Podczas obchodów Gede ulice każdego miasta pełne są wyznawców voodoo, którzy spotykają się na cmentarzach, aby odprawiać nabożeństwa, rytuały i czcić zmarłych.
Na Haiti każda religia celebruje inaczej: katolicy i protestanci spotykają się w kościele na mszy poświęconej zmarłym - ale wyznawcy jednej z państwowych religii - voodoo - świętują swoich zmarłych w znacznie bardziej uroczysty sposób.
Najpierw uczestnicy parady muszą uzyskać pozwolenie na wejście na cmentarz przy uroczystym grobie "pierwszego mężczyzny" Barona Samdiego i pierwszej kobiety Manmana Brijita. Gede to bardzo duża rodzina; Baron Samdi reprezentuje ojca, Manman Brijit matkę, a za nimi podążają Baron Kriminl, Gede Nibo, Gede Loray, Brave Gede i Gede Zanrenyen, którzy razem tworzą eskortę dla wszystkich Gede.
Fet Gede wywodzi się z afrykańskich tradycji przodków.
Opętani mężczyźni i kobiety pokonują podczas tańca kilka mil pieszo, żaby dotrzeć na cmentarze.
Voodoo jest ważnym elementem kultury haitańskiej, a jako religia ma wielu praktykujących rozsianych po całym kraju.
Nieoficjalne szacunki sugerują, że aż 50 proc. Haitańczyków wyznaje voodoo. Dla nich Fet Gede jest ważną okazją do uhonorowania Gede.
Każdy wyznawca voodoo ma swój własny Gede. To bliski przyjaciel lub krewny - Gede to reinkarnacja ukochanej osoby, która przybyła z zaświatów, aby żyć w ciele wyznawcy voodoo.
Ale nie każdy przodek jest czczony jako Gede. Aby umarli stali się Gede, wyznawca voodoo musi poprzez ceremonię voodoo skontaktować się ze zmarłym i przekształcić go w Gede.
Ksiądz Name Lamercie prowadzi ceremonię voodoo w dzielnicy Pétionville w Port-au-Prince.
Na Haiti każda religia celebruje inaczej: katolicy i protestanci spotykają się w kościele na mszy poświęconej zmarłym - ale wyznawcy jednej z państwowych religii - voodoo - świętują swoich zmarłych w znacznie bardziej uroczysty sposób.
Według voodoo, stając się Gede, zmarły przemienia się z ludzkiej duszy, która przeszła w lwa, a lwa ma zwykle nazwę zaczynającą się od Gede, na przykład "gede loray", gdzie "loray" oznacza "grzmot".
Każdy cmentarz na wyspie jest opanowany przez wyznawców voodoo - jedni opętani przez Gede, inni nie.
Koza zjada kwiaty leżące na rzeźbie Barona Samdiego.
Pokazy Gede są bardzo głośne i ekstrawaganckie i można je zobaczyć niemal na całym Haiti.
Osoba opętana przez ducha Gede trzyma ludzkie czaszki podczas ceremonii ku czci ducha voodoo barona Samedi na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Kapłanka voodoo twierdząca, że jest opętana przez ducha Gede leczy chore dziecko podczas ceremonii ku czci haitańskiego ducha Barona Samedi i Gede na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Na cmentarzu odbywa się hałaśliwy spektakl z głośnymi śpiewami i erotycznymi tańcami.
Wizerunek barona Samedi na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Kolory Papa Gede to czerń, biel i fiolet. Pali cygara, nosi cylinder i okulary przeciwsłoneczne - często z tylko jedną soczewką. Niektórzy twierdzą, że dzieje się tak, ponieważ Baron Samdi widzi oba światy, co daje mu niesamowite podobieństwo do jednookiego boga Odyna z mitologii nordyckiej, który również kroczy ścieżką między umarłymi a żywymi.
Osoby opętane przez ducha Gede.
Inni, którzy przybyli odwiedzić swoich zmarłych krewnych i przyjaciół, poświęcają trochę czasu na nalanie kawy na ich groby oraz rozmowę z krewnym lub bliskim przyjacielem.
Opętanych łatwo rozpoznać po stroju: ubrani na biało, czarno i fioletowo, z twarzami pokrytymi białym proszkiem i czarnymi okularami przeciwsłonecznymi, z laską w ręku i niezastąpioną butelką z alkoholem i ostrą papryką.
Jedzenie, alkohol i pieniądze złożone na ołtarzu podczas ceremonii voodoo w dzielnicy Port-au-Prince Petion-Ville.
Wszystkie komentarze