Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Światowa Organizacja Handlu wyliczyła, że w 2018 r. Chińczycy wyjechali na 150 mln wycieczek zagranicznych, podczas których wydali 277 mld dol. W tym roku z powodu epidemii ma się to zmienić. Jak szacuje CNN, chińscy turyści odwołają w tym roku 25 mln wyjazdów, co może się przełożyć na 73 mld dol. straty dla branży turystycznej. Ale turystyka, zwłaszcza w regionach dotkniętych epidemią, to tylko pierwsza branża, która odczuła skutki epidemii. 

ITV drży o Euro

Brytyjska sieć ITV prognozuje 10-proc. spadek przychodów reklamowych z powodu koronawirusa. „W marcu i kwietniu odczujemy wpływ przekładania reklam turystycznych” – mówi w „Guardianie” rzecznik ITV.

Niepewność w szeregach ITV wzbudza także możliwość przesunięcia lub odwołania Euro 2020, mistrzostw Starego Kontynentu w piłce nożnej, do którego transmisji stacja wykupiła prawa. „Na tym etapie zbyt trudno ocenić dalsze konsekwencje epidemii koronawirusa, ale uważnie monitorujemy sytuację” – tłumaczy firma w rozmowie z „Guardianem”.

Dziurę w budżecie powiększy również przesunięcie premiery najnowszej części przygód Jamesa Bonda, który na ekranach kin miał być w kwietniu, ale ostatecznie zobaczymy go w listopadzie. Premierze każdego filmu z agentem 007 w roli głównej od zawsze towarzyszy gigantyczna kampania marketingowa. 

Disney i Fox odwołują, Uber liczy

Nie tylko brytyjska telewizja ma problem. Na 5 marca Disney+ zaplanował uroczyste wejście swojej platformy VoD na europejski rynek. Z tej okazji w Londynie miała się odbyć dwudniowa impreza. Została jednak odwołana.

Nieco później, bo 24 marca, swoją wiosenną ramówkę chciała pokazać telewizja Fox News. To wydarzenie także zostało odwołane. A&E Networks oraz AMC na razie twierdzą, że prezentacja ich ramówek odbędzie się w terminie, ale niewykluczone, że zmieni się to lada moment.

W teorii na epidemii koronawirusa mogą zarobić taksówki. Ryzyko zakażenia w samochodzie jest przecież znacznie niższe niż w autobusie czy metrze. Ale 15 proc. rezerwacji m.in. Ubera dotyczy wyjazdów na lotniska i z lotnisk, które mają również wyższą marżę. – Nasza działalność na lotniskach nieco zwolniła w stosunku do ogólnego bilansu działalności – powiedział na spotkaniu z analitykami Dara Khosrowshahi, prezes Ubera. Dodał przy tym, że „nie jest to nic, do czego nie można się przystosować”.

Święto motoryzacji odwołane

Dla ograniczenia ryzyka rozprzestrzenienia koronwirusa, pod koniec lutego rząd Szwajcarii postanowił anulować co najmniej do połowy marca wszystkie imprezy masowe, na który oczekiwano ponad 1 tys. ludzi. 

Główną ofiarą tego zakazu padły międzynarodowe targi motoryzacyjne w Genewie, które miały się zacząć w pierwszy poniedziałek marca. 

Targi motoryzacyjne w Genewie, które dotąd odbywały się co rok bez przerwy od 1947 r. to jedna z najważniejszych imprez w międzynarodowym przemyśle samochodowym. To jedyne targi motoryzacyjne wolne od przewagi wpływów lokalnego przemysłu, ulubione miejsce prezentacji nowych wizji designerów. Organizowane na progu wiosny i nowego sezonu handlowego w motoryzacji były też świetną okazją dla promocji premier nowych modeli aut. 

Dla koncernów motoryzacyjnych odwołanie targów w Genewie oznacza straty gigantycznych wydatków na przygotowanie stoisk targowych i urządzanych tam widowisk. Jeszcze większą stratą jest utrata szans na promocję aut, które kierowcy po raz pierwszy mieli zobaczyć w Genewie, a także na reklamowanie nowych planów i strategii koncernów, które dotąd prezentowano właśnie podczas targów, aby nadać im jak największy rozgłos. 

Straty ponieśli także organizatorzy targów w halach Palexpo w Genewie, odwiedzanych co rok przez ponad pół miliona miłośników motoryzacji. Po kieszeni dostali także hotelarze i restauratorzy w Genewie, którym targi motoryzacyjne zapewniały jedne z największych żniw w roku. 

Wcześniej w Genewie o pół roku przełożono międzynarodową wystawę innowacji, która miała się odbyć 17 lutego. Pod koniec lutego w  Genewie odwołano też wystawę elitarnych zegarków Watches & Wonders. 

Kto przegrał z koronawirusem

Lista odwołanych wydarzeń technologicznych oraz mediowych stale rośnie. Nie odbędą się największe targi telewizyjne w Cannes – MIPTV. Wydarzenie ma wieloletnią tradycję, wystartowało w 1963. r i jest jedną z najważniejszych imprez związanych z telewizyjnymi produkcjami. Rok temu wzięło w niej udział ponad 50 firm z Polski. 

Pierwszą imprezą, która została odwołana, były targi MWC w Barcelonie. Do stolicy Katalonii 24-26 lutego miały zjechać tysiące producentów elektroniki, by zaprezentować smartfony, tablety i inteligentne akcesoria.

Z kolei w Katowicach Intel Extreme Masters, mistrzostwa e-sportowe, na które co roku zjeżdża przeszło 160 tys. widzów, odbyło się bez udziału publiczności.

W połowie marca w San Francisco miała się odbyć konferencja GDC skupiająca twórców gier wideo z całego świata. Impreza została przesunięta na „okolice wakacji”. Na GDC wybierali się nie tylko giganci, ale również mniejsze, często niezależne studia, które poniosły znaczne koszty, przygotowując się na wyjazd. Z myślą o nich powstał fundusz GDC Relief Fund mający na celu odzyskanie choć części zainwestowanych pieniędzy dla najbardziej potrzebujących. Na budżet inicjatywy złożyło się kilka większych firm, w tym m.in. polskie 11 bit studios, twórcy gier „This War of Mine” czy „Frostpunk”.

Swoją kwietniową konferencje F8 odwołał również Facebook.

Część firm postanowiła przenieść swoje wydarzenia do sieci. Tak zrobili m.in. Google, Microsoft czy Adobe.

Ale nie tylko technologiczni giganci borykają się ze skutkami epidemii. Uniwersytet Jagielloński z powodu zagrożenia koronawirusem odwołał doroczne Krakowskie Dyktando ortograficzne. Zagrożony jest też koncert Santany (17 marca) w Krakowie. W Japonii odwołano tradycyjny festiwal Hanami związany z kwitnącymi drzewami wiśni, a w Wenecji postanowiono skrócić historyczny karnawał o dwa dni. Nie odbędzie się również sporo wydarzeń sportowych (m.in. Grand Prix Formuły 1 w Chinach), pokazów mody (np. Paris Fashion Week) i całe trasy koncertowe gwiazd.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.