Erwin Olaf, Retrospektywa, Muzeum Fotografii w Hadze, do 16 czerwca 2019
Retrospektywa Erwina Olafa (ur. 1959), jednego z najbardziej znanych fotografów holenderskich, słynnego z portretowania holenderskiej rodziny królewskiej, prezentuje jego najbardziej klasyczne fotografie oraz te najnowsze, z cyklu 'Palm Springs', wystawiane po raz pierwszy. Erwin zaczął fotografować jako student dziennikarstwa w latach 80.
'Uwielbiałem to od samego początku' - mówi Olaf - 'ciężar, fajny metal w mojej dłoni. To było takie naturalne. A kiedy zrobiłem swoje pierwsze zdjęcia, wiedziałem, że znalazłem moje powołanie'.
N/z Chessmen (1987-1988). To jedna z pierwszych nieprofesjonalnych serii Olafa, która powstała na potrzeby albumu. Autor musiał wypełnić 32 strony ksiązki i postanowił skupić się na temacie władzy i pokazać ją w kontekście gry w szachy. Przedstawił ją w serii prowokujących obrazów, na których widoczne są genitalia oraz półnagie osoby z perwersyjnymi atrybutami. Seria nie przeszła niezauważona. Autor otrzymał za nią Nagrodę Młodych Fotografów Europejskich.
Erwin Olaf, Retrospektywa, Muzeum Fotografii w Hadze, do 16 czerwca 2019
N/z Kwadraty, perły, 1986. To jedno z pierwszych dzieł Erwina Olafa, które powstało w pracowni wielkiego choreografa Hansa van Manena.
Erwin Olaf, Retrospektywa, Muzeum Fotografii w Hadze, do 16 czerwca 2019
N/z Nadzieja, 2005. Cykl 'Palm Springs' to najnowsze zdjęcia Olafa, w których artysta skupia się na aktualnych zagadnieniach, choć stylistyką nawiązuje od obrazów Ameryki z lat 60. XX wieku. Jednym z kluczowych tematów jest zmiana klimatu. Seria opowiada historię ludzi wycofujących się do zamkniętych społeczności, gdy rzeczywistość atakuje ich raj.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019.
Helmut Newton zaczął fotografować akty w latach 70. i pracował w tym gatunku aż do końca swojego życia w 2004 roku. Cykl 'Naked and Dressed', który w jego twórczości oznacza przejście od mody do aktów i jego 'Big Nudes' sprawiły, że stał się znany na całym świecie i zainspirował niezliczoną liczbę fotografów oraz innych artystów wizualnych do naśladowania lub reinterpretacji. Newton znany jest z przedstawiania nagich kobiet zaludniających baseny, ujęć rozebranych manekinów czy na wpół odzianych modelek w protezach ortopedycznych oraz prowokacyjnych inscenizacji seksualnych obsesji.
N/z Helmut Newton, Bergstrom nad Paryżem, 1976 r.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z Helmut Newton, Związana, 1980 r.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z Helmut Newton, Kapitan Jenny, 1977 r.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
Akty Davida Lyncha powstały głównie w Łodzi i Los Angeles. Te fotografie, czasem bardziej obserwacyjne, czasem bardziej pozowane, są tak tajemnicze jak filmy reżysera, zanurzone w tej samej onirycznej atmosferze.
N/z David Lynch, Bez tytułu, Los Angeles, lata 90. XX wieku
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z David Lynch, Bez tytułu, Los Angeles, lata 90. XX wieku
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z David Lynch, Bez tytułu, Łódź, lata 2000.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
Saul Leiter, równolegle z fotografią mody dla Harper's Bazaar i wielobarwnymi impresjami, które uchwycił na ulicach Nowego Jorku, od lat 50. fotografował również akty. Jego modelki były przyjaciółkami lub kochankami autora, które Leiter fotografował w swoim nowojorskim mieszkaniu w ciągu około 20 lat, tworząc intymne obrazy kobiecego ciała.
N/z Saul Leiter, Bez tytułu (Marianna)
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z Saul Leiter, Bez tytułu (Dottie), ok. 1958 r.
Saul Leiter, David Lynch, Helmut Newton, Akty, Muzeum Fotografii w Berlinie, do 19 maja 2019
N/z Saul Leiter, Fay paląca papierosa, 1946 r.
Lauren Greenfield, 'Pokolenie pieniądza', Deichtorhallen w Hamburgu, do 23 czerwca 2019
'Pokolenie pieniądza' to wieloplatformowy projekt (film, album, wystawa), nad którym Lauren Greenfield pracuje od 2008 r., choć już wcześniej, bo od początku lat 90. autorka dokumentuje przejawy kultury konsumpcyjnej. Podróż Greenfield po świecie materializmu, rozpoczyna się w Los Angeles i rozprzestrzenia po Ameryce i poza nią. Artystka dokumentuje nie tylko sam kult bogactwa, ale również proces eksportu wartości materializmu, kultury celebrytów i statusu społecznego do każdego zakątka globu, od osławionego LA po Moskwę, Dubaj czy Chiny. 'Pokolenie pieniądza' obnaża przed widzem świat owładnięty kultem luksusu nieprzyzwoicie bogatych, ale i osobiste koszty, jakie ze sobą niesie swoim wyznawcom, takie jak kult ciała, uprzedmiotowienie kobiet czy pracoholizm.
N/z Jackie (41 lat) i jej przyjaciółki z torebkami Versace na prywatnym otwarciu w sklepie Versace w Beverly Hills, 2007 r.
Lauren Greenfield, 'Pokolenie pieniądza', Deichtorhallen w Hamburgu, do 23 czerwca 2019
N/z Ilona w domu z czteroletnią córką, Michelle, Moskwa, 2012. Sweter Ilony został wyprodukowany dla niej w niestandardowym kolorze przez jej przyjaciela Andrieja Artomowa, którego marka modowa 'Walk of Shame' jest popularna wśród żon oligarchów.
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Nowa wystawa króla brytyjskiej fotografii, Martina Parra "Tylko Człowiek" prezentuje niektóre z najbardziej znanych fotografii artysty oraz te nowe, nigdy nie wystawiane, oscylujące wokół bieżącej brexitowej sytuacji w Wielkiej Brytanii. Wątek, wokół którego zbudowana jest ekspozycja, to ulubiony temat fotografa, czyli ludzie, których autor pokazuje w znany dla siebie sposób: ironiczny, ale też bardzo wnikliwy.
N/z Autoportrety Martina Parra
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Only Human: Martin Parr, National Portrait Gallery w Londynie, do 27 maja 2019
Wszystkie komentarze
Tak! Bananowym skrytożercom mówimy stanowcze nie! Mamy do boju!