Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Odkąd dzieci i rodzice są zamknięci w domach, przed dorosłymi stoi zadanie zapełniania czasu najmłodszych. Można puszczać im bajki, pozwalać na granie w gry lub zapisać na zdalne warsztaty z programowania. 

Inspirować i uczyć

Michał Wiktor Żmijewski jest przedsiębiorcą, pracuje w branży IT. Odpowiadał m.in. za prowadzenie projektów i budowę systemów informatycznych wykorzystywanych w największych polskich przedsiębiorstwach, m.in. PGNiG i Polskiej Spółce Gazownictwa. Pomaga też w prowadzeniu Szkoły Podstawowej STO nr 10 w Warszawie. 

- W miarę jak moje córki były w coraz wyższych klasach, w coraz większym stopniu poznawałem i odkrywałem świat edukacji, w tym słabości systemu, który od lat niewiele się zmienił, a w ostatnim czasie wręcz zaczął przeżywać zapaść. Z drugiej strony, działając dosyć aktywnie w branży IT (konferencje, szkolenia), poznałem wiele osób pełnych pasji, umiejących fantastycznie opowiadać o informatyce, nowoczesnych technologiach. Chciałem zbliżyć te dwa światy - tłumaczy. Tak powstał Koderek - warsztaty przybliżające dzieciom, młodzieży oraz dorosłym świat informatyki i nowych technologii. 

- Przede wszystkim staram się zmienić współczesną edukację dzieci i dorosłych. Owszem, zdarza mi się prowadzić zajęcia z programowania, jednak nie prowadzę żadnej szkoły informatyki - dodaje Żmijewski. Celem Koderka jest odczarowanie informatyki jako przedmiotu dla wąskiej i uzdolnionej matematycznie grupy, a także pokazanie przenikania się różnych dziedzin. Żmijewski i jego współpracownicy zaangażowali się obecnie w pomoc szkołom w przechodzeniu na naukę zdalną. Warsztaty Koderka, podobnie jak podobnych mu firm, chwilowo są wstrzymane, a niedługo będą przenosić się do sieci. 

Zacznijmy od podstaw

Firmy badawcze szacują, że już teraz w Polsce brakuje obecnie ok. 50 tys. programistów, a zapotrzebowanie na nich nie skończy się prędko. Programowanie to zawód przyszłości i teraźniejszości - uważają eksperci, a rodzice, którzy chcą dać dzieciom łatwiejszy start w dorosłość, zapisują je na warsztaty już w wieku kilku lat. 

Czym jest kodowanie? - Kodowanie to odpowiednia komunikacja z cyfrowymi urządzeniami. Używamy do tego różnych języków i reguł, ale najbardziej ogólne zasady są wspólne i opierają się na podstawach logiki - czytamy na stronie fundacji Orange, która także uruchomiła bezpłatne warsztaty programowania online. Samo kodowanie i wszystko, co z nim związane, kojarzy się z zaawansowaną informatyką skrzyżowaną z matematyką. Jednak programowanie dla najmłodszych zaczyna się od zabawy w szyfrowanie: zastąpienie określonego hasła innym ciągiem znaków według ustalonej zasady. Na samym początku odbywa się to bez pomocy komputera, smartfona czy tabletu. Te pojawiają się nieco później. Np. przy nawigowaniu postacią lub pojazdem za pomocą komend kierunku w układzie współrzędnych. Przypomina to klasyczną grę w statki wzbogaconą o ruch. Chodzi o to, by osiągnąć zamierzony efekt, używając komendy w stylu: „jedź trzy pola, skręć w lewo, jedź cztery pola, skręć w prawo, przeskocz trzy pola, zatrzymaj się”. W sieci znajdziemy dziesiątki warsztatów programowania dla dzieci pod hasłem #zostanwdomu. 

Co wybrać?

Do akcji dołączyła też m.in. firma Orange. Operator proponuje internetową naukę programowania dla dzieci w wieku 10-12 lat, a nawet dla znacznie młodszych (5-7 lat). W jej ramach uczniowie poznają podstawy programu Scratch, a całość zakończą stworzeniem prostej gry platformowej. Coś dla siebie znajdą również nauczyciele, których fundacja Orange zaprasza na bezpłatne szkolenia z e-learningu. - Jesteśmy dla was i nie przestajemy pracować. Opracowujemy kolejne propozycje, dostosowujemy nasze działania do nowej sytuacji - informuje fundacja. A jeśli tam zabraknie miejsca lub terminarz nie będzie się zgadzał, można skorzystać z propozycji przygotowanej przez FabLab powered by Orange, czyli warszawskiej pracowni wyposażonej w zaawansowane rozwiązania, takie jak drukarki 3D, plotery laserowe, frezarki CNC, elektronika. Dzięki wsparciu trenerów można się w niej nauczyć, jak twórczo z tych technologii korzystać, aby stworzyć rozmaite przedmioty – od biżuterii po drona. W obecnej sytuacji oferta FabLabu przeniosła się do sieci. Podczas warsztatów można nauczyć się modelowania 3D lub poznać podstawy kodowania.

- Paradoksalnie uważam, że obecny czas jest wielką szansą dla edukacji. Uczniowie, o ile zdalne nauczanie wprowadza się w sposób uporządkowany i sensowny, wchodzą w ten tryb dosyć szybko i sprawnie - mówi Żmijewski. - Trudniejsze jest to dla nauczycieli. Nie ma bowiem sensu odtwarzanie modelu tradycyjnego nauczania (często obierana niestety ścieżka).

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.