Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Follow the big issues that shape Polish politics and society by signing up to our weekly newsletter "News from Poland: Democracy at Stake". It allows you to stay up to speed on developments concerning the ongoing assault on democratic institutions, rule of law, and human rights in Poland.

Some of the national and local newspapers that ran the advertorial include: "Dziennik Gazeta Prawna", "Rzeczpospolita", "Puls Biznesu", "Polska Times", "Fakt", "Super Express", "Nasz Dziennik", "Gazeta Polska Codziennie", as well as many of the regional titles taken over by the state-owned Orlen.

In the paid advertisement, Orlen CEO Daniel Obajtek promotes the merger of PKN Orlen and Lotos Group, arguing that the transaction will translate into increased financial performance, ensure Poland's energy security, and guarantee stable and affordable energy prices. "Our goal is to provide customers with stable and environmentally friendly energy" - he writes.

Moreover, Obajtek boasts that "[Poland] will be one of the main players on the Hungarian fuel market and will strengthen its position in Slovakia". The fine print next to the editorial read: "Advertisement" or "Sponsored by Orlen".

Among major national dailies, only "Gazeta Wyborcza" did not receive an inquiry to publish Orlen’s advertorial.

- We received multiple court letters from Obajtek and we also sued him ourselves. So, I can understand why he excluded "Wyborcza" from this vast selection of outlets. But it doesn’t matter. We certainly wouldn’t have decided to publish such an advertisement anyway- Bartosz T. Wieliński, the deputy editor in chief of "Gazeta Wyborcza, said in an interview with Press.pl.

The many scandals of Daniel Obajtek

The Orlen CEO is mired in multiple scandals which Gazeta Wyborcza has uncovered. You can read more about it here.

Mr Obajtek’s lawyer also continues to swamp "Wyborcza" with lawsuits regarding the series of investigative articles about his client's dubious business practices and his murky past. Read how the Orlen CEO is trying to sue "Wyborcza" into silence.

***

Every day, 400 journalists at Gazeta Wyborcza write verified, fact-checked stories about Polish politics and society, keeping a critical eye on the ruling camp’s persistent assault on democratic values and the rule of law; the growing cultural tension between religious fundamentalism and human rights; and the ongoing COVID-19 epidemic. Our journalists are on the front lines in 25 Polish cities, reporting from the streets, hospitals, and courtrooms about issues that move public opinion.

We decided to make our service available to everyone free of charge in order to provide access to high quality journalism for expats and English speakers interested in Polish affairs. 

The access to information should be equal for all.

Gazeta Wyborcza Foundation
DONATE
Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.