Używane w niskich ratach
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Nie trzeba znać się na samochodach, żeby kupić bezproblemowe auto używane. Nie trzeba też kupować go „na własność”, można bowiem spłacać samą kwotę odpowiadającą utracie jego wartości. Teraz używane samochody Grupy Volkswagen objęte są takim samym programem finansowania co nowe.

Polacy nadal najczęściej zmieniają auta, poszukując ich na rynku wtórnym

Jak pokazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w 2018 r. łącznie zawarto 2 mln 626,6 tys. transakcji zakupu pojazdów używanych. To aż pięć razy więcej niż w przypadku nowych aut – w tym samym czasie zarejestrowano ich w Polsce tylko 532 tys. I choć z roku na rok coraz częściej zaglądamy do salonów, to aż 35% aut używanych (927 946 szt.), które znalazły właściciela pochodziło z importu i zarejestrowano je w Polsce po raz pierwszy.

Razem z używanymi samochodami przyjeżdżają do nas często problemy wynikające w znacznej mierze ze złego stanu technicznego aut oraz często ich zatuszowanej powypadkowej przeszłości czy znacznie większych przebiegów niż te deklarowane w ogłoszeniach. W badaniu wykonanym na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) 58% kierowców wskazało, że znalezienie dobrego używanego samochodu to trudne zadanie. Ankietowani obawiają się także nieudokumentowanego przebiegu czy braku rzetelnej historii serwisowej.

Sprawdzony sposób na sprawdzone auto

Polacy nie lubią kupować kota w worku, dlatego 82% ankietowanych w badaniu dla PZWLP wskazało, że chce, aby ich używane auto miało w pełni udokumentowany stan techniczny. Niewiele mniej, bo 80% z nich oczekuje także poświadczenia wiarygodności przebiegu. Rozwiązaniem jest zakup samochodu używanego pochodzącego z programów, takich jak Das WeltAuto czy Audi Select :plus – sprawdzonego w 117 punktach pod kątem technicznym, z udokumentowaną historią serwisową w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) oraz rzeczywistym przebiegiem.

Jakich modeli szukamy najchętniej? Niemieckich, bo kojarzą nam się z wygodą, zaawansowaną technologią i prestiżem. Dowód? Trzy pierwsze miejsca w rankingu najczęściej przeglądanych modeli na portalu ogłoszeniowym Otomoto.pl należą właśnie do aut niemieckich. Dwa z nich pochodzą z Grupy Volkswagen (Audi A4 i Volkswagen Golf). Oprócz tych modeli w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych w Polsce aut używanych są jeszcze cztery inne z Grupy Volkswagen – Audi A3 i A6 oraz Volkswagen Passat i Polo.

To właśnie dla tych klientów Volkswagen Financial Services uruchomił w czerwcu br. zupełnie nowy produkt finansowy, nieoferowany dotychczas na rynku aut używanych. Autonomia, bo tak właśnie się on nazywa, pozwala kupić samochód z rynku wtórnego i nie spłacać całej ceny auta, a jedynie wyliczoną utratę wartości w okresie obowiązywania umowy – dokładnie tak samo jak w kredycie czy leasingu niskich rat oferowanych przy zakupie nowych samochodów Grupy Volkswagen. Tak samo też umowę podpisuje się według preferencji kupującego na okres 24–,36– lub 48–miesięczny. I tak samo wysokość raty zależy także od zadeklarowanego rocznego przebiegu i opcjonalnej wpłaty własnej.

Autonomia to kredyt i leasing, czyli oferta dla każdego klienta: indywidualnego, mikroprzedsiębiorcy czy menadżera firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw – wyjaśnia Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Financial Services. Dla klientów oznacza to niezależność oraz łatwy dostęp do mobilności na opłacalnych i elastycznych warunkach dopasowanych do rodzaju klienta. Niskie raty sprawiają, że dysponując tym samym miesięcznym budżetem, można jeździć znacznie młodszym, a co za tym idzie bezpieczniejszym i bardziej niezawodnym samochodem. Pojazdy dostępne w ofercie Autonomia po zakończeniu umowy nie mogą mieć więcej niż 7 lat, toteż decydując się na 2 – lub 3-letnie auto, możemy wybrać 4-letni okres trwania umowy, ale 4-letni samochód można wziąć już maksymalnie na 3 lata.

Postanowiliśmy przygotować ofertę kredytu i leasingu, które w ramach niskich rat pozwolą kupującym sięgnąć po nowsze auta używane marek z Grupy Volkswagen – tłumaczy Michał Dyc. – Autonomia ma podobny mechanizm do wprowadzonych przez Volkswagen Financial Services już ponad pięć lat temu kredytu i leasingu z niskimi ratami na nowe samochody. Korzyści dla kupujących są zbliżone: poczynając od niskich rat, do wygodnej dla klienta możliwości zwrotu auta na zakończenie umowy – dodaje Michał Dyc, ekspert VWFS.

Wygoda, oszczędności i spokój

Zmiana samochodu nie musi być udręką. Z prostego powodu – wcale nie trzeba przekopywać internetu, żeby znaleźć ofertę dla siebie. Przeglądanie ogłoszeń to żmudna i czasochłonna praca, a to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Potem jest tzw. “obdzwonka” i wreszcie oglądanie na żywo w różnych miejscach kraju pojazdów, które zakwalifikowały się do tego etapu. Zamiast tego możesz po prostu pójść do jednego z autoryzowanych salonów i wraz z handlowcem wybrać z dostępnych aut takie, które spełnia twoje potrzeby, a miesięczna opłata za użytkowanie go mieści się w twoich możliwościach. Samochód pochodzący z wiarygodnego źródła i ze sprawdzoną przeszłością to jedno, ale można dokupić do niego także jeden z pakietów, zapewniających gwarancję i całkowite pokrycie kosztów serwisowania pojazdu.

A co po zakończeniu trwania umowy? Tu możliwości są trzy. Każda z nich sprawia, że nie musisz martwić się ani zajmować odsprzedażą. Jeśli samochód dalej spełnia twoje wszystkie oczekiwania i chcesz go mieć na własność, możesz go spłacić. Możesz też przedłużyć umowę i dalej spłacać raty, pod warunkiem, że samochód ma mniej niż 7 lat. Opcja trzecia, na którą z pewnością zdecyduje się najwięcej klientów, to zwrot samochodu u dealera i podpisanie umowy na kolejny samochód. Autonomia pozwala więc nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale i czas. A przecież nie ma nic cenniejszego od czasu.

Ile to kosztuje?

W ofercie Autonomia, sprawdzony i pewny samochód jednej z marek Grupy Volkswagen można mieć już za kilkaset złotych miesięcznie. Przykład? Biorąc w leasing na okres 48 miesięcy VW Passata (2016 r., wersja 2.0 TDI BMT Comfortline DSG) z przebiegiem 34 tys. km zapłacimy miesięczną ratę w wysokości 545 zł netto – przy założeniu, że wpłata własna wyniesie 22 tys. zł., co stanowi ok. 30 proc. ceny auta.

Za VW Tiguana z roku 2017 (wersja Highline 2.0 TDI BTSCR 110 kW DSG 7-G 4MOTION) z przebiegiem 14 tys. km. w kredycie na 4 lata zapłacimy 766 zł miesięcznie. Tutaj również należy uwzględnić wkład własny 30 proc., czyli w tym przypadku 36 tys. zł. Obydwie kalkulacje uwzględniają limit 10 tys. km rocznie.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.