Podczas obchodów Gede ulice ka¿dego miasta pe³ne s± wyznawców voodoo, którzy spotykaj± siê na cmentarzach, aby odprawiaæ nabo¿eñstwa, rytua³y i czciæ zmar³ych.
Na Haiti ka¿da religia celebruje inaczej: katolicy i protestanci spotykaj± siê w ko¶ciele na mszy po¶wiêconej zmar³ym - ale wyznawcy jednej z pañstwowych religii - voodoo - ¶wiêtuj± swoich zmar³ych w znacznie bardziej uroczysty sposób.
Najpierw uczestnicy parady musz± uzyskaæ pozwolenie na wej¶cie na cmentarz przy uroczystym grobie "pierwszego mê¿czyzny" Barona Samdiego i pierwszej kobiety Manmana Brijita. Gede to bardzo du¿a rodzina; Baron Samdi reprezentuje ojca, Manman Brijit matkê, a za nimi pod±¿aj± Baron Kriminl, Gede Nibo, Gede Loray, Brave Gede i Gede Zanrenyen, którzy razem tworz± eskortê dla wszystkich Gede.
Fet Gede wywodzi siê z afrykañskich tradycji przodków.
Opêtani mê¿czy¼ni i kobiety pokonuj± podczas tañca kilka mil pieszo, ¿aby dotrzeæ na cmentarze.
Voodoo jest wa¿nym elementem kultury haitañskiej, a jako religia ma wielu praktykuj±cych rozsianych po ca³ym kraju.
Nieoficjalne szacunki sugeruj±, ¿e a¿ 50 proc. Haitañczyków wyznaje voodoo. Dla nich Fet Gede jest wa¿n± okazj± do uhonorowania Gede.
Ka¿dy wyznawca voodoo ma swój w³asny Gede. To bliski przyjaciel lub krewny - Gede to reinkarnacja ukochanej osoby, która przyby³a z za¶wiatów, aby ¿yæ w ciele wyznawcy voodoo.
Ale nie ka¿dy przodek jest czczony jako Gede. Aby umarli stali siê Gede, wyznawca voodoo musi poprzez ceremoniê voodoo skontaktowaæ siê ze zmar³ym i przekszta³ciæ go w Gede.
Ksi±dz Name Lamercie prowadzi ceremoniê voodoo w dzielnicy Pétionville w Port-au-Prince.
Na Haiti ka¿da religia celebruje inaczej: katolicy i protestanci spotykaj± siê w ko¶ciele na mszy po¶wiêconej zmar³ym - ale wyznawcy jednej z pañstwowych religii - voodoo - ¶wiêtuj± swoich zmar³ych w znacznie bardziej uroczysty sposób.
Wed³ug voodoo, staj±c siê Gede, zmar³y przemienia siê z ludzkiej duszy, która przesz³a w lwa, a lwa ma zwykle nazwê zaczynaj±c± siê od Gede, na przyk³ad "gede loray", gdzie "loray" oznacza "grzmot".
Ka¿dy cmentarz na wyspie jest opanowany przez wyznawców voodoo - jedni opêtani przez Gede, inni nie.
Koza zjada kwiaty le¿±ce na rze¼bie Barona Samdiego.
Pokazy Gede s± bardzo g³o¶ne i ekstrawaganckie i mo¿na je zobaczyæ niemal na ca³ym Haiti.
Osoba opêtana przez ducha Gede trzyma ludzkie czaszki podczas ceremonii ku czci ducha voodoo barona Samedi na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Kap³anka voodoo twierdz±ca, ¿e jest opêtana przez ducha Gede leczy chore dziecko podczas ceremonii ku czci haitañskiego ducha Barona Samedi i Gede na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Na cmentarzu odbywa siê ha³a¶liwy spektakl z g³o¶nymi ¶piewami i erotycznymi tañcami.
Wizerunek barona Samedi na Cmentarzu Narodowym w Port-au-Prince.
Kolory Papa Gede to czerñ, biel i fiolet. Pali cygara, nosi cylinder i okulary przeciws³oneczne - czêsto z tylko jedn± soczewk±. Niektórzy twierdz±, ¿e dzieje siê tak, poniewa¿ Baron Samdi widzi oba ¶wiaty, co daje mu niesamowite podobieñstwo do jednookiego boga Odyna z mitologii nordyckiej, który równie¿ kroczy ¶cie¿k± miêdzy umar³ymi a ¿ywymi.
Osoby opêtane przez ducha Gede.
Inni, którzy przybyli odwiedziæ swoich zmar³ych krewnych i przyjació³, po¶wiêcaj± trochê czasu na nalanie kawy na ich groby oraz rozmowê z krewnym lub bliskim przyjacielem.
Opêtanych ³atwo rozpoznaæ po stroju: ubrani na bia³o, czarno i fioletowo, z twarzami pokrytymi bia³ym proszkiem i czarnymi okularami przeciws³onecznymi, z lask± w rêku i niezast±pion± butelk± z alkoholem i ostr± papryk±.
Jedzenie, alkohol i pieni±dze z³o¿one na o³tarzu podczas ceremonii voodoo w dzielnicy Port-au-Prince Petion-Ville.
Wszystkie komentarze