Mielizny, bariery, stracone szanse. W Katowicach podczas European Start-Up Days przedsiębiorcy rozmawiali o tym, jak radzić sobie z porażkami - i jak ich unikać - rozwijając start-upy.

„Gdybym to wiedział wcześniej...” – tak intrygująco zatytułowany był jeden z paneli w trakcie trwającej w Katowicach imprezy. Troje przedsiębiorców – Katarzyna Dorsey, Sergey Butko i Michał Misztal – opowiedzieli o tym, jakie błędy popełniali i jakie zasadzki najczęściej czekają na początkujących przedsiębiorców.

Najważniejszy błąd? Za mało pytałam

Katarzyna Dorsey zaczynała od agregatora sklepów modowych, tak by można było znaleźć wszystko w jednym miejscu. Jak przyznaje, po latach pracy w korporacji i tak musiała się bardzo dużo nauczyć przy zakładaniu pierwszego start-upu trzy lata temu. – Niemal codziennie popełniałyśmy z drugą współzałożycielką błędy. Najważniejszy? Za mało szukałam wiedzy, za mało zadawałam pytań – opowiada. Dziś jest szefową firmy Yosh.ai, która tworzy chatboty dla e-sklepów modowych. Jak przyznaje, uczenie się tylko na własnych błędów to strata wielu pieniędzy, nerwów i czasu. Przełomem było otwarcie Campus Warsaw przez Google'a – miejsca, gdzie startupowcy mogą się spotykać z mentorami, rozwijać, wprowadzać innowacje.

Wiele pomogła jej też dwutygodniowa wyprawa w ramach programu akceleracyjnego do Doliny Krzemowej. Tam dowiedziała się, że według amerykańskich badań pierwszy udany biznes wychodzi startupowcowi po tym, jak wcześniej... położą 2-3 start-upy.

GRZEGORZ CELEJEWSKI

Porażka to nic złego

Sergey Butko, współzałożyciel Call Page – firmy, która zapewnia e-sklepom konsultantów kontaktujących się z klientami w mniej niż minutę – z kolei przekonywał, że sam jeszcze żadnego start-upu nie położył. – Aczkolwiek porażka to nic złego. Trzeba się przygotować, że jeśli chcesz coś zrobić, to na pewno niejedną porażkę poniesiesz. Pewnie przez kolejne 10 czy 20 lat na pewno w końcu jakąś firmę zepsuję – mówił Butko.

Swoimi spostrzeżeniami dzielił się też Michał Misztal, dziś chief acceleration officer w Polsce Przedsiębiorczej, a dawniej osoba odpowiedzialna za rozwój akademickich inkubatorów przedsiębiorczości.

– Miałem okazję obserwować setki porażek ludzi, którzy rozpoczynali karierę w biznesie. To było na różnych etapach, choćby złego doboru partnerów. Jest pięć dietetyczek i zakładają firmę. Każda ułoży świetną dietę, ale żadna nie zna się na marketingu. To częsty błąd – zakładanie firm z osobami bliskimi. Często widziałem, że firma rozpadała się, gdy rozpadała się przyjaźń. Albo na odwrót – przyjaźń kończyła się wtedy, gdy firma upadała. Dobierajmy do współpracy ludzi, po których nie będziemy płakać – opowiadał Misztal.

Katarzyna Dorsey od razu się przyznała: – Popełniłam taki błąd aż dwa razy. Najpierw założyłam z byłą już przyjaciółką firmę, która upadła, a potem założyłam restaurację z mężem. Byłym już zresztą.

Trzeba być gotowym na błędy

I dodaje, że problemem polskich startupowców jest brak gotowości do popełniania błędów. – Odbieramy to jako coś osobistego, często nie potrafimy sobie z tym poradzić. A przecież brak błędów oznacza, że nie robimy wystarczająco dużo. Jeśli czegoś próbujemy, wiadomo, że czasem się potkniemy – tłumaczyła. I dodała, że zwłaszcza wiele błędów popełnia się w początkowych fazach – w trakcie programów pilotażowych, testów etc.

Tu z kolei swoją historię przytoczył Sergey Butko. Gdy zakładał Call Page, znalazł anioła biznesu. Kupił on 5 proc. udziałów w firmie za 50 tys. zł, co nie jest wygórowaną ceną. Po roku Butko zauważył, że spółka jest dużo więcej warta i trzeba jakoś odkupić udziały od swojego pierwszego inwestora. W końcu się udało, ale i tak zarobił on dziesięć razy więcej – po 14 miesiącach sprzedał swoje akcje za 500 tys. zł. – Nie sprzedawajcie więc tak szybko swoich akcji – zakończył rozmowę Butko.

Panel dyskusyjny prowadziła Patrycja Maciejewicz, szefowa działu gospodarczego „Gazety Wyborczej". Trwające w katowickim Spodku European Start-Up Days jest imprezą towarzyszącą przy Europejskim Kongresie Gospodarczym. Impreza potrwa do 17 maja. Szczegółowy program dostępny jest na stronie www.estartupdays.eu.

Mikołaj Chrzan poleca

Przydatne linki

Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem