Ludzie spali na podłodze - czytelniczka relacjonuje podróż pociągiem znad morza.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jechałam pociągiem „Przemyślanin" na trasie Ustka – Poznań. Do Poznania podróż trwa 11 godzin. Za mało wagonów, ludzie śpią na podłodze. Całą noc były włączone światła, a jeśli ktoś jednak zasnął, to budziły go komunikaty przed każdą stacją z prośbą o zabranie bagażu, bezpieczne opuszczenie pociągu oraz chyba w formie drwiny podziękowanie za wybór Intercity.

Zero kuszetek, a wystarczyłoby powiększyć skład. I tak miałam szczęście, bo siedziałam.

Podróżowałam podczas długiego weekendu, sądzę, że można było przewidzieć większy ruch w pociągach, zwłaszcza przy drożejącej benzynie, która sprawia, że ludzie wybierają pociąg.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Polskie koleje jak polska poczta. Nadal w XIX wieku. Siedlisko partyjnych miernot.
    już oceniałe(a)ś
    40
    0
    Można było kupić pociąg z miejscówką. Z kuszetką. Sypialny. Takie bicie piany obniża wiarygodność w istotnych sprawach. To jak płacz, że są korki. Na całym świecie są. Zwłaszcza w długi weekend.
    @przeemekkk
    Tych kuszetek, których było zero?
    już oceniałe(a)ś
    28
    0
    @przeemekkk
    A dlaczego PKP sprzedaje bilety bez miejscówek? Zwłaszcza, że jednocześnie ogłasza, iż nabycie miejscówki jest obowiązkowe?
    już oceniałe(a)ś
    20
    0
    @a.r.c.o
    W niektórych pociągach jest obowiązkowe, w innych nie jest.
    Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że takie jest prawo - to wynika z zasad udzielania subwencji.

    Natomiast jakby nie sprzedali biletu z powodu braku miejsc to by był płacz, że Pani została w Ustce, bo nie miała jak dojechać. I to też trzeba zrozumieć, że są miejsca w Polsce, gdzie nie ma 20 połączeń na dobę do wyboru.
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    @12346789
    bzdura. zawsze mowia ze rezerwacja obowiazkowa a i tak w pociagu sprzedaja bilety ludziom ktorzy potem wiszą ci cały dzień nad głową
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @amorphous
    To znaczy, że nie jechałeś_aś w pociągu z obowiązkową rezerwacją miejsc. Jeśli chodzi o składy z elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) to brak rezerwacji jest traktowany jak brak biletu (w praktyce nie kupisz takiego biletu w kasie).
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @12346789
    tyko w pociagu. pomijam juz ze wystarczy dac w lape konduktorowi
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @przeemekkk
    doskonale wiesz, że od lat te pekapowskie błazny nie zrobiły niczego dla poprawy jakości swojej żałosnej obsługi klientów
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Kolej się tym przejmie? Przecież ten moloch istnieje dla siebie, a nie dla pasażerów.
    już oceniałe(a)ś
    20
    0
    Faktycznie, nie powinni wpuszczać bez miejscówek. Wprawdzie kupa ludzi by wtedy nie miała jak wrócić, ale nie byłoby marudzenia.
    Jak ktoś pitoli, że "wystarczyłoby dać więcej wagonów" to wybitnie nie ogarnia, że istnieją inne pociągi niż ten którym jechał i nie ma magicznego składu dodatkowego tysiąca wagonów czekających na pik długoweekendowy, a dostawienie wagonu do pociągu jadącego przez cały kraj jest trochę bardziej skomplikowaną kwestią niż dodatkowe krzesło w ogródku knajpianym.
    @winf
    Jechałeś kiedyś pociągiem w kraju cywilizowanym? Zachęcam. Być może wtedy ogarniesz, że to nie kupa ludzi jest problemem, ale nieco inna...
    już oceniałe(a)ś
    23
    0
    @winf
    Dołączenie kilku wagonów nie jest żadnym problemem dla przewoźników, którzy "ogarniają". I owszem - istnieją "magiczne" dodatkowe wagony, jeśli się ja kupi i trzyma w odwodzie, na wypadek, kiedy ludzie kupią więcej biletów. I tak, to "trochę bardziej skomplikowane", ale wykonalne. Życzę trochę więcej pogody ducha.
    już oceniałe(a)ś
    20
    0
    @winf
    No tak, któż by się mógł w Intercity spodziewać, że będzie długi weekend! Zwłaszcza z okazji Bożego Ciała, które z natury rzeczy przypada w czwartek....
    już oceniałe(a)ś
    15
    0
    @winf
    Korzystałeś(aś) kiedyś z pociągów w Niemczech lub Beneluksie? Spróbuj. Tam dodanie wagonu do składu, kiedy obłożenie jest większe, nie jest problemem.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @Khorne
    U nas też dodają.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @ur
    Ale zdajesz sobie sprawę, Ze w tych krajach są znacznie droższe bilety, stąd wyższy standard?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @dobrawa
    Zdaje sobie Pani sprawę jaki byłby koszt kupienia setek wagonów, które miałyby stać i czekać na okazjonalne wykorzystanie?
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @Jan-Oborniak
    A jaki jest koszt pożyczania od lat 300 wagonów i lokomotyw od Czechów.? Ich kolej ma taki zapas wagonów ze może nam 300 pożyczyć.

    My mamy taki niedobór, że zamiast kupic/remontować musimy pożyczać.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @winf
    w pkp każde działania jest z założenia niewykonalne dokładnie w taki sam sposób jak wyłączenie w wiosenny upalny dzień ogrzewania wagonu
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    "że można było przewidzieć większy ruch w pociągach"- w przewidywaniu PKP to nie są mocne. I tak jest od lat.....i raczej się nie zmieni.
    @Johny_Cash
    Tu trzeba postawić sprawę jasno - PKP IC dysponuje taką ilością składów jakie ma. Można dyskutować czy dobrze trafiają w konkretne relacje czy nie, ale w długi weekend wypuszczają wszystko co mają.

    Tu są zaniedbania na poziomie wieloletniego niedoinwestowania kolei. Jeśli przez lata nie było kupowania składów to nic dziwnego, że teraz np. nie ma kuszetek.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @12346789
    od lat za to dysponują indolencją co do planowania i nadmiarem dyrektorów pierdzistołków
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Jakim cudem podróż na trasie Ustka-Poznań trwała 11 godzin? Pociąg miał 6,5 godziny spóźnienia, a Pani o tym nie wspomniała? Według rozkładu jedzie 4,5 godziny do Poznania, a bieg kończy o 00.19 we Wrocławiu...
    @jalicja33
    Jechaliśmy trasą Ustka Poznań 12 godzin, z powodu awarii trakcji, w maju 2022 r.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    Pewnie że kpina; powinni na kolanach iść do pasażera, że wybrał spośród wielkiej konkurencji.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Kolejny przykład dlaczego pociągi to przeżytek. Kilka autobusów to jak pociąg, tylko że nie muszą odjeżdżać i przyjeżdżać na stację, ale ruszają z dowolnego miejsca, i każdy wagon może jechać gdzie indziej. Nie potrzebują też miliardowej infrastruktury, wręcz całej gałęzi gospodarki.
    @kaalusrufus
    Pociągi to nie jest przeżytek. Wbrew pozorom komfort podrózy w DOBRYM pociągu jest większy (toaleta, możliwośc przejścia się, co ma znaczenie zdrowotne, brak narażenia na chorobę lokomocyjną - oczywiścię nie dla wszystkich to ważne, ale dla wielu osób tak). Plus pociąg to nadal nie "kilka" autobusów.
    Plus spalanie paliwa kopalnego. Pociąg zasilany prądem z elektrowni OZE lub atomowej chyba jest bardziej eko? (piszę "chyba" bo nie jestem znawczynią tematu)
    już oceniałe(a)ś
    23
    0
    @kaalusrufus
    A potem te "kilka autobusów" (a w skali całego kraju kilkaset) zrobi piękne korki, blokując wjazd do tych "dowolnych miejsc", które dziwnym trafem znajdują się nie w pustym polu w środku niczego, tylko w centrum miast.
    już oceniałe(a)ś
    18
    0
    @markia79__
    U nas pociągi są na węgiel.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @markia79__
    >Wbrew pozorom komfort podrózy w DOBRYM pociągu jest większy (toaleta

    I potem jadę sobie takim pendolino z Warszawy do Gdańska i wszystkie toalety, do których dotarłam, są wypełnione moczem dosłownie po brzegi, bo zapchał się wspaniały obieg zamknięty. Wysiadam na dworcu zwijając się z bólu brzucha i biegnę do (oczywiście płatnej) toalety.

    KOMFORT.

    Jadąc samochodem podjeżdżam na MOP i mam dostęp do toalety, kiedy chcę i nie martwię się, że się zapchała czy co.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0