Kamery 360 stopni, system ostrzegania przed pieszymi i zwierzętami, technologia wspomagająca utrzymywanie bezpiecznej odległości od samochodów czy zaawansowany asystent parkowania - SUV-y Volvo przenoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy na najwyższy poziom.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Technologia zmieniła nasze codzienne funkcjonowanie, ułatwiając wiele czynności i usprawniając działania. Wpłynęła także na motoryzację. Od lat z jej dobrodziejstwo czerpie Volvo, czyniąc samochody jeszcze bardziej inteligentnymi i jeszcze bardziej bezpiecznymi.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Lider w zakresie bezpieczeństwa

Volvo od dziesięcioleci jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów. To szwedzkiej marce zawdzięcza się wprowadzenie do aut trzypunktowy pasów bezpieczeństwa. Pierwszy samochód w nie wyposażony trafił do sprzedaży 13 sierpnia 1959 roku w mieście Kristianstad, w Szwecji. Był to model PV544. Marka spotkała się z ogromną falą krytyki. Zarzucano jej ograniczanie wolności i propagowanie niewygody. Pojawiały się nawet zarzuty o łamanie praw człowieka! Dziś ocenia się, że dzięki decyzji Volvo śmierci uniknęło ponad milion osób. Volvo zrzekło się praw patentowych, umożliwiając stosowanie nowego wynalazku przez innych producentów.

To Volvo wynalazło także fotelik samochodowy odwrócony tyłem czy podwyższenie siedziska dla dzieci z regulacją pasa. Dalej były kolejne innowacje: ochrona przed uderzeniami bocznymi, system ochrony przed urazami odgięciowymi kręgosłupa szyjnego, kurtyna powietrzna, system ochrony na wypadek dachowania czy układ monitorowania martwych pól. Te wszystkie rozwiązania stały się nieodłącznymi elementami samochodów szwedzkiej marki. Stale wprowadzane są kolejne, które nie tylko dbają o bezpieczeństwo, ale znacznie ułatwiają prowadzenie samochodów, sprawiając, że auta stają się doskonałym partnerem do jazdy.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Bezpieczny jak SUV

Z nowoczesnych rozwiązań można korzystać także w SUV-ach Volvo: XC40, XC60 czy XC90. SUV-y były też inspiracją dla producenta do wprowadzania nowych rozwiązań. To właśnie w modelu XC60 jako pierwszym, w 2008 roku wprowadzono układ autonomicznego hamowania awaryjnego City Safety, który później stał się standardowym wyposażeniem wszystkich samochodów szwedzkiej marki. Funkcja automatycznie wyhamowuje samochód w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją, jeśli kierowca nie zareaguje na czas poprzez hamowanie i/lub zmianę toru jazdy. City Safety wykrywa nie tylko pojazdy, ale też pieszych czy zwierzęta.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Widok z lotu ptaka i pomoc przy zmianie pasa

Ułatwieniem na co dzień są zastosowane we wszystkich SUV-ach Volvo kamery 360 stopni, zapewniające widok z lotu ptaka, który ułatwia parkowanie. Dzięki temu nawet tak dużymi autami bez trudu można sobie poradzić na ciasnych, miejskich parkingach. Nie ma też obaw o cofanie przy ruchliwych parkingach czy ulicach. W tej czynności pomaga układ ostrzegania o ruchu poprzecznym. Jest w stanie wykryć pojazdy przejeżdżające z tyłu, a w razie potrzeby włączyć automatyczne hamowanie. Volvo wprowadziło także technologię wspomagania bezpieczeństwa podczas skręcania. System automatyczne hamowuje, jeśli istnieje ryzyko kolizji z przejeżdżającym pojazdem.

Ciekawie działa układ ostrzegania o pojazdach w martwym polu lusterek (BLIS). To pomoc podczas zmiany pasa ruchu. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z innymi pojazdami znajdującymi się na sąsiednim pasie, układ BLIS może delikatnie skorygować tor jazdy, pomagając utrzymać samochód w bezpiecznym miejscu. Producent wyposażył SUV-y także w funkcje wykrywania opuszczania pasa ruchu. Po przekroczeniu linii środkowej zawsze istnieje ryzyko zderzenia z nadjeżdżającym pojazdem. Samochód może to wykryć i skorygować tor jazdy, pomagając wrócić do bardziej bezpiecznej pozycji na drodze.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Najważniejsze informacje w zasięgu wzroku

Komfortowej i bezpiecznej jeździe sprzyjają też zastosowane w modelach XC40, XC60 i XC90 filtry, które eliminują niebezpieczne cząstki stałe PM 2.5 z powietrza dopływającego do kabiny. O wygodę prowadzenia dbają także duże duży ekrany dotykowe o wysokiej rozdzielczości i intuicyjnym interfejsie. Są łatwe w obsłudze i pozwalają mieć wszystkie funkcje w zasięgu ręki. Modele XC60 i XC90 wyposażono dodatkowo przezierny wyświetlacz, dzięki któremu nie trzeba rozpraszać wzroku podczas jazdy.

Ciekawym rozwiązaniem jest system komunikacji w chmurze. Umożliwia on odbieranie i udostępnianie istotnych informacji o warunkach na drodze. Na podstawie udostępnianych w czasie rzeczywistym danych system wyświetla odpowiedni symbol na wyświetlaczu kierowcy lub na opcjonalnym wyświetlaczu projekcyjnym, pomagając kierowcom przygotować się do określonych sytuacji na drodze. Kierowca jest również powiadamiany, jeśli inny pojazd na zbliżającym się odcinku drogi wykryje śliską nawierzchnię.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Aby wysłać czytelny sygnał o tym, jak ważne jest dla Volvo bezpieczeństwo, od 2020 roku we wszystkich nowych samochodach ograniczono prędkość maksymalną do 180 km/h. Ta inicjatywa obrazuje, w jaki sposób producenci mogą być odpowiedzialni za dążenie do ograniczenia liczby śmiertelnych wypadków drogowych do zera poprzez promowanie bardziej odpowiedzialnego stylu jazdy.

Aby poczuć, co naprawdę znaczy komfort jazdy i bezpieczeństwo, warto wsiąść za kółkiem SUV-a Volvo. Teraz w specjalnej noworocznej ofercie, auta te dostępne są w atrakcyjnych cenach. SUV XC40 w cenie od 134 900 zł, XC60 od 182 200 zł oraz XC90 od 274 900 zł. To dobra okazja, by wjechać w nowy rok bezpiecznym i komfortowym autem.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej