Deepwater Container Terminal w Gdańsku już teraz jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku z przeładunkiem, który przekroczył w zeszłym roku 1,2 mln TEU (20-stopowych kontenerów). Taki wynik oznacza, że terminal zbliżył się do granicy przepustowości, która została podniesiona do 1,5 mln TEU.

Czekaliśmy na to dwa lata

Szefowie DCT nie spoczywają jednak na laurach, tylko wykonują kolejny milowy krok w kierunku dalszego rozwoju. Będzie on możliwy dzięki budowie drugiego nabrzeża. Na tę inwestycję DCT zabezpieczyło 290 mln euro. W grudniu wojewoda wydał pozwolenie na budowę, a w ostatni czwartek inwestor przekazał plac generalnemu wykonawcy i projektantowi - firmie N.V. Besix.

Teraz około sześciu tygodni potrwa przygotowanie terenu, a wszystkie prace realizowane będą przez 19 miesięcy.

- Zespół DCT Gdańsk, nasi udziałowcy, klienci i ludzie, którzy wspierają projekt budowy T2, czekali na ten dzień od ponad dwóch lat. Dotarcie do tego etapu nie było łatwe, ale dziś możemy być dumni z tego, że zrobiliśmy znaczący dla polskiego sektora kontenerowego krok. Wraz z drugim głębokowodnym nabrzeżem, zdolnym do jednoczesnej obsługi kilku statków, w tym największych statków kontenerowych świata, Polska wraz z całym regionem Morza Bałtyckiego zyskała nową jakość w obsłudze połączeń oceanicznych - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.

650 m długości i 16,5 m głębokości

Nowe nabrzeże powstanie w sąsiedztwie istniejącego terminalu. Będzie miało także podobne parametry: długość około 650 m i głębokość 16,5 m. Do tego dojdzie zakup sprzętu, na początek pięciu suwnic Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów oraz 16 mniejszych suwnic typu RTG i dodatkowy sprzęt do obsługi operacji na placu składowym.

Po rozbudowie zdolność przeładunkowa DCT wyniesie nawet 3 mln TEU, co nie oznacza, że zostanie od razu osiągnięta. Gdy w końcu tak się stanie, możliwe będzie dokupienie kolejnych suwnic (przynajmniej dwóch) i zwiększenie potencjału o kolejne 0,5-1 mln kontenerów.

Dzięki temu gdański terminal stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny dla zachodnich portów.

Modernizacja linii za 400 mln zł

Otwarcie nowego nabrzeża zbiegnie się z zakończeniem prac związanych z rozbudową linii kolejowej nr 226 na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północy. Na całej, liczącej 16 km trasie do dyspozycji będą dwa tory. Dzisiaj przejazd przez Martwą Wisłę odbywa się po jednotorowym moście, który ma ponad 100 lat.

Cała inwestycja pochłonie blisko 400 mln zł. Inwestorem jest PKP PLK, a wykonawcami - konsorcjum Dragados, Vias y Construcciones, Electren odpowiedzialne za roboty budowlane i torowe oraz Krakowskie Zakłady Automatyki, po których stronie jest montaż urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przepustowość linii wzrośnie sześciokrotnie.

Rekordowy port

Rozwój gdańskiego portu, w którym w minionym roku przeładowano rekordowe 32,2 mln t, stał się impulsem dla wielu firm do podejmowania działań inwestycyjnych. W sąsiedztwie terminalu DCT trwa rozbudowa Pomorskiego Centrum Logistycznego prowadzona przez australijską firmę Goodman. Na terenach o powierzchni 110 ha powstają magazyny, hale produkcyjne i powierzchnie biurowe. Obecnie w budowie jest drugi obiekt o powierzchni 14 tys. m kw., który będzie gotowy w marcu tego roku. Dodatkowo inwestor szykuje się do budowy kolejnego magazynu o powierzchni blisko 25 tys. m kw. Poza magazynami powstanie również część biurowa oraz chłodnia i mroźnia. Budowa tego obiektu ma się zakończyć pod koniec 2015 r.

W sumie na całym terenie powstaną budynki o łącznej powierzchni 500 tys. m kw. Realizowana etapami inwestycja może pochłonąć nawet 300 mln euro.

Tereny przyportowe stara się pobudzić także Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA). Spółka buduje obecnie w pobliżu Trasy Sucharskiego biurowiec, który ma stać się zapleczem administracyjno-usługowych dla firm i instytucji z sektora morskiego: spedytorów, służb granicznych, agencji celnych, linii oceanicznych. Ponadto powstanie nowa droga łącząca budynek z Trasą Sucharskiego.

W sumie cała rozbudowa układu drogowego pochłonie ponad 100 mln zł. Jeśli uda się pozyskać środki w połowie 2015 r., to zostanie ona zrealizowana do końca 2017 r.