Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Opel przyspiesza w zakresie elektromobilności. Najpopularniejsze modele marki już są dostępne w wersjach zelektryfikowanych: Corsa-e, Mokka-e, Grandland Hybrid i Hybrid4, Combo-e Life, Zafire-e Life, Vivaro-e, a wkrótce na rynek trafią kolejne, jak Astra w wersji hybrydowej plug-in oraz od 2023 roku w pełni elektryczna Astra-e. Opel zapowiedział, że cała gama modelowa zarówno samochodów osobowych, jak i lekkich aut użytkowych zostanie zelektryfikowana do 2024 roku, a od 2028 roku w salonach marki w Europie sprzedawane będą wyłącznie elektryczne auta.

Opel Corsa-eOpel Corsa-e 

Sześć rekordów świata pobitych elektrycznym Oplem

Dla Opla to kontynuacja działań, rozpoczętych ponad pięć dekad temu. Prace nad pierwszym autem elektrycznym ruszyły w latach 60-tych XX wieku. W 1968 roku Opel pokazał ich efekty, wypuszczając model Kadett B Stir-Lec. Studyjny Stir-Lec był zasilany czternastoma akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, ładowanymi bez przerwy prądem wytwarzanym za pomocą zamontowanego z tyłu spalinowego silnika Stirlinga. To rozwiązanie działające na zasadzie przedłużacza zasięgu później pojawiło się w seryjnym modelu Opel Ampera.

Opel Corsa-eOpel Corsa-e 

Prace nad samochodami elektrycznymi trwały i wkrótce Opel miał gotowy kolejny model: Elektro GT. W 1971 roku Georg von Opel, wnuk założyciela firmy, pobił nim sześć rekordów świata, prowadząc go z prędkością 188 km/h. Auto wyposażone było w dwa silniki elektryczne produkcji Boscha, które razem dostarczały moc 120 KM. Źródłem energii był 590-kilogramowy zestaw ogniw niklowo-kadmowych. E-GT miał skromny zasięg 44 km przy stałej prędkości 100 km/h. To właśnie zasięg był w tamtym czasie największą przeszkodą w rozwoju mobilności elektrycznej.

Przodek Corsy-e

Kolejny elektryczny model Opel zaprezentował w latach 90-tych. Celem marki było stworzenie auta, które sprawdziłoby się do jazdy po mieście. Marka chciała sprawdzić, jak samochód wyprodukowany na bazie dostępnych wówczas komponentów elektrycznych odpowie na ówczesny styl miejskiego ruchu. Warunek był jeden – auto miało zapewniać komfortową przestrzeń i sporo miejsca w bagażniku. Tak powstał Kadett Impuls I, którego uważa się za przodka Corsy-e. 

Opel Corsa-eOpel Corsa-e 

Impuls I był napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 16 kW, zasilanym prądem stałym z akumulatora niklowo-kadmowego z ciekłym elektrolitem. Aby zoptymalizować rozkład masy, akumulatory znajdowały się w komorze silnika i pod bagażnikiem. Ważyły łącznie 310 kg, zawierały 14,3 kWh energii i miały 170 litrów objętości. Zasięg samochodu rozwijającego maksymalną prędkość 100 km/h wynosił około 80 kilometrów. Układ hamulcowy częściowo odzyskiwał energię kinetyczną wytworzoną podczas zwalniania i przechowywał ją jako energię elektryczną w akumulatorze. Po przejechaniu 80 km akumulatory wymagały ładowania przez około pięć godzin.

Gigantyczne testy i pierwszy elektryk użytkowy

Lata 90-te to okres intensywnych prac nad e-samochodami w Oplu. Rok po Impulsie I, w 1992 roku Opel skonstruował model Impuls II oparty na Astrze kombi. Wyposażono go w 32 akumulatory ołowiowo-kwasowe zasilające dwa silniki o łącznej mocy około 45 kW/61 KM. W tym samym roku opracowano koncepcyjny samochód Opel Twin. Wyposażony w silnik benzynowy i napęd elektryczny. Do jazdy autostradowej wykorzystywał on trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 0,8 litra i mocy 25 kW/34 KM, natomiast napęd elektryczny złożony z dwóch silników o mocy 10 kW/14 KM zamontowanych w piastach kół służył do jazdy miejskiej i pokonywania krótkich odcinków. Kierowca w tym samochodzie siedział na środku, a pasażerowie na trzyosobowej kanapie z tyłu.

Opel Combo-e LifeOpel Combo-e Life 

W latach 1993-97 Opel przeprowadził pierwszy program testów samochodów elektrycznych na dużą skalę. Flota 10 pojazdów Impuls III była testowana na niemieckiej wyspie Rugia, pokonując łącznie ponad 300 tys. kilometrów. Pięć samochodów było wyposażonych w akumulatory niklowo-kadmowe (45 kW/61 KM), a pozostałe pięć w wysokoenergetyczne akumulatory sodowo-chlorkowo-niklowe (42 kW/57 KM). W 1995 roku Opel zdecydował się wprowadzić elektryczny napęd do samochodów użytkowych. Skonstruowano wówczas vana Combo Plus z dwoma wysokoenergetycznymi akumulatorami sodowo-chlorkowo-niklowymi.

Auto wyprzedzające swoje czasy

Elektryfikacja w wydaniu Opla nie jest nieśmiałą próbą wejścia na rynek, ale kontynuacją nieprzerwanych pięciu dekad prac. Już w 2011 roku Opel zaskoczył pierwszym samochodem elektrycznym dla czterech osób, nadającym się do codziennej eksploatacji i podróży. Opel Ampera wszedł do seryjnej produkcji, oferując zasięg od 40 do 80 km. Auto z akumulatorem litowo-jonowym, dysponowało mocą 86 KM. Ampera, wyprzedzająca swoje czasy, otrzymała tytuł europejskiego samochodu roku „Car of the Year 2012". W 2016 roku Opel wprowadził do produkcji model Ampera-e z zasięgiem elektrycznym 423 kilometrów (WLTP), jednym z największych w swoim segmencie. W 2017 roku Opel otrzymał za ten samochód „Złotą kierownicę" w kategorii samochodów małych i kompaktowych. Rok wcześniej Ampera-e zdobyła tytuł ECOBEST 2016 w plebiscycie AUTOBEST.

Opel AstraOpel Astra 

E-historia Opla cały czas jest pisana. Bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu Opel sukcesywnie wprowadza napęd elektryczny do wszystkich modeli, które posiada w portoflio i już zapowiada kolejne premiery, odpowiadając na potrzeby zmieniającego się świata i rosnące wymagania klientów.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.