E.ON Polska ogłosiło wyniki projektu SłuchaMY Was, skierowanego do warszawskich szkół podstawowych. Projekt jest związany z inicjatywami E.ON prowadzonymi pod hasłem „MY może więcej", które zwraca uwagę, że każde, nawet najmniejsze działanie, przyczynia się do większych zmian na rzecz ekologii i klimatu. W tym duchu E.ON podejmuje wiele inicjatyw, które mają angażować lokalne społeczności do wspólnego działania.
W ramach konkursu SłuchaMY Was, uczniowie przygotowali nagrania audio, w których opowiedzieli o swoich propozycjach na ekoinicjatywę. E.ON wybrało najciekawsze projekty. Łącznie, w konkursie, nagrodzono 7 szkół. Trzy z nich, które zajęły miejsca na podium, otrzymają instalacje fotowoltaiczne i dofinansowanie na realizację zgłoszonego pomysłu. Dwie kolejne placówki wyróżniono instalacjami fotowoltaicznymi. Specjalne wyróżnienia przyznała też Fundacja E.ON w Polsce. Dwie szkoły, które nie zmieściły się w pierwszej piątce, otrzymały od niej finansowe wsparcie na realizację swoich inicjatyw.
– Pomysłowość i kreatywność dzieci była dla nas inspirująca. Wszystkie projekty były bardzo przemyślane. Każdy z nich miał realny wpływ na zmniejszenie śladu środowiskowego szkoły. Bardzo ucieszyło nas zaangażowanie uczniów i ich dojrzała świadomość tego, jak ważne są działania prośrodowiskowe – mówi Aleksandra Smyczyńska, dyrektorka komunikacji E.ON w Polsce.
Pierwsze miejsce w konkursie zorganizowanym przez E.ON zajęła Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 „Klonowego Liścia" z dzielnicy Wawer. Uczniowie z tej szkoły wyszli z inicjatywą „Bananowe Love". Projekt zakłada stworzenie bananowego nawozu: przygotowanie go najpierw do roślin doniczkowych, a następnie wykorzystanie go ponownie w postaci skompostowanej do roślin ogrodowych.
– Chcemy pozyskiwać skórki z bananów w dni, kiedy banany pojawiają się w szkolnym menu. Następnie będziemy przetwarzać ja na nawóz płynny, którym zasilać będziemy kwiaty doniczkowe w szkole. Skórki będziemy dalej wykorzystywać po przekompostowaniu w przyszkolnym kompostowniku jako nawóz do roślin zewnętrznych rosnących na terenie szkoły – wyjaśniali w swoim zgłoszeniu uczniowie.
Drugie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 351 im. Bolesława Prusa z Woli. Zgłoszona przez nią inicjatywa „Nie jesz? Podziel się!" zakłada przygotowanie w budynku szkoły jadłodzielni dla uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. Jadłodzielnia będzie się składała z lodówki i półek na jedzenie. A cała społeczność będzie włączona w akcję edukacyjną na temat marnowania jedzenia i dzielenia się nim. „Nie ma nic bardziej ekologicznego niż powstrzymanie marnowania jedzenia" – zwracały uwagę dzieci.
Trzecie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 138 im. Józefa Horsta z Oddziałami Integracyjnymi. Uczniowie placówki chcą zbudować ekosystem, tworząc budki lęgowe i domki dla owadów oraz przygotowując łąkę kwietną w okolicy placówki. Podstawówka przeprowadzi też wykłady dla uczniów o znaczeniu ekosystemów i zorganizuje konkurs na komiksy o tematyce ekologicznej.
Kolejne dwa miejsca zajęły: Szkoła Podstawowa nr 401 z Pragi-Południe oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 82 im. Jana Pawła II z Bemowa. Szkoła z Pragi zgłosiła projekt Bluszcz na akacji, w ramach którego uczniowie przygotują na terenie przyszkolnym tablice informacyjne z tropami zwierząt, ziołowe rabatki i domki dla owadów. Z kolei podstawówka z Bemowa zaproponowała wprowadzenie proekologicznych zmian w szkolnych toaletach. W pierwszej kolejności chciałaby zamontować na kranach perlatory zmniejszające zużycie wody. Docelowo zużyte baterie szkoła wymieniłaby na wersje z „ekoprzyciskiem".
– Wszystkie pomysły były bardzo ciekawe i wybór był naprawdę trudny. Dlatego do projektu dołączyła także Fundacja E.ON w Polsce, która przekaże darowiznę na dofinansowanie realizacji ekoprojektu wybranym szkołom – informuje Aleksandra Smyczyńska. Nagrody przekazane przez Fundację E.ON trafią do Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej z Śródmieścia oraz Szkoły Podstawowej nr 364 im. Konstancji Markiewicz z Bemowa. Uczniowie pierwszej placówki chcą zbierać butelki PET i robić z nich pufy, które będą służyć uczniom na przerwach i w bibliotekach. Natomiast dzieci z drugiej placówki planują zazielenić szkolne podwórko roślinami, by te pochłaniały pyły, działając jak oczyszczacze powietrza.
– Wierzymy, że coraz więcej szkół będzie angażowało się w tego typu działania. Dlatego na stronie projektu SłuchaMY Was ze wszystkich zgłoszeń utworzyliśmy bank pomysłów, które mogą posłużyć za inspirację dla innych – mówi Aleksandra Smyczyńska.
Bank ekopomysłów będzie dostępny na stronie www.szkolnaekoinicjatywa.pl .
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera
Materiał promocyjny partnera