W numerze:

Popłoch w świątyni gospodarki Niemiec
Gwałtowne zaostrzenie wymogów ekologicznych i polityka prezydenta USA Donalda Trumpa - to największe problemy przemysłu motoryzacyjnego Niemiec. A jest on filarem i największą świętością gospodarki tego kraju.

Wyciąć pośredników, czyli początek śmierci niemieckich salonów samochodowych


 

Niemieckie koncerny samochodowe mają opóźniony zapłon także w kwestii sprzedaży online. Teraz lider rynku - VW - swoją internetową ofensywą wyciąga ręce po marże dystrybutorów. Inne koncerny stoją w kolejce. Potencjalne oszczędności są zbyt kuszące.

Ziemowit Szczerek: Niemiecka republika samochodowa
Wir fah'rn auf der Autobahn - Tak kiedyś śpiewał Kraftwerk – i do dziś stanowi to nieoficjalną dewizę niemieckiej soft power. Zwłaszcza w Europie Wschodniej: spróbujcie na Bałkanach naprawić samochód inny niż niemiecki. Kiedyś zdarzyło mi się w Nowym Pazarze zepsuć japończyka. Mechanicy tylko kręcili głowami. – Co mi odbiło? – pytali. – Niemieckimi się jeździ.

Dlaczego zadowoleni głosują za rewolucją
Tylko ludzie nieszczęśliwi lub rozgoryczeni pragną, aby populistyczna prawica doszła do władzy? Nieprawda. Poziom zadowolenia z życia wpływa na wyniki wyborów niekoniecznie tak, jak to sobie wyobrażamy.

Co to znaczy „portugalski esprit”
W przeddzień wyborów w najbardziej peryferyjnym kraju zachodniej Europy przejeżdżamy go całego z północy na południe, żeby dowiedzieć się, skąd w nim siła, z jaką stawia czoło kryzysom.I to lepiej niż sąsiednia Hiszpania

Kiedy nasze brzegi zaleje morze? Nadchodzi wielki przypływ
Poziom morza podnosi się nieuchronnie i nieprzerwanie. Jednakże nie wszędzie tak samo mocno - w niektórych miejscach poziom wody nawet opada. Od czego to zależy? Czy musimy i czy potrafimy się ochronić? Naukowcom wiedzą, gdzie lód wpadnie do morza, a gdzie będzie topniał. „Ale łatwiej jest nam powiedzieć, jak będzie to wyglądało za 2000 lat niż za lat 80”, przyznają.

Kłopoty nowej szefowej Komisji
Ursula von der Leyen, głosząca wszem i wobec gotowość do dialogu i nowego otwarcia w UE, zaczyna plątać się we własne nogi. Niełatwo bowiem „zadialogować” wszystkie sprzeczności.

Tygodnik "Nasza Europa" w sobotę 5 września  w "Wyborczej" wraz  z "Wysokimi Obcasami".