏎e docieraj pod strzechy, ale tak瞠 ucz i wytwarzaj nawyk uczestnictwa w kulturze. 

Na koniec anegdota: 7.06.1980 roku mieli鄉y bal maturalny. W闚czas po raz pierwszy oficjalnie wypili鄉y wsp鏊nie z nasz wychowawczyni niejeden toast na Jej cze嗆. O 鈍icie Pani Profesor po瞠gna豉 nas s這wami: p璠嬈ie ju na ten festiwal! No i pognali鄉y - m鎩 kolega z 豉wki Waldek Wieruszewski za豉twi nam karnety na I Festiwal M這dej Generacji Jarocin ’80. Gdy dotarli鄉y do amfiteatru, mocno zm璚zeni, w przekrzywionych muchach i zmi皻ych garniturach, zastali鄉y taki obraz: w fosie pod scen k喚bi si t逝m walcz帷ych ze sob skin闚 i punk闚, kt鏎ych co jaki wyrzucali z fosy kultury軼i robi帷y wtedy za ochron. A na scenie sta豉 Kora i przez megafon krzycza豉: Wyjd嬈ie z fosy! Wyjd嬈ie z fosy! Kto przeci掖 g堯wny kabel energetyczny i tak nie pos逝cha貫m Maanamu.