Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dziś wolne media w Polsce protestują przeciwko haraczowi, jaki chce na nie narzucić rząd PiS pod przykrywką tzw. podatku solidarnościowego. Wiele serwisów, w tym Wyborcza.pl, nie publikuje dziś żadnych tekstów poza oświadczeniem redakcji i wspólnym listem wydawców i nadawców. W ten sposób chcemy wspólnie pokazać, jak ważne są wolność słowa i niezależne media w demokratycznym państwie. Przepraszamy naszych Prenumeratorów i Czytelników oraz partnerów handlowych. Dziękujemy za zrozumienie i wsparcie.

Krokami milowymi władza dławi wolne media w Polsce. Rządzącym nie wystarcza już fabryka kłamstw w mediach publicznych ani służalcza agitka propisowskich portali i gazet. Nie wystarcza kanonada pozwów sądowych, którymi gnębione są media krytyczne wobec władzy. Ona chce wolne media zniszczyć. Na „oczyszczonym polu” pozostać mają tylko media przez władzę opanowane i władzy wierne.

Dowodzą tego operacja „Orlen bierze prasę” oraz planowany podatek od reklam. Państwowy koncern paliwowy, który przejął też Ruch i ma dom mediowy, będzie teraz ważnym dystrybutorem prasy w Polsce; reżyserem i scenarzystą informacji lokalnych oraz rozgrywającym na rynku reklam w druku i online. Będzie mógł meblować umysły 17,5 mln dotychczasowych czytelników Polska Press. To potężne narzędzie propagandowe ku utrwaleniu władzy PiS i wspólników.

Potężnym ciosem w wolne media jest też planowany podatek od reklam. Na dochodach z reklam opiera swój byt większość mediów. Odebranie im tych dochodów odbierze pracę wielu dziennikarzom, udaremni kosztowne śledztwa, zlikwiduje pracochłonne sprawdzanie faktów i demaskowanie kłamstw, zdusi krytykę i wolne słowo. Władzy już nie wystarcza przemilczanie własnych afer. Trzeba, by całkiem zniknęły z mediów. Operację tę władza sprzeda jako wymóg solidarności w obliczu pandemii, choć sama marnuje i grabi pieniądze podatników na skalę niespotykaną.

Podatek zamiast cenzury. Tak też Orbán pozbył się wolnych mediów na Węgrzech.

Po zniszczeniu rządów prawa władza dąży do likwidacji w Polsce wolnej opinii publicznej. A to oznacza likwidację wolnego społeczeństwa i zastąpienie go „poddanymi” dyktatury karmionymi oficjalnym kłamstwem. „Bez zgody co do podstawowych faktów obywatele nie stworzą społeczeństwa obywatelskiego, które pozwoli im się bronić. Tracąc instytucje, które upubliczniają ważne dla nas fakty, pogrążamy się w atrakcyjnych abstrakcjach i fikcjach. Prawda broni się szczególnie słabo, gdy nie ma jej zbyt wiele wokół, a epoka Trumpa – jak epoka Putina w Rosji – to schyłek wiadomości lokalnych. Nie zastąpią ich media społecznościowe, które wzmacniają mentalne nawyki każące szukać bodźców emocjonalnych i pociechy, co zaciera granicę między tym, co wydaje się prawdą, a tym, co nią jest” – pisał Timothy Snyder w eseju po przegranej Trumpa.

Prasa winna służyć rządzonym, a nie rządzącym – podkreślił sędzia Sądu Najwyższego USA, broniąc konstytucyjnego prawa „New York Timesa” i „Washington Post” do publikowania „Pentagon papers”. Na tej prawdzie opiera się istnienie mediów w demokracji. Bez wolnych mediów demokracji nie będzie. Nie będzie już wolnych wyborów ani wolnych obywateli.

LIST NADAWCÓW I WYDAWCÓW WS. "PODATKU SOLIDARNOŚCIOWEGO"

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką” wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących je treści;

2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie;

3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym. W sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł;

4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści, kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50-100 mln zł w porównaniu z 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura 

Agora S.A. 

AMS S.A. 

ASTA-NET S.A. 

TV ASTA 

Bonnier Business 

Burda Media Polska 

CANAL+ 

Dziennik Trybuna 

Dziennik Wschodni 

Edipresse Polska 

Eleven Sports Network sp. z o.o. 

Euractiv.pl 

Gazeta Radomszczańska 

Gazeta Żoliborza 

Green Content Sp. z o.o. 

Gremi Media S.A. 

Grupa Eurozet 

Grupa Interia.pl sp. z. o.o. 

Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o. 

Grupa RMF 

Grupa ZPR 

Helios S.A. 

Infor Biznes 

Kino Polska TV S.A. 

Lemon Records sp. z o.o. 

Marshal Academy 

Music TV sp. z o.o. 

Muzo.fm sp. z o.o. 

naTemat.pl 

NOWa Gazeta Trzebnicka 

OKO.press  

Polityka  

Polska Press Grupa 

Prasa Beskidzka 

Ringier Axel Springer Polska 

STAVKA Sp. z o.o. 

Superstacja sp. z o.o. 

Telewizja Polsat sp. z o.o. 

Telewizja Puls Sp. z o.o. 

Telewizjia Regionalna TVT  

TIME S.A. 

TV Spektrum sp. z o.o. 

TVN S.A. 

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin 

Tygodnik Powszechny 

Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa 

Wirtualna Polska  

Wydawnictwo Bauer 

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan 

Wydawnictwo Magraf  

Wydawnictwo Nowiny 

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański
---
Piszcie: listy@wyborcza.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.