Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W obliczu zmian zachodzących w środowisku, troska o nie staje się ważniejsza niż kiedykolwiek. Już teraz borykamy się ze zmianami klimatycznymi: suszami lub, wręcz przeciwnie, ulewami, które powodują lokalne podtopienia. To wynik globalnego ocieplenia, które, jeśli nie zostanie w porę zatrzymane, może doprowadzić do całkowitej degradacji środowiska. Pracę do wykonania w tym zakresie ma każdy z nas i nie wymaga ona specjalnych poświęceń, a zmiany kilku codziennych nawyków. Wystarczy segregować śmieci, oszczędzać wodę i prąd, nie marnować jedzenia i świadomie robić zakupy. Oznacza to nie tylko chodzenie do sklepów z listą potrzebnych produktów, pilnowanie dat ważności, ale i zwracanie uwagi na to, czy towary, które wybieramy, powstają z szacunkiem dla środowiska naturalnego. Pomocą w tym zakresie służą znajdujące się na opakowaniach oznaczenia. Warto je znać, by świadomie wybierać produkty, które pozwolą nam jeszcze lepiej troszczyć się o naturę.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Unijne znaki

Jednym z najpopularniejszych znaków, jakie można znaleźć na etykietach jest oznaczenie CE. Wskazuje ono, że dany wyrób został zbadany przez producenta i uznany za spełniający wymogi Unii Europejskiej dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Aby oznakować swój wyrób znakiem CE, producent wykonuje analizy i podejmuje działania dla spełnienia ściśle zdefiniowanych wymagań, a następnie poddaje produkt procedurze oceny zgodności z odpowiednimi dyrektywami. Przebieg i wyniki działań musi dokumentować. Innym unijnym znakiem, którego warto szukać, jest logo produkcji ekologicznej. Ma kształt prostokąta. Jego tło jest zielone, a w środku znajduje się liść wykonany z 12 gwiazdek. Kupując towar z takim znakiem, mamy pewność, że produkowany jest ze składników, spośród których co najmniej 95 proc. kwalifikuje się, według unijnych kryteriów, jako ekologiczne.

Znak BIO

Na etykietach produktów spożywczych znaleźć można też polskie znaki. Popularnym jest znak BIO przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Potwierdza on zgodność wyrobu z wymaganiami rolnictwa ekologicznego. Pojawia się na wyrobach produkcji roślinnej i zwierzęcej. Z kolei na produktach kosmetycznych i pielęgnacyjnych oraz zabawkach drewnianych znajdziemy inny znak Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji – Znak ekologiczny EKO. Produkty, które go otrzymują, muszą powstawać w zgodzie ze ściśle określonymi  kryteriami dotyczącymi ochrony zdrowia, cechować się brakiem negatywnego wpływu na środowisko i ekonomicznym wykorzystaniem zasobów naturalnych w trakcie całego swojego życia.

Materiały promocyjne partnera /Materiały promocyjne partnera / Harmony

Źdźbło pszenicy – logo Harmony

Ciekawe logo znajdziemy na ciasteczkach Delicje. Od niedawna pojawił się na ich opakowaniu zielony znak w kształcie koła, w którym w środku, na białym tle, umieszczone jest źdźbło pszenicy. To logo Harmony. Podobne znajdziemy na innych ciasteczkach produkowanych przez producenta Mondel?z International. Harmony to autorski program koncernu. Zapoczątkowany został ponad 10 lat temu. Jego logo na produktach świadczy o tym, że powstały wyłącznie z pszenicy pozyskanej w sposób przyjazny dla środowiska i lokalnych społeczności rolników. Rolnicy, którzy przystępują do programu Harmony, uprawiają pszenicę w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, z zachowaniem zasobów wodnych i gleb oraz ograniczeniem emisji związków węgla. Harmony obejmuje rolników z sześciu krajów europejskich, w tym z Polski. Mąka, powstała w ramach programu, trafia m.in. do fabryki w Płońsku, gdzie produkowane są między innymi Delicje. Firma planuje, by do 2022 roku wszystkie produkowane przez nią ciastka w Europie posiadały logo Harmony. Autorski program koncernu doprowadził do ograniczenia ilości pestycydów stosowanych na polach objętych programem aż o 20 proc. Rolnicy należący do programu dbają też o bioróżnorodność. Zasiali łącznie już ponad 1026 hektarów kwiatów wokół pól objętych programem, na których zaobserwowano blisko 10 mln pszczół oraz ponad 25 gatunków motyli.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Recykling jest ważny. Wskazówką trzy strzałki

Ważne jest, by nie tylko produkt, ale i jego opakowanie było ekologiczne. Rocznie każdy mieszkaniec Europy i Ameryki Północnej generuje ok. 100 kg śmieci z plastiku. Jeśli opakowanie można poddać recyklingowi, a my wrzucimy je do odpowiedniego pojemnika na śmieci, będzie mogło do nas wrócić w innej postaci. Już teraz z poddanego recyklingowi plastiku produkuje się ubrania, butelki czy nawet rowery. Wskazówką, że opakowanie nadaje się do recyklingu, jest znak trzech strzałek ułożonych w trójkąt. Takie opakowanie można przetwarzać, oszczędzając w ten sposób surowce naturalne. Symbol taki zamieszczany jest na opakowaniach z tworzyw sztucznych lub aluminium. Na opakowaniach często widnieje również znak zielonego punktu. Jest okrągły, ze strzałką w środku. Informuje, że producent opakowania wniósł swój wkład na rzecz krajowej organizacji odzysku opakowań. To oznacza, że musi zapewnić zebranie i przetworzenie określonego procentu zużytych do produkcji opakowań.

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Szukanie odpowiednich oznaczeń na produktach, to świadoma troska o środowisko. Niewielkie zmiany codziennych nawyków, mogą mieć wielki wpływ na naturę.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.