Choć na polskich drogach wciąż jest ich stosunkowo niewiele, nie ulega wątpliwości, że samochody elektryczne stanowią kolejny etap rozwoju motoryzacji. Co istotne, zachodzi ona na drodze ewolucji, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla przez pojazdy mechaniczne, ale nie rewolucji. Volvo C40 to następny krok na tej ścieżce, a bezemisyjność to nie jedyna zaleta modelu szwedzkiego producenta, którego patenty już niejednokrotnie miały wpływ na całą branżę.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zalety samochodów elektrycznych

Gdy mówi się o samochodach elektrycznych, najczęściej wskazuje się na ich ekologiczność – podczas jazdy nie emitują szkodliwych związków, które przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza. Zalet aut elektrycznych jest jednak znacznie więcej, a zalicza się do nich:

  • ekologiczny silnik – to jedna z ważniejszych cech odróżniających samochody elektryczne od spalinowych. Silnik w autach z napędem elektrycznych nie generuje spalin, które powodują zanieczyszczenie powietrza;
  • większą wydajność i żywotność – silniki elektryczne cechują się zwiększoną wydajnością w stosunku do silników spalinowych, co przekłada się na lepsze osiągi samochodu. Ponadto ze względu na prostszą konstrukcję żywotność silników elektrycznych jest dłuższa – zwłaszcza przy przestrzeganiu zasad dotyczących ładowania – niż wersji spalinowych;
  • niższą awaryjność – za sprawą mniej skomplikowanej konstrukcji nie tylko silnika, ale też samego pojazdu, auta elektryczne są uznawane za mniej awaryjne, a w razie usterki jej usunięcie zajmuje mniej czasu;
  • cichą pracę – samochody elektryczne są bardzo ciche, co odczuwalnie zwiększa komfort jazdy. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, szczególnie pieszych, pojazdy sprzedawane po 1 lipca 2019 muszą emitować dźwięk, by było je słychać podczas zbliżania się;
  • niższe koszty paliwa – przez wzgląd na niższe ceny energii samochody elektryczne są tańsze w eksploatacji niż pojazdy z napędem spalinowym, zwłaszcza w obliczu ostatnich podwyżek cen paliw. Co więcej, akumulator w aucie można ładować zarówno z tradycyjnych źródeł, jak i wykorzystując energię wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną, co pozwala nie tylko na obniżenie kosztów eksploatacyjnych, ale też ograniczenie oddziaływania na środowisko;
  • bezpieczeństwo – według wielu ekspertów samochody elektryczne są bezpieczniejsze niż spalinowe. Ma to związek z faktem, że pojazdy elektryczne nie mają zbiornika z paliwem, więc w razie wypadku zdecydowanie spada zagrożenie wybuchem.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Volvo C40 – w pełni elektryczny crossover z wnętrzem bez skóry

Volvo C40 swoją premierę miało wiosną 2021 roku. Model jest połączeniem wszystkich wspomnianych wyżej zalet oraz znakomitych osiągów, świetnego designu i bogatego zestawu usług dodatkowych. C40 to kolejny krok, który przybliża szwedzkiego producenta do osiągnięcia celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla. Należy podkreślić, że to pierwszy model Volvo, który nie będzie miał spalinowego odpowiednika. Czym jeszcze się wyróżnia?

Volvo C40 stanowi doskonałą odpowiedź na oczekiwania osób, które są zainteresowane przesiadką do samochodu elektrycznego, ale nie chcą rezygnować z komfortu, jaki oferują SUV-y. Choć model został zaprojektowany w oparciu o technologię zastosowaną w elektrycznym XC40, pod względem stylistycznym łączy je tylko taki sam prześwit podwozia i wysokie umiejscowienie siedzenia kierowcy.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Nadwozie C40 jest niższe o 69 mm, co przekłada się na lepszą opływowość i mniejszy współczynnik oporu aerodynamicznego. W porównaniu z XC40 niżej poprowadzona jest także linia dachu, która łagodnie opada ku tyłowi. Na uwagę zasługują również futurystyczne tylne światła, które podkreślają elegancką, smukłą linię dachu, oraz przednie reflektory o unikalnym kształcie. Zastosowano w nich pikselową technologię LED – światła lepiej oświetlają drogę, ale nie oślepiają innych kierowców. Model ma też trzy spojlery – dwa nad tylną szybą i jeden na krawędzi bagażnika – oraz jest wyposażony w plastikowe elementy ochronne na zderzakach i wokół nadkoli.

Wnętrze C40 zapewnia komfort, do jakiego Volvo zdążyło nas przyzwyczaić. Warto jednak zaznaczyć, że w środku nie znajdziemy tapicerki z naturalnej skóry zwierzęcej, co także wpisuje się w ekologiczny trend. W C40 zastosowano specjalną paletę kolorów i zestaw dekorów, co skutecznie ożywia wnętrze kabiny. Nowoczesny design modelu podkreśla niewielka liczba fizycznych przycisków – funkcję centrum dowodzenia w aucie pełni pionowy, intuicyjny w obsłudze ekran dotykowy.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Szybkie ładowanie, płynne przyspieszenie i duży zasięg

Volvo C40 w pierwszej wersji jest wyposażone w dwa silniki elektryczne, których łączna moc wynosi ponad 400 KM, a moment obrotowy osiąga 660 Nm. Akumulator ma pojemność 78 kWh i może być ładowany mocą do 150 kW. Przy takich parametrach ładowanie akumulatora do 80% pojemności trwa zaledwie 40 minut. C40 zapewnia płynne przyspieszanie i rozpędza się do 100 km/h w mniej niż 5 sekund – a to wszystko przy zerowej emisji spalin.

Maksymalna prędkość Volvo C40 to 180 km/h. To wartość charakterystyczna dla wielu aut elektrycznych, co wynika z dbałości producentów o optymalny zasięg, który w C40 wynosi ponad 430 km, oraz odpowiednie warunki pracy akumulatorów.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Od marca 2022 roku Volvo C40 jest dostępne w nowej wersji napędowej – przednionapędowej z jednym silnikiem elektrycznym o mocy 231 KM i momencie obrotowym wynoszącym 330 Nm. Choć akumulator w tym wariancie ma nieco niższą pojemność – 69 kWh – model zapewnia zasięg do 434 km. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi do 160 km/h.

Nowy system operacyjny i dodatkowe funkcje

Volvo C40 jest wyposażone w system operacyjny bazujący na Google, który uchodzi za jeden z najlepszych pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych na świecie. Kierowca i pasażerowie mogą korzystać między innymi z Google Maps, Google Assistant i Google Play Store. Dostęp do nich jest nieograniczony dzięki zapewnianemu przez producenta nielimitowanemu transferowi danych. Aktualizacje aplikacji są pobierane samoczynnie i bezprzewodowo.

Ponadto C40 jest wyposażone w zaawansowany system oczyszczania powietrza, który ogranicza przedostawanie się do kabiny niebezpiecznych pyłów zawieszonych PM 2,5 o nawet 80%. Co więcej, umożliwia on monitorowanie warunków panujących poza pojazdem poprzez kontrolę poziomu zawartości pyłów w powietrzu. W modelu zastosowano też kamerę 360 stopni oraz technologię wspomagania kierowcy, która pozwala na zachowanie bezpiecznej odległości od innych pojazdów na drodze, dostosowanie prędkości i utrzymanie samochodu na środku pasa.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Elektryczne plany Volvo

Model C40 to kolejny po XC40 krok szwedzkiego producenta w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla. Jak zapowiadają przedstawiciele marki, do 2025 roku samochody z napędem elektrycznym mają stanowić 50% sprzedaży, a już w 2030 roku – 100%. Oznacza to wygaszenie produkcji samochodów z silnikami spalinowymi, w tym hybryd oraz hybryd plug-in.

Volvo C40 to w pełni elektryczny, zeroemisyjny crossover. Model wyróżnia się elegancką, smukłą sylwetką i futurystycznymi akcentami, a przy tym zapewnia komfort jazdy, płynne przyspieszanie, duży zasięg i szybkie ładowanie. Zaangażowanie Volvo w budowanie zrównoważonej przyszłości podkreśla nowoczesny, atrakcyjny design wnętrza bez użycia naturalnej skóry. Nadużyciem nie będzie więc stwierdzenie, że w przypadku C40 podróż samochodem staje się czymś więcej niż sposobem na przemieszczanie się z punktu A do punktu B, choć samochód ten zdecydowanie może służyć jako daily.

Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars
Volvo C40. Zdjęcia: Volvo Cars 

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej