Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Już w najbliższą niedzielę wybory prezydenckie. Ilu z 4,5 miliona widzów Blowka na YouTubie nie głosuje, uważając że ich głos niewiele znaczy? A ilu spośród 1,4 miliona obserwujących Maffashion na Instagramie? Gdyby ich zebrać, to 6 mln, czyli prawie 20 proc. uprawnionych do głosowania! Nawet ułamek tej liczby może zdecydować o wyniku wyborów.

A 5 lat z jednym prezydentem to w życiu młodych wyborców bardzo długo. Dlatego gwiazdy muzyki, filmu i social mediów skrzyknęły się, by przekonać swoich fanów do uczestnictwa w wyborach 28 czerwca. Zwracając się do swoich widzów, obserwujących, followersów i fanów, wskazują, jak ważna jest wiara w sprawczą moc swojej decyzji o pójściu lub niepójściu na wybory.

Spoty frekwencyjne pojawią się w TV i internecie w wyborczy weekend.

Każdy głos jest tak samo ważny

Przesłanie jest jedno: każdy głos jest tak samo ważny. Nieważne, czy należy do Urszuli Dudziak, Julii Wieniawy czy Dawida Kwiatkowskiego, Macieja Musiała, Zofii Wichłacz czy Rafała Gębury. Dlatego oprócz nich w kampanii zabierają głos młodzi wyborcy, być może nieprzekonani wcześniej do wagi swej decyzji.

5 lat temu różnica pomiędzy kandydatami na prezydenta w drugiej turze wyniosła 518 316 głosów.

To znaczy, że głosy 260 tys. osób mogły wpłynąć na wynik wyborów. 260 tys. to dużo? No nie. To kilkanaście razy mniej niż to, ilu ludzi obserwuje Blowka na YouTubie. Julia Wieniawa ma sześć razy więcej followersów. Na zeszłorocznym Open'erze imprezowało 110 tys. ludzi. A na Pol’and’Rocku nawet do 700 tys. I tak to wygląda w liczbach.

Ale argumentów za udziałem w wyborach jest więcej. Bo przecież głosy się dodają. Bo głosowanie jest łatwe. Bo głosowanie jest szybkie. Bo wybierzesz prezydenta równie łatwo, jak dasz double tapa. Nie rozumiesz? OK, boomer. Ta kampania nie jest dla ciebie.

Kto tak myśli?

Urszula Dudziak, Julia Wieniawa, Dawid Kwiatkowski, Magda Bereda, Maciej Musiał, Zofia Wichłacz, Maffashion, Blowek, Olga Frycz, Magdalena Boczarska, Rafał Gębura, Anna Mucha, Anna Smołowik, Baron. Między innymi;)

Kampanię wsparła organizacyjnie inicjatywa „30. Rok Wolności” – otwarta platforma działania organizacji pozarządowych, szkół, instytucji, gmin, firm i obywateli, dla których ważna jest wolność.

W ramach kampanii powstały: spot główny 60-sekundowy (w wariantach montażowych: 1. tura i 2. tura) oraz skróty 30-sekundowe (w wariantach montażowych: 1. tura i 2. tura), a także krótsze formy na Instagram. Spoty pojawią się w TVN i na YouTubie, będą także obecne w social mediach.

Za kreację i produkcję kampanii pro bono odpowiadały: agencja DDB Warszawa i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. PR kampanii wspiera agencja Big Picture.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.