Negatywne zmiany w środowisku postępują. Odpowiedzialni za nie jesteśmy my wszyscy. Dlatego, aby je zatrzymać, potrzebna jest współpraca na wielu płaszczyznach. Firmy muszą dawać konsumentom możliwość podejmowania ekologicznych wyborów, a klienci umieć z nich korzystać.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Klimat na świecie ulega bezprecedensowym zmianom. Nagłe, ulewne deszcze powodujące powodzie, upały, prowadzące do suszy, coraz cieplejsze zimy to wszystko efekt globalnego ocieplenia. Średnia roczna temperatura na globie znacząco wzrosła od czasu rewolucji przemysłowej. Ostatnia dekada (2010-2019) była najcieplejszą odkąd zaczęto prowadzić pomiary temperatury. Odczyty pokazują, że z 20 najcieplejszych lat w historii pomiarów, 19 zanotowano po 2000 roku.

Pesymistyczne scenariusze

Średnia temperatura na Ziemi jest obecnie o 0,94-1,03°C wyższa niż pod koniec XIX w. Naukowcy uważają, że jeśli temperatura wzrośnie o więcej niż 1,5-2°C w stosunku do temperatury sprzed epoki przemysłowej, dojdzie do katastrofalnych w skutkach zmian w środowisku. Już teraz topnieją lodowce górskie i lądolody grenlandzki oraz antarktyczny. To wpływa na rosnący poziom mórz. W najbardziej pesymistycznym scenariuszu Ziemia może stać się wielkim oceanem. Ale i mniej pesymistyczne opcje są drastyczne. Jeśli temperatura na Ziemi będzie sukcesywnie wzrastać, nasilą się ekstremalne zjawiska pogodowe, dojdzie do wyginięcia wielu gatunków zwierząt i roślin.

Aby zatrzymać postępującą degradację środowiska, trzeba działać. Jednym z takich działań jest odpowiedzialna konsumpcja. Tutaj rolę do odegrania mają nie tylko firmy, ale i konsumenci. „Rządy muszą stwarzać zachęty do tworzenia zrównoważonych alternatyw, aby firmy zapewniały dostęp do ekologicznych produktów. Ale konieczna jest także zmiana nawyków konsumenckich, by działania przedsiębiorstw miały jakikolwiek efekt" – taki przekaz wybrzmiał podczas panelu „Możliwości konsumentów w działaniach na rzecz klimatu", który odbył się podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Udział w nim wzięły Virginie Helias, Chief Sustainability P&G, Helena Leurent, dyrektor Consumers International oraz dr Zoe Chance, pisarka, nauczycielka, badaczka, której zainteresowania koncentrują się wokół troski o środowisko.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Zrównoważony rozwój w parze z odpowiedzialnością

Virginie Helias, podczas dyskusji zwróciła uwagę na istnienie wśród konsumentów dużej grupy osób, która chce żyć w zgodzie z ekologią (72 proc.), ale tylko niewielka część z nich (17 proc.) dokonuje zakupów w sposób odpowiedzialny. – Kiedy próbujemy zrozumieć, dlaczego tak się dzieje, wyłania się kilka czynników. Po pierwsze, żeby żyć odpowiedzialnie, potrzebujemy aktywnego działania rządów, po drugie wciąż przeszkodą są kwestie finansowe, po trzecie potrzebujemy wsparcia biznesu. Dlatego w P&G łączymy zrównoważony rozwój z odpowiedzialnością – mówiła.

Jako przykład podała szczoteczkę do zębów Click od Oral-B i kapsułki do prania Ariel. Click to tradycyjna szczoteczka z możliwością wymiany górnej części, wzorowana na rozwiązaniach stosowanych w elektrycznych odpowiednikach. Wymiana końcówek pozwala generować mniej śmieci. Nie trzeba wyrzucać całej szczoteczki, a jedynie wymieniać zużytą część. Kolejnym przykładem są kapsułki do prania Ariel. Pozwalają one uzyskać doskonałą jakość prania już w temperaturze 30°C., co z kolei przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii podczas prania nawet o 50 proc. Z danych P&G wynika, że obniżanie temperatury prania ubrań może zmniejszyć do 35 proc. nasz indywidualny ślad węglowy w domu. Od 2015 roku produkty P&G do prania pomogły uniknąć emisji około 15 mln ton metrycznych dwutlenku węgla. Celem, jaki stawia sobie firma, jest uniknięcie emisji ponad 30 mln ton do 2030 r. Ale musimy pomóc w tym my wszyscy.

Sama informacja to za mało

Helena Leurent, dyrektor Consumers International, zwróciła uwagę na pozytywne aspekty wdrożenia edukacji w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji w szkołach. Mówiła jednak, że nie wystarczy przekazywać konsumentom informacji. – Musimy dać im moc, by wiedzieli, jak z tej informacji skorzystać – dodała. Dr Zoe Chance zauważyła z kolei, że jako konsumenci podejmujemy odpowiedzialne decyzje zakupowe, jeśli są one łatwe. – Trudniej podejmować decyzje, kiedy jesteśmy zajęci, zabiegani czy na koniec dnia. Ważne, by podejmowanie decyzji odpowiedzialnych było prostsze od tych, nieodpowiedzialnych – mówiła.

Jak firmy mogą stawać się odpowiedzialne i dawać możliwości konsumentom? P&G oferuje produkty pierwszej potrzeby, z których na co dzień nie możemy rezygnować, ułatwia podejmowanie odpowiedzialnych zakupów, przykładając wagę do tworzenia ekologicznych opakowań, śledząc wybory konsumentów i analizując bariery, jakie na drodze do zrównoważonych wyborów napotykają. Stąd tworzenie takich rozwiązań, takich jak kapsułki do prania Ariel, których można używać w zimnej wodzie co pozwala ograniczyć emisję CO2, ale także finalnie przełoży się na zmianę codziennych nawyków. 

Promowanie zrównoważonej konsumpcji

Uczestniczki panelu „Możliwości konsumentów w działaniach na rzecz klimatu", który odbył się w ramach Światowego Forum Ekonomicznego w Davos zgodziły się, że najważniejsze w działaniach firm, jest promowanie wzorców zrównoważonej konsumpcji, inspirowanie konsumentów i stałe wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom. – Dlatego też, osadziliśmy zrównoważony rozwój osadziliśmy w naszym modelu innowacji, stąd te działania na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji  przychodzą w sposób intuicyjny.  Konsumentów prosimy o minimum wysiłku, jednocześnie spełniając ich oczekiwania – mówiła Virginie Helias z P&G.

P&G stawia sobie ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma zapisała je już w 2018 roku w dokumencie „Ambition 2030". Wszystkie fabryki, centra dystrybucji firmy już teraz są zasilane energią ze źródeł odnawialnych. Firma w dekadzie 2020-2030 będzie zeroemisyjna. Zredukuje swoją emisję o połowę, a aby zrównoważyć tę drugą połowę, na którą jeszcze nie ma wpływu, wprowadzi projekty, które będą powodowały absorbcję takiej samej ilość CO2 z powietrza. Równolegle prowadzone są działania, które nadal będą ułatwiały konsumentom podejmowanie odpowiedzialnych decyzji, bo tylko wspólna troska o środowisko pozwoli osiągnąć najlepsze efekty.  

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej