Powiadamiajcie nas o przedsięwzięciach, z których mogą skorzystać inni, piszcie na adres: listy@wyborcza.pl
Pytajcie o wszystko, co Was dręczy, niepokoi. Wasze pytania przekażemy ekspertom. Piszcie: listy@wyborcza.pl
Komitet Ochrony Praw Dziecka w związku z epidemią koronawirusa zawiesił pomoc w punktach stacjonarnych. Jest ona teraz świadczona zdalnie (przez telefon lub e-mail).
Nieodpłatne porady są adresowane do osób, które nie są w stanie z własnych środków ponieść kosztów pomocy prawnej i obywatelskiej. W celu uzyskania nieodpłatnej porady za pośrednictwem środków komunikacji na odległość (telefon, e-mail) należy przesłać skan lub zdjęcie prawidłowo wypełnionego oraz podpisanego oświadczenia wraz z wnioskiem o udzielenie porady na odległość (format: .pdf lub.jpg) na adres mailowy wybranego punktu.
Przy składaniu wniosku wymagane jest podanie danych osobowych tam wskazanych, tj. imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i nr PESEL (w przypadku jego braku numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości).
W wyjątkowych sytuacjach uzasadnionych brakiem dostępu do internetu należy zadzwonić pod numer: 19115, gdzie konsultant poprosi o podanie imienia, nazwiska oraz numeru telefonu. Pod wskazany numer zadzwoni osoba i przyjmie ustnie złożony wniosek o uzyskanie nieodpłatnej, telefonicznej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z oświadczeniem.
Pomoc prawna obejmuje wsparcie w zakresie: prawa pracy, prawa cywilnego, prawa karnego, prawa administracyjnego, ubezpieczenia społecznego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa celnego, dewizowego i handlowego, przygotowania do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Wspiera ją firma Catering dietetyczny Be Diet oraz inni partnerzy. Potrzebujący seniorzy przez miesiąc dostaną zdrowe, zbilansowane posiłki na każdy dzień. Akcja pomocowa z Ewą Chodakowską to jedno z wielu działań podejmowanych przez Szlachetną Paczkę w obliczu pandemii COVID-19.
Pierwsi seniorzy zaczęli otrzymywać posiłki 16 kwietnia. Każdego dnia dołączają do nich kolejni – w całej Polsce.
– Wszyscy mamy świadomość powagi sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego tak ważna jest nie tylko troska o siebie, ale także o innych. Dzięki Szlachetnej Paczce mogliśmy dowiedzieć się o tych najbardziej potrzebujących. Razem z moimi partnerami biznesowymi przekazaliśmy 20 tys. pełnowartościowych posiłków, które dostarczamy do seniorów i osób samotnych – mówi Ewa Chodakowska.
Akcja skierowana jest do samotnych osób starszych, które w dobie pandemii często zmagają się nie tylko z głodem fizycznym, ale także brakiem uwagi i zainteresowania ze strony drugiego człowieka.
– Od kilku tygodni nasz świat jest inny. W szczególnej sytuacji są seniorzy, dla których wyjście do sklepu czy do lekarza było okazją do tego, żeby nawiązać relacje z innymi ludźmi. Teraz tego wszystkiego nie ma – podkreśla Joanna Sadzik, prezeska Stowarzyszenia WIOSNA.
Od ponad miesiąca wolontariusze Szlachetnej Paczki angażują się także w pomoc osobom starszym w swoich lokalnych społecznościach. Wsparcie otrzymują nie tylko beneficjenci Paczki – w tym ponad 4 tys. seniorów – ale także osoby starsze, które nie są objęte pomocą w bieżącej edycji programu.
– Nasi wolontariusze pomagają seniorom w codziennych zakupach, w załatwieniu spraw urzędowych, odwiedzają dla nich apteki – mówi Joanna Sadzik. – Nie chcieliśmy na tym poprzestać. Chcemy dawać seniorom wsparcie emocjonalne, obecność i czas.
Szlachetna Paczka uruchomiła więc także specjalny telefon wsparcia dla seniorów „Dobre słowa”. Dzwonić można codziennie w godzinach 10.00-12.00 oraz 17.00-19.00 pod numer 12 333 70 88.
Połączenia od samotnych osób starszych odbierają specjaliści, psychologowie oraz terapeuci. Zapewniają dzwoniącym odpowiednie wsparcie emocjonalne oraz – w razie potrzeby – łączą ich z lokalnymi wolontariuszami Szlachetnej Paczki, którzy oferują pomoc w załatwieniu spraw urzędowych czy zrobieniu dodatkowych zakupów, a w kolejnym etapie – budują z seniorem relację opartą na kontakcie i wzajemnym wsparciu.
Więcej o telefonie dla seniorów
Samorządy zawodów zaufania publicznego wspierają medyków. Dzięki współpracy Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie i Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie została uruchomiona infolinia prawna dla przedstawicieli zawodów medycznych.
Codziennej walce pracowników ochrony zdrowia z epidemią koronawirusa towarzyszą liczne wątpliwości natury prawnej. Lekarze, a także przedstawiciele innych zawodów medycznych, szukają odpowiedzi na pytania związane z odpowiedzialnością zawodową i przysługującymi im uprawnieniami.
Pod numerem telefonu 22-290-20-50 adwokaci i aplikanci adwokaccy z ORA w Warszawie udzielają przedstawicielom zawodów medycznych (lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym, diagnostom laboratoryjnym i innym) bezpłatnych porad* w zakresie problemów prawnych związanych z epidemią COVID-19. Porady udzielane są od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-18.00.
To dwunasta część naszego poradnika. W jedenastej pisaliśmy m.in o bezpłatnych lekcjach angielskiego online dla dzieci. W dziesiątej - m.in. o inicjatywie firmy produkującej za darmo przyłbice dla personelu medycznego. W dziewiątej - o zbiórce dla ratowników, którym ciągle brakuje ochronnego sprzętu. W ósmej pisaliśmy o wsparciu dla wolontariuszy, którzy pomagają powstańcom Warszawy.
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Wszystkie komentarze