''Jak zostać królem'' Toma Hoopera (w polskich kinach 28 stycznia), o brytyjskim Jerzym VI (Colin Firth), który w latach 30. XX wieku zostaje monarchą po abdykacji swego starszego brata Edwarda (Guy Pearce). Jerzy nie chce być królem, bo król musi przemawiać do narodu, a on się jąka. Małżonka (Helena Bonham Carter) znajduje mu jednak nietuzinkowego lekarza (Geoffrey Rush) rodem z Australii, by go z jąkania wyciągnął. Film opowiada o cierpkiej przyjaźni doktora i pacjenta: drugi z nich jest obcesowy, mówi monarsze po imieniu, a poza tym stara się dociec przyczyny królewskiej dolegliwości. Ten film to główny tegoroczny faworyt oscarowy.
''A Dangerous Method'' Davida Cronenberga, wg sztuki Christophera Hamptona ''The Talking Cure'', kręcona w Wiedniu, Zurychu i Monachium. Rzecz jest o konflikcie między Zygmuntem Freudem (Viggo Mortensen) i Carlem Gustawem Jungiem (Michael Fassbender), który wybucha, gdy Jung zakochuje się w rosyjskiej histeryczce Sabinie Spielrein (Keira Knightley - na zdjęciu) będącej jego pacjentką. Premiera prawdopodobnie w maju w Cannes. U nas może jesienią.
Łączący animację z aktorami ''Tintin: Tajemnica Jednorożca'' Stevena Spielberga (polska premiera 4 listopada), wg dwóch komiksów Hergé - ''Tajemnica Jednorożca'' i ''Skarb Szkarłatnego Rackhama'' - opowiada o tym, jak dziennikarz Tintin (Jamie Bell) szuka trzech modeli statku ''Jednorożec'', w których zostały ukryte fragmenty mapy mogącej doprowadzić do diamentów zrabowanych w XVII wieku z hiszpańskiego okrętu wojennego przez pirata Szkarłatnego Rackhama (Daniel Craig).
W ''Poznasz przystojnego bruneta'' Woody?ego Allena Sally (Naomi Watts) wpada w oko swemu atrakcyjnemu szefowi (Antonio Banderas). W tym samym czasie jej mąż, pisarz (Josh Brolin), czekając, czy wydadzą jego powieść, zakochuje się w dziewczynie z okna naprzeciwko (Freida Pinto). Za to ojciec Sally (Anthony Hopkins) odchodzi do młodej call girl (Lucy Punch), a rozpaczająca z tego powodu matka Sally (Gemma Jones) uzależnia się od wróżki. Polska premiera 18 marca.
''We własnej skórze'' Pedro Almodóvara to adaptacja powieści Francuza Thierry'ego Jonqueta ''Tarantula'' (1999), o chirurgu plastycznym (Antonio Banderas) mszczącym się na mężczyźnie, który zgwałcił jego córkę. Penélope Cruz, zajętą w Hollywoodzie, zastępuje tu inna atrakcyjna Hiszpanka - Elena Anaya. To chyba także film canneński, Francuzi zapowiadają premierę u siebie 18 listopada.
''Prawdziwe męstwo'' braci Coen jest remakiem słynnego westernu Henry?ego Hathawaya (1969) z Johnem Waynem w roli głównej. To opowieść o 14-latce (Hailee Steinfeld), która wynajmuje jednookiego szeryfa (zamiast Wayne?a tym razem Jeff Bridges), by schwytał zabójcę jej ojca (Josh Brolin). W pogoni szeryfowi i dziewczynie towarzyszy kowboj (Matt Damon), który ma z mordercą własne porachunki. Polska premiera 11 lutego.
''The Conspirator'' Roberta Redforda rozgrywa się po zabójstwie prezydenta Abrahama Lincolna. Pośród ośmiu aresztowanych jest jedna kobieta - 42-letnia Mary Surratt (Robin Wright Penn). To u niej zamachowcy się zbierali. 28-letni adwokat Frederick Aiken (James McAvoy) decyduje się bronić ją przed sądem wojskowym. Uświadamia sobie, że jego klientka jest niewinna i służy tylko jako przynęta. Amerykańska premiera w kwietniu, u nas pewnie jesienią.
''Anonymous'' Rolanda Emmericha nawiązuje do modnego ostatnio pytania: kto naprawdę napisał sztuki Williama Szekspira? Tu ich autorem jest arystokrata Edward de Vere (Rhys Ifans), a Szekspir (Rafe Spall) to wyłącznie figurant. W roli Elżbiety I zmagającej się ze spiskowcami pragnącymi pozbawić ją władzy - Vanessa Redgrave. Polska premiera 7 października.
''Kowboje i obcy'' Jona Favreau. W tym westernie, rozgrywającym się w roku 1873, w miasteczku Absolution w Arizonie pojawia się nieznajomy (Daniel Craig) niepamiętający, jak tu trafił. Na lewej ręce nosi dziwną obręcz. W Absolution nikt nie wychodzi na ulicę, chyba że pozwoli na to okrutny pułkownik Dolarhyde (Harrison Ford). Dlaczego? Bo w okolicy pojawili się kosmici! W Polsce 26 sierpnia.
W ''Baby są jakieś inne'' Marka Koterskiego dwóch facetów (Adam Woronowicz, za kierownicą, i Robert Więckiewicz), jadąc samochodem, rozmawia o kobietach. Koterski napisał ten scenariusz, przypomniawszy sobie taką oto historię: - Jedziemy z moim bliskim kolegą trasą katowicką. Przed nami samochód. Włącza lewy migacz i skręca w... prawo. Patrzymy. Za kierownicą siedzi kobieta. ''Baby są jakieś inne'' - skomentowaliśmy i pojechaliśmy dalej. Premiera na czerwcowym festiwalu w Gdyni.
Wszystkie komentarze