Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Powiadamiajcie nas o przedsięwzięciach, z których mogą skorzystać inni, piszcie na adres: listy@wyborcza.pl

Pytajcie o wszystko, co Was dręczy, niepokoi. Wasze pytania przekażemy ekspertom. Piszcie: listy@wyborcza.pl

Nieodpłatna pomoc prawna w czasie epidemii

Komitet Ochrony Praw Dziecka w związku z epidemią koronawirusa zawiesił pomoc w punktach stacjonarnych. Jest ona teraz świadczona zdalnie (przez telefon lub e-mail).

Nieodpłatne porady są adresowane do osób, które nie są w stanie z własnych środków ponieść kosztów pomocy prawnej i obywatelskiej. W celu uzyskania nieodpłatnej porady za pośrednictwem środków komunikacji na odległość (telefon, e-mail) należy przesłać skan lub zdjęcie prawidłowo wypełnionego oraz podpisanego oświadczenia wraz z wnioskiem o udzielenie porady na odległość (format: .pdf lub.jpg) na adres mailowy wybranego punktu.

Przy składaniu wniosku wymagane jest podanie danych osobowych tam wskazanych, tj. imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i nr PESEL (w przypadku jego braku numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości).

W wyjątkowych sytuacjach uzasadnionych brakiem dostępu do internetu należy zadzwonić pod numer: 19115, gdzie konsultant poprosi o podanie imienia, nazwiska oraz numeru telefonu. Pod wskazany numer zadzwoni osoba i przyjmie ustnie złożony wniosek o uzyskanie nieodpłatnej, telefonicznej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem.

Pomoc prawna obejmuje wsparcie w zakresie: prawa pracy, prawa cywilnego, prawa karnego, prawa administracyjnego, ubezpieczenia społecznego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa celnego, dewizowego i handlowego, przygotowania do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.

Link do strony 

Ewa Chodakowska przekazuje 20 tys. posiłków dla seniorów ze Szlachetnej Paczki

Wspiera ją firma Catering dietetyczny Be Diet oraz inni partnerzy. Potrzebujący seniorzy przez miesiąc dostaną zdrowe, zbilansowane posiłki na każdy dzień. Akcja pomocowa z Ewą Chodakowską to jedno z wielu działań podejmowanych przez Szlachetną Paczkę w obliczu pandemii COVID-19.

Pierwsi seniorzy zaczęli otrzymywać posiłki 16 kwietnia. Każdego dnia dołączają do nich kolejni – w całej Polsce.

– Wszyscy mamy świadomość powagi sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego tak ważna jest nie tylko troska o siebie, ale także o innych. Dzięki Szlachetnej Paczce mogliśmy dowiedzieć się o tych najbardziej potrzebujących. Razem z moimi partnerami biznesowymi przekazaliśmy 20 tys. pełnowartościowych posiłków, które dostarczamy do seniorów i osób samotnych – mówi Ewa Chodakowska.

Akcja skierowana jest do samotnych osób starszych, które w dobie pandemii często zmagają się nie tylko z głodem fizycznym, ale także brakiem uwagi i zainteresowania ze strony drugiego człowieka.

– Od kilku tygodni nasz świat jest inny. W szczególnej sytuacji są seniorzy, dla których wyjście do sklepu czy do lekarza było okazją do tego, żeby nawiązać relacje z innymi ludźmi. Teraz tego wszystkiego nie ma – podkreśla Joanna Sadzik, prezeska Stowarzyszenia WIOSNA.

Od ponad miesiąca wolontariusze Szlachetnej Paczki angażują się także w pomoc osobom starszym w swoich lokalnych społecznościach. Wsparcie otrzymują nie tylko beneficjenci Paczki – w tym ponad 4 tys. seniorów – ale także osoby starsze, które nie są objęte pomocą w bieżącej edycji programu.

– Nasi wolontariusze pomagają seniorom w codziennych zakupach, w załatwieniu spraw urzędowych, odwiedzają dla nich apteki – mówi Joanna Sadzik. – Nie chcieliśmy na tym poprzestać. Chcemy dawać seniorom wsparcie emocjonalne, obecność i czas.

Szlachetna Paczka uruchomiła więc także specjalny telefon wsparcia dla seniorów „Dobre słowa”. Dzwonić można codziennie w godzinach 10.00-12.00 oraz 17.00-19.00 pod numer 12 333 70 88.

Połączenia od samotnych osób starszych odbierają specjaliści, psychologowie oraz terapeuci. Zapewniają  dzwoniącym odpowiednie wsparcie emocjonalne oraz – w razie potrzeby – łączą ich z lokalnymi wolontariuszami Szlachetnej Paczki, którzy oferują pomoc w załatwieniu spraw urzędowych czy zrobieniu dodatkowych zakupów, a w kolejnym etapie – budują z seniorem relację opartą na kontakcie i wzajemnym wsparciu.

Więcej o telefonie dla seniorów

Pomoc prawna dla lekarzy

Samorządy zawodów zaufania publicznego wspierają medyków. Dzięki współpracy Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie i Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie została uruchomiona infolinia prawna dla przedstawicieli zawodów medycznych.

Codziennej walce pracowników ochrony zdrowia z epidemią koronawirusa towarzyszą liczne wątpliwości natury prawnej. Lekarze, a także przedstawiciele innych zawodów medycznych, szukają odpowiedzi na pytania związane z odpowiedzialnością zawodową i przysługującymi im uprawnieniami.

Pod numerem telefonu 22-290-20-50 adwokaci i aplikanci adwokaccy z ORA w Warszawie udzielają przedstawicielom zawodów medycznych (lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym, diagnostom laboratoryjnym i innym) bezpłatnych porad* w zakresie problemów prawnych związanych z epidemią COVID-19. Porady udzielane są od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-18.00.

Link do strony

To dwunasta część naszego poradnika. W jedenastej pisaliśmy m.in o bezpłatnych lekcjach angielskiego online dla dzieci. W dziesiątej - m.in. o inicjatywie firmy produkującej za darmo przyłbice dla personelu medycznego. W dziewiątej - o zbiórce dla ratowników, którym ciągle brakuje ochronnego sprzętu. W ósmej pisaliśmy o wsparciu dla wolontariuszy, którzy pomagają powstańcom Warszawy.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.