To absolutny wyjątek. Chcemy w ten sposób zwrócić uwagę Czytelników na szczególnie ważną sprawę.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dziś internetowe koncerny zarabiają na umieszczaniu w sieci fragmentów, a często całych utworów (artykułów, filmów czy piosenek). Nie płacą za to twórcom wcale albo tylko symbolicznie. Usprawiedliwiają się, że są jedynie platformami, na których prace twórców są udostępniane tak naprawdę przez użytkowników.

Dyrektywa o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym ma to zmienić, obciążając odpowiedzialnością bezpośrednio platformy internetowe. Przepisy dyrektywy nie wprowadzają nowych obowiązków dla niekomercyjnych portali i nie regulują działalności użytkowników – nie opodatkowują publikowanych przez nich linków i nie zakazują memów.

Apelujemy do europarlamentarzystów o poparcie tej dyrektywy. Wzmocni ona niezależność polskiej prasy.

Apelujemy, by zagłosowali za rozwiązaniami, które nałożą na internetowych gigantów obowiązek uczciwej zapłaty polskim twórcom i producentom za wykorzystanie ich utworów.

Apelujemy do polskich eurodeputowanych o wsparcie polskich mediów i kultury.

Sygnatariusze akcji „Białe jedynki 25.03.2019”

  • Bogusław Chrabota – redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, prezes IWP;
  • Paweł Fąfara – redaktor naczelny Grupy Polska Press;
  • Arkadiusz Franas – redaktor naczelny „Gazeta Wrocławskiej”;
  • Piotr Gadzinowski – redaktor naczelny „Trybuny”;
  • Igor Hrywna – redaktor naczelny „Gazety Olsztyńskiej”;
  • Jarosław Jabłoński – redaktor naczelny „Kuriera Porannego” i „Gazety Współczesnej”;
  • Krzysztof Jedlak – redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej”;
  • Marek Kęskrawiec – redaktor naczelny „Dziennika Polskiego”;
  • Marcin Kowalczyk – redaktor naczelny „Dziennika Łódzkiego” i „Expressu Ilustrowanego”;
  • Tomasz Kowalczyk – redaktor naczelny „Kuriera Szczecińskiego”;
  • Katarzyna Kozłowska – redaktor naczelna „Faktu”;
  • Jarosław Kurski – I zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”;
  • Krzysztof Nałęcz – redaktor naczelny„Głosu Dziennika Pomorza”;
  • Grzegorz Nawacki – redaktor naczelny„Pulsu Biznesu”;
  • Adam Pawłowski – redaktor naczelny „Głosu Wielkopolskiego”;
  • Wojciech Potocki – redaktor naczelny „Gazety Pomorskiej”;
  • Paweł Siennicki – redaktor naczelny „Polska Times”;
  • Stanisław Sowa – redaktor naczelny „Nowin”;
  • Andrzej Stec – redaktor naczelny „Parkietu”;
  • Jerzy Sułowski – redaktor naczelny „Gazety Krakowskiej”;
  • Artur Szczepański – redaktor naczelny„Expressu Bydgoskiego” i „Nowości Toruńskich”;
  • Tomasz Szeliga – redaktor naczelny „Super Nowości”;
  • Sylwia Szewc-Koryszko – redaktor naczelna „Kuriera Lubelskiego”;
  • Mariusz Szmidka – redaktor naczelny „Dziennika Bałtyckiego”;
  • Marek Twaróg – redaktor naczelny „Dziennika Zachodniego”;
  • Krzysztof Wiejak – redaktor naczelny „Dziennika Wschodniego”;
  • Stanisław Wróbel – redaktor naczelny „Echa Dnia”;
  • Grzegorz Zasępa – redaktor naczelny „Super Expressu”;
  • Iwona Zielińska – redaktor naczelna „Gazety Lubuskiej”;
  • Krzysztof Zyzik – redaktor naczelny „Nowej Trybuny Opolskiej”.
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    W pełni popieram.
    @bloop
    Dobrze jest, gdy ci nie wolno z kartki papieru wpisać cytatu?
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @Czesio_
    może pomylił akcję 'białe jedynki' z reklamą pasty od promiennego uśmiechu? :D
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Sluszna akcja
    już oceniałe(a)ś
    129
    58
    Popieram słuszna akcję.
    już oceniałe(a)ś
    108
    55
    popieram
    już oceniałe(a)ś
    94
    52
    Jestem prenumeratorem, jednakże nie popieram
    już oceniałe(a)ś
    52
    15
    Idea słuszna, ale zanim powiem 'popieram' chciałbym jasności w jednej kwestii. Piszecie "Przepisy dyrektywy nie wprowadzają nowych obowiązków dla niekomercyjnych portali". Pytanie: czy portal, który nie pobiera od swoich użytkowników żadnych opłat (niech to będzie np. portal tematyczny hodowców kanarków), ale dla opłacenia miejsca na serwerze i transferu danych (hosting kosztuje!) zamieszcza reklamy (np. producentów karmy dla kanarków), za co otrzymuje pieniądze od reklamodawców, jest portalem komercyjnym czy niekomercyjnym?
    @M_XC
    Oczywiście że komercyjnym. Gdyby natomiast ten sam portal dostawał wpłaty, od tego samego producenta kanarków, przez np. patronite już nie
    już oceniałe(a)ś
    16
    1
    @kingaps
    No to w takim razie kicha, dyrektywa pozornie służąca uregulowaniu stosunków z dużymi agregatorami treści będzie w praktyce kijem na praktycznie każdy portal. Bez sensu.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Podstawą swobodnej dyskusji jest prawo do cytatu. Gazety papierowe miały prestiż i jakość, której nie mają portale. Miały 25 lat na dostosowanie się do zmian i tym czasie prestiż roztrwoniły a jakość położono na ołtarzu konkurencji cenowej. Niestety, taksówkarze bijący kierowców Ubera nie zachęcili mnie do korzystania z ich usług. Dokładnie to samo robią wielcy świata prasy i tez nie przekonują. Apeluję, nie dajmy sobie mamić oczu w imię czyiś doraźnych zysków. Panowie wydawcy, róbcie dobrą rzetelną prasę, skupiajcie się na tym czego nie ma konkurencja. I płaćcie uczciwe dziennikarzom. Ludzie was przestają czytać bo chcecie pieniądze za to że jesteście. Dajcie ludziom za te pieniądze jakość i misję o której zapomnieliście. Chyba że waszą misją jest zwalnianie dziennikarzy i wypłacanie sobie nagród z zaoszczędzonych pieniędzy. Pobiciem konkurencji w ciemnej uliczce jakoś mnie nie przekonujecie.
    @Adam Mańczuk
    Prawo do cytatu ma sens, jeśli ktoś tworzy swoją sensowną treść powołując się na tenże właśnie cytat.
    już oceniałe(a)ś
    14
    3
    @mordagorszegosortu
    A kto ma decydować kiedy treść jest sensowna, kiedy nie? Prawodawca? Taksówkarze mogą walczyć z Uberem jakość i wiarygodnością, robiąc to co robią, tracą jedno i drugie. Gazety właśnie wkraczają na tą samą drogę. Jeżeli mogę sobie pozwać każdego o płacenie za cytowanie mnie, to jak sam mogę być pewien że nikogo ie cytuję. Czy to oznacza że aby być dziennikarzem, muszę mieć jakiś parasol prawniczy jednego z wielkich tytułów. To jest dokładnie ten sam spór co taksówkarzy z Uberem, hotelarzy z AirB&B. Nowe nadchodzi więc ci co rozdawali dotychczas karty chcą zachować dotychczasowe monopole. Kostem nas wszystkich. Czy to oznacza że dziennikarze maja się pakować i kręcić śmieszne filmiki na YouTube? Otóż nie. Potrzebujemy rzetelności i wiarygodności. I twórzmy ją zamiast okładać konkurencję w ciemnych uliczkach.
    już oceniałe(a)ś
    16
    3
    @mordagorszegosortu
    I antycypując dalsze zarzuty. Utrzymuję się z tworzenia własności intelektualnej. Ja po prostu uważam że należy konkurować jakością a nie dojściami do polityków.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    @Adam Mańczuk
    Oczywiście chodzi o to, że agregatory treści nie wnoszą żadnego wkładu do dyskusji, nic własnego nie tworzą, nie powołują się na cytaty, tylko tworzą listę cytatów.
    już oceniałe(a)ś
    1
    3
    @mordagorszegosortu
    No i co w związku z tym, mamy kazać sobie nawzajem płacić za cytaty. Zamknąć dostęp do możliwości publikacji dla tych którzy nie mają prawników? Taksówkarzom chodzi tylko o dobro klienta, tylko czy ktokolwiek w to wierzy?
    już oceniałe(a)ś
    7
    1
    @mordagorszegosortu
    Wspięliśmy się na ramiona olbrzymów i zrzucimy teraz każdego kto tu się chce wspiąc za nami. Nasze ramiona, byliśmy pierwsi.
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    @Adam Mańczuk
    Jak mają płacić, skoro inni biorą to za darmo jak swoje?
    O jakim dostosowaniu mówisz? Takim jak patologiczny Uber? No to ja dziękuje za taką nowoczesność.
    już oceniałe(a)ś
    1
    4
    @Adam Mańczuk
    Co to za bełkot? Nie chcę być złośliwy, ale te "własności intelektualne", które Pan tworzy chyba nie są najwyższych lotów. Tu chodzi o zwykłe złodziejstwo wielkich koncernów, a waść o Uberze, który zresztą też jest globalną korporacją dążącą do monopolu, nie płacącą podatków lokalnych i łamiącą wiele praw, w tym pracownicze. Dlatego w wielu miejscach i krajach jest zakazany. Mimo tego że jest szemraną korporacją, to nie kradnie bezpośrednio, tak jak giganci internetowi, którzy jeszcze cynicznie kłamią, że robią to w imię wolności, więc jaka jest tu płaszczyzna porównania?
    już oceniałe(a)ś
    3
    7
    @sartorresartus
    Pozwolę sobie zatem nie skomentować poziomu "własności intelektualnej" mego interlokutora. Jeszcze każe sobie płacić za cytaty.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Idea jest szczytna i słuszna, ale tradycyjne media miały 25 lat, żeby dostosować się do rzeczywistości internetowej. I wykazały/wykazują się daleko idącą nieudolnością.
    Dobrym przykładem jest jakość i funkcjonalność systemu komentarzy pod artykułami GW vs Facebook, brak szacunku dla prywatności (transmisja danych GW bez szyfrowania) itp.
    Użytkownicy idą po treści do platform internetreich z uwagi na wygodę i jakość.
    Rozwiązania prawne nie są rozwiązaniem jeśli nie będzie towarzyszyła im dbałość o czytelnika/widza/słuchacza.
    @bezmajewicz
    Ja bym powiedział, że to nie do końca tak. Firmom IT wolno więcej, zaczęło się od korzystniejszego opodatkowania sklepów internetowych niż tradycyjnych (1998/99 USA), co doprowadziło do bańki dot-comów.
    Nie obowiązuje ich prawo prasowe.
    Nie muszą w sumie płacić podatków w Polsce, bo dochody wyprowadzają przez Holandię i Irlandię.
    już oceniałe(a)ś
    27
    1
    @bezmajewicz
    Jak się miały dostosować? Kradnąc od siebie nawzajem - ktoś jednak musi tworzyć treści, żeby ktos inny mial co kraść. ;)
    już oceniałe(a)ś
    16
    2
    @bezmajewicz
    " jakość i funkcjonalność systemu komentarzy " zależy w większej mierze od kasy, którą się w to włoży ilości uzytkowników . Porównaj fb z GW; GW to 0,009% fb - za MS excel ;)
    już oceniałe(a)ś
    7
    1
    @bezmajewicz
    Serio podajesz fejsa jako przykład dobrego systemu komentowania? Spróbuj coś tam znaleźć sprzed kilku miesięcy. I jeszcze dawanie fejsa jako przykład serwisu który szanuje prywatność to już istne kuriozum. Możesz mi wytłumaczyć co Ci przeszkadza brak szyfrowania na wyborcza.pl skoro i tak wszystkie komentarze są publiczne?
    już oceniałe(a)ś
    11
    0
    @anj2
    Matko i święci. Dowiedz się proszę, co to jest szyfrowanie! Szczególnie w kontekście Twoich danych osobowych, bo tak są tu do rzeczy. Bardzo. :)
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    @anj2
    mi akurat przeszkadzają znaki zapytania w komentarzach zamiast pauz, półpauz, cudzysłowów itp., brak możliwości wskazania komentowanego fragmentu/komentarza (odniesienie!) itp.

    rozumiem, że pieniądze, ale o wygodzi i szacunku mowa. a jestem, bo niektóre artykuły są naprawdę ciekawe: szczególnie lubię naukę i kwestie społeczne (polityka bawi mnie i irytuje na zmianę).
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @anj2
    Jak znaleźć swój komentarz z wczoraj na GW?
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @zabicdrozda59
    Ile może kosztować zrobienie dobrego systemu komentarzy? Nie mówimy o AI, VR, zimnej fuzji jądrowej.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @bezmajewicz
    Kiedyś już był taki, niedobitki funkcjonują jeszcze jako fora na gazeta.pl. ale już w zmodyfikowanej formie. Szkoda, bo moim zdaniem to był najlepszy system komentarzy w polskim internecie, a wylądował w koszu...
    już oceniałe(a)ś
    1
    0