Rozmowa z Łukaszem Niewolą, Dyrektorem Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju Grupy LUX MED
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dlaczego Grupa LUX MED zdecydowała się zainicjować wyzwanie Healthy Cities?

W Grupie LUX MED mamy świadomość tego, jak zmiany klimatu czy zanieczyszczenie środowiska mają duży wpływ na zdrowie. W tym kontekście troskę o środowisko traktujemy także jako profilaktykę zdrowotną. Dlatego zdecydowaliśmy się zainicjować akcję, która bazuje na dwóch filarach – zdrowym człowieku i zdrowym środowisku. To kontynuacja naszego zeszłorocznego projektu, w którym udział wzięło 4 tys. uczestników, a my w ramach złożonej deklaracji posadziliśmy aż 375 tys. drzew w całej Polsce.

W wyzwaniu Healthy Cities przez cały czerwiec zachęcamy wszystkich do aktywności fizycznej, którą da się przeliczyć na kroki. Można więc chodzić, biegać, spacerować, a nawet tańczyć. Idea jest taka, by zrobić coś dobrego nie tylko dla swojego zdrowia, ale też dla środowiska. Dobrze, by było to minimum 6 tys. kroków dziennie. Tegoroczna akcja ma dwie odsłony. Firmową – tutaj do udziału w wyzwaniu zgłosiło się ponad 100 firm z całej Polski, których pracownicy wymienią swoje kroki na „firmowy las". Z kolei druga odsłona dotyczy mieszkańców miast na prawach powiatu, czyli 66 w całej Polsce, którzy chodząc mogą zdobyć dla swojej miejscowości zielony budżet obywatelski. Będą to środki finansowe przekazane przez Grupę LUX MED, które mogą zostać wykorzystane na wsparcie inicjatywy z zakresu ekologii, ochrony środowiska czy zdrowego stylu życia. Wszystko w rękach, a nawet nogach mieszkańców. Choć akcja rozpoczęła się 1 czerwca, wciąż można do niej dołączyć. Wystarczy pobrać darmową aplikację Healthy Cities dostępną w sklepach App Store i Google Play Store. Można ją połączyć z dowolnym urządzeniem liczącym kroki (np. smartwatchem lub opaską). Następnie należy wybrać firmę lub miasto, dla którego zbierane będą kroki i… zacząć działać. Ranking Firm i Ranking Miast są na bieżąco aktualizowane, co można sprawdzić w aplikacji. Przewodnik po aplikacji znajduje się na stronie www.luxmed.pl/HealthyCities . Wyzwanie Healthy Cities pomaga zadbać o zdrowie, ale także przyczynia się do zmian w otaczającej nas przestrzeni.

Wyzwanie Healthy Cities LUX MED
Wyzwanie Healthy Cities LUX MED 

Trwające wyzwanie jest częścią większej kampanii Grupy LUX MED. Na czym polega Indeks Zdrowych Miast i w jaki sposób wiąże się z wyzwaniem Healthy Cities?

Obserwując postępujące zmiany klimatu, zanieczyszczenie środowiska czy wyczerpujące się zasoby naturalne nie sposób pozostać na te zjawiska obojętnym. Mając poczucie współodpowiedzialności za nasze otoczenie, nie zastanawiamy się czy jako firma powinniśmy podejmować działania prośrodowiskowe, tylko jak zrobić to najbardziej efektywnie. W tym roku z inicjatywy Grupy LUX MED powstanie Indeks Zdrowych Miast, który oceni warunki życia w miastach pod kątem m.in. demografii, zdrowia (w tym zdrowia psychicznego), terenów zielonych, jakości powietrza, mieszkalnictwa, warunków społeczno-ekonomicznych, edukacji, kultury oraz programów publicznych. Partnerzy projektu – eksperci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej – wskażą co i w jaki sposób wpływa na jakość życia i zdrowie mieszkańców 66 miast w Polsce.

Ponad 50 proc. światowej populacji (dane World Economic Forum, VI 2021), w tym 60 proc. ludności Polski (dane GUS, X 2021) mieszka w miastach. Mimo licznych korzyści, jakie swoim mieszkańcom oferują obszary zurbanizowane, to właśnie w miastach znacznie szybciej rośnie odsetek osób chorujących przewlekle. Idea instytucjonalnego tworzenia korzystnych warunków do zamieszkania, które poprawiają stan zdrowia i ogólną jakość życia, szczególnie mieszkańców miast, znajduje odzwierciedlenie w wytycznych m.in. Światowej Organizacji Zdrowia oraz Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Projekt Healthy Cities idealnie się w nie wpisuje, stąd pomysł na stworzenie Indeksu Zdrowych Miasta, czyli sprawdzenie jak o dobrostan mieszkańców dbają poszczególne jednostki administracyjne w Polsce. Zależy nam, aby Indeks był inspiracją, zachętą, drogowskazem dla miast. Chcemy, aby był narzędziem, które bardzo wielowymiarowo pokazuje, co jest ważne dla mieszkańców, na jakie aspekty zwrócić uwagę i w co inwestować, aby stworzyć zdrową i zrównoważoną przestrzeń miejską. Wyniki tegorocznej edycji zaprezentowane zostaną na jesieni.

Inauguracja Indeksu Zdrowych Miast - prof. dr hab. Jerzy Hausner, Prezes Anna Rulkiewicz, dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH
Inauguracja Indeksu Zdrowych Miast - prof. dr hab. Jerzy Hausner, Prezes Anna Rulkiewicz, dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH 

Kampania  Healthy Cities to tylko jeden z przykładów działań Grupy LUX MED w obszarze ESG. Jakie jeszcze działania społeczne i proekologiczne podejmuje firma?

W momencie kiedy dotarły do nas pierwsze doniesienia o inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, wiedzieliśmy, że rolą Grupy LUX MED jest okazanie solidarności i wsparcia narodowi Ukraińskiemu oraz koleżankom i kolegom z Ukrainy pracującym w naszej Grupie. W niespełna 48 godzin od wybuchu konfliktu Grupa LUX MED wprowadziła specjalny program wsparcia medycznego - pakiet „POMOC dla Ukrainy", który następnie został rozszerzony również o element wsparcia zawodowego. Nasz program oparliśmy na trzech filarach:  pomocy doraźnej, leczeniu szpitalnym i rozwoju zawodowym. Projekt jest finansowany kwotą 6 milionów funtów brytyjskich przez Bupa, właściciela Grupy LUX MED a działania realizowane są głównie przez Fundację LUX MED im. dr. Joanny Perkowicz. Dzięki temu niesiemy bezpłatną pomoc na rzecz obywateli z Ukrainy, którzy przybyli do Polski po rozpoczęciu wojny.

Do tej pory pomogliśmy ponad 85 tys. osób, które uciekły przed rosyjską agresją do Polski i zrealizowaliśmy ponad 150 tys. usług medycznych. Obywatele Ukraińscy otrzymuj wsparcie medyczne we wszystkich naszych 270 placówkach i w 14 szpitalach na terenie całego kraju. Personel medyczny Grupy LUX MED niesie pomoc także w specjalnych centrach i punktach stworzonych w miejscach, gdzie przebywa najwięcej Ukraińców potrzebujących wsparcia medycznego. Łącznie jest lub był obecny dotychczas w 20 tego typu miejscach m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, Gliwicach, Elblągu, Wrocławiu, Łodzi i Trójmieście.

Punkt Pomocy LUX MED dla uchodźców z Ukrainy na Dworcu Centralnym
Punkt Pomocy LUX MED dla uchodźców z Ukrainy na Dworcu Centralnym 

Koordynujemy duży punkt medyczny w Ptak Warsaw Expo, zapewniający natychmiastową opiekę osobom przybywającym z Ukrainy. Placówka składa się z sześciu gabinetów klinicznych prowadzonych przez pielęgniarki, ratowników medycznych i lekarzy, w tym pediatrów, specjalistów chorób wewnętrznych i ginekologów. W budynku hotelu Marriott w Warszawie, prowadzimy Centrum Medyczne dla Uchodźców, w którym zatrudniamy też personel medyczny z Ukrainy. Do naszych placówek zgłasza się nawet kilkaset osób dziennie, które wymagają pomocy doraźnej, hospitalizacji, a także pomocy z leczeniu chorób przewlekłych. Pacjenci potrzebują głownie konsultacji internistycznych, pediatrycznych i ginekologicznych.

Uchodźcy w szpitalach LUX MED kontynuują leczenie m.in. onkologiczne, korzystają ze specjalistycznej pomocy okulistycznej czy ortopedycznej. Dotychczas zrealizowano ponad 1200 usług w ramach opieki szpitalnej dla blisko 1000 pacjentów. Dla pacjentów z Ukrainy uruchomiliśmy infolinię w języku ukraińskim, angielskim oraz polskim, poprzez którą można umówić się na konsultację lekarską. Lekarze i ratownicy medyczni Grupy LUX MED wspierają działania Polskiej Akcji Humanitarnej. Zapewniamy materiały i środki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ukraińskich szpitali. Wysłaliśmy m.in. do Kliniki Uniwersyteckiej we Lwowie, dwie w pełni wyposażone karetki.

Zapewniamy też wsparcie zawodowe dla obywateli Ukrainy. Pomagamy w przygotowaniu się do pełnienia roli w polskim systemie ochrony zdrowia zgodnej z kwalifikacjami, kiedy uwarunkowania prawne na to pozwolą. Zapewniamy dodatkowe szkolenia medyczne, organizujemy naukę języka polskiego i pomagamy w kwestiach administracyjno-prawnych. Zatrudnienie mogą znaleźć m.in. lekarze, pielęgniarki i pozostały personel medyczny, a także pracownicy administracyjni. Zatrudniliśmy już ponad 120 osób a kolejne są w procesie rekrutacji. Co mnie szczególnie cieszy, wszystkie nasze inicjatywy pomocowe przyjmowane się z ogromnym z entuzjazmem i zaangażowaniem pracowników Grupy LUX MED.

Akcja Umiem Pomóc
Akcja Umiem Pomóc 

Obok tych działań, już od 10 lat, realizujemy projekt „Umiem Pomóc", w ramach którego uczymy młodzież szkolną pierwszej pomocy. Szkolenia, prowadzone przez wykwalifikowanych instruktorów Akademii Ratownictwa LUX MED, mają pokazać uczniom jak należy udzielać pierwszej pomocy i jak odpowiednio zachować się, gdy znajdziemy się w sytuacji gdy czyjeś zdrowie lub życie zależy od naszej reakcji. Na początku czerwca zrealizowaliśmy szkolenie dla 200 uczniów z dwóch szkół podstawowych w Białymstoku, a od początku akcji przeszkoliliśmy już przeszło 6000 osób.

Kluczem do skutecznej strategii ESG jest budowanie jej wokół swojej głównej działalności, dlatego dla LUX MED bardzo ważny jest obszar środowiskowy. Sektor ochrony zdrowia odpowiada za ok. 4,5% globalnej emisji CO2 dlatego priorytetem jest dla nas poznanie naszego śladu węglowego i wdrożenie rozwiązań minimalizujących emisje. Celem całej naszej grupy jest dojście do zeroemisyjności do 2040 r. To ogromne wyzwanie, ale biorąc pod uwagę podejmowane i planowane działania oraz przede wszystkim naszą misję, wydaje się być to jasną i oczywistą drogą dalszego rozwoju. Chcemy, żeby zrównoważony rozwój stał się centralnym doświadczeniem naszych pacjentów i pracowników i dążymy do tego, aby wszystkie decyzje biznesowe były podejmowane przez jego pryzmat.  Jednocześnie cały czas staramy się odpowiadać na potrzeby naszych interesariuszy – klientów, pacjentów, pracowników – zgodnie z naszą misją, jaką jest pomaganie ludziom w dłuższym, zdrowszym i szczęśliwszym życiu oraz czynienie świata lepszym.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.