Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Tworzenie oryginalnych i wartościowych grafik czy infografik ma duży wpływ na rozpoznawalność marki. Takie treści stanowią także doskonały materiał do promocji w mediach społecznościowych.

Dlatego zanim napiszesz artykuł na firmowego bloga zastanów się, czy tego o czym chcesz napisać nie warto byłoby pokazać w formie grafiki lub infografiki.

Warto też rozważyć organizację webinarów, live’ów (audycji na żywo), podcastów czy poradników wideo, które w dużym stopniu pomagają w budowaniu wizerunku marki jako eksperta w swojej dziedzinie.

embed

Źródło danych: Hubspot

Wielu firmom wydaje się, że nie mają nic ciekawego do powiedzenia.

Nic bardziej błędnego.

Jako ekspert w danej dziedzinie wiesz sporo rzeczy, które mogą zainteresować twoich potencjalnych klientów.

Zastanów się, jak klienci używają twojego produktu, w jakich sytuacjach i do czego go potrzebują, z jakimi problemami borykają się najczęściej - i np. zrób o tym film. Taki materiał pomoże ci budować wizerunek Twojej marki jako eksperta w branży

Budowanie wizerunku marki w internecie - aktywność i komunikacja

Wieści w internecie rozchodzą się szybko, ale reputacja buduje się powoli, dlatego budowanie wizerunku marki wymaga długiej i konsekwentnej obecności w różnych kanałach internetowych.

Zanim jednak zaczniesz komunikować się z Twoimi potencjalnymi klientami zastanów się, jak chcesz by postrzegano Twoją firmę, pracowników i produkty.

Gdy już wiesz jaki wizerunek Twojej marki chcesz stworzyć, pora wybrać odpowiednie narzędzie. Oto 3 rozwiązania, których wprowadzenie pomoże Ci w budowaniu wizerunku eksperta:

1. Dyskusje na forach internetowych i w social mediach

Niemal w każdej branży istnieją blogi, fora, grupy na Facebooku lub kanały w innych mediach społecznościowych. Znajdź te, które poruszają tematy związane z tym, czym zajmuje się twoja firma, i daj się poznać jako ekspert.

Budowę wizerunku zacznij od udzielania wywiadów, pomocy w branżowych tematach oraz włączania się w inicjatywy i kampanie społeczne. Zamiast na promocję postaw na bycie ciekawym i/lub pomocnym. Jeśli dasz się poznać jako specjalista w danej dziedzinie to klienci przyjdą do Ciebie sami.

2. Prowadzenie firmowego bloga

Najlepsze firmowe blogi w swoich postach adresują najczęstsze pytania i problemy, jakie zgłaszają ich klienci. Dzielenie się specjalistyczną wiedzą oraz tworzenie docenianych przez klientów treści sprawią, że stajesz się w ich oczach autorytetem w swojej dziedzinie.

Osoby, które czytają twoje artykuły, z założenia są bardziej świadome i wyedukowane, jeśli chodzi o twoją branżę, markę czy produkt. Z tego względu rozmowa sprzedażowa z nimi jest dużo łatwiejsza, konkretniejsza i częściej prowadzi do szczęśliwego finału. O to przecież chodzi.

Więcej o tworzeniu treści na firmowego bloga (i innych sposobach na promocję twojej marki) przeczytasz też w artykule Jak efektywnie i niedrogo promować firmę lokalną. Część 2 - reklama internetowa.

3. Czaty i obsługa klienta

Możliwość kontaktu oraz poziom zapewnionej obsługi to kluczowy punkt w budowaniu wizerunku marki. Jedni klienci preferują pisanie maili, drudzy rozmowę telefoniczną, ale jest też spora grupa użytkowników, którzy chcą otrzymać odpowiedzi natychmiast bez angażowania się w rozmowę z konsultantem (ani tym bardziej systemem IVR).

Właśnie dla nich warto zaimplementować czat na stronie. To najlepszy i najszybszy sposób na uzyskanie niezbędnych informacji.

embed

Źródło danych: Econsultancy.com

Ale uwaga!

Chatbot to tylko narzędzie. Kluczem do jego efektywności będzie responsywny, pomocny i profesjonalny zespół konsultantów, na którym nie warto oszczędzać. Kiepsko dobrany i opłacany konsultant jedną niedbałą rozmową czy nieprofesjonalnym zachowaniem zrujnuje cały Twój wysiłek w budowanie wizerunku marki.

Budując zespół obsługujący czat i inne kanały komunikacji z klientami weź pod uwagę liczbę pytań i problemów zgłaszanych przez (potencjalnych) klientów.

W przypadku gdy zapytań na czacie jest więcej niż osób, które mogą na nie odpowiadać możesz się posłużyć chatbotem - automatycznym programem obsługującym czaty i wchodzącym w interakcje z klientami.

Chatboty można tak zaprogramować by udzielały odpowiedzi na wcześniej zdefiniowane, najczęściej pojawiające się pytania. Taki chatbot może też umożliwić zaplanowanie spotkania czy doprowadzić do realizacji zamówienia.

Niektóre z dostępnych na rynku botów, oparte na systemach sztucznej inteligencji, mogą nawet nauczyć się samodzielnie odpowiadać na niezdefiniowane wcześniej pytania.

Chatbota możesz stworzyć sam (nie jest to trudne), ale są też firmy, które przygotują, zaimplementują i skonfigurują go za ciebie.

Rozważając wprowadzenie chatbota jako kanału komunikacji z klientami pamiętaj jednak, że:

  • algorytmy nie są idealne, dlatego klienci powinni mieć możliwość rozmowy z konsultantem, który przejmie rozmowę w razie kłopotów;
  • warto przygotować listę potencjalnych tematów: przeanalizuj, pytania i problemy, które pojawiają się najczęściej w rozmowach z klientami i które łatwo można zaadresować. Wówczas boty będą odpowiadały na powtarzalne problemy i tematy, a twój zespół obsługi klienta będzie się zajmował trudniejszymi przypadkami, wymagającymi udziału człowieka.
embed

Źródło danych: Econsultancy.com

Masz już profesjonalną stronę firmową, wykorzystującą różnorodność form przekazywania treści. Masz świetny dział obsługi klienta i twoja obecność w sieci jest zauważana. Klienci ufają ci i uważają cię za eksperta w twojej dziecinie. Co jeszcze może ci pomóc w budowaniu wizerunku? Zbuduj społeczność dla swojej firmy.

Prenumerata cyfrowa dla firm i instytucji
SPRAWDŹ OFERTĘ PRENUMERATY >>>
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.