N/z.: The Damned, 1977
Jasio Zgniłek (Johny Rotten, vel John Joseph Lydon), Janusz Złośliwiec (Sid Vicious, vel John Simon Ritchie), Vivienne Westwood - Sex Pistols, The Clash, The Damned, Joy Division... Tuzy złotych czasów punk rocka - legendy brytyjskiej sceny w obiektywie (późniejszych) tuzów fotografii Kevina Cumminsa i Iana Dicksona. 40 zdjęć z późnych lat '70 dokumentujących eksplozję subkultury - do obejrzenia na wystawie "Photo-punk" w Brighton Museum and Art Gallery.
N/z.: Fani przed koncertem w legendarnym dziś klubie Marquee, Londyn 1977
Dwóch czołowych fotografów punk rocka połączyło siły na potrzeby wystawy "Photo-punk" w Brighton Museum and Art Gallery. Twórcy ekspozycji skupili się na pokazaniu narodzin tego zjawiska w latach 1976-79, w trzech kluczowych dla rozwoju brytyjskiego punka miastach: Londynie, Manchesterze i Liverpoolu.
N/z.: Buzzcocks
Po studiach fotograficznych, Kevin Cummins przez 25 lat pracował dla "New Musical Express" (najlepiej sprzedającego się w latach 70. czasopisma muzycznego) i był współpracownikiem "The Face".
Ian Dickson jest samoukiem. Został naczelnym fotografem znanego tygodnika muzycznego "Sounds" (który jako pierwszy zamieszczał na okładkach zdjęcia artystów punkowych), znajdował się więc w idealnym miejscu, kiedy punk z impetem narodził się w 1976 roku.
N/z.: Pankówy w słynnym Eric's Club w Liverpoolu, 1977
Gatunek muzyczny, który "zgredzi" zaszufladkowali jako "rock stojący w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych" (dzisiaj uważa się, że punk był odpowiedzią młodych na recesję gospodarczą, wzrost kosztów życia i bezrobocie w drugiej połowie lat '70), stał się dużo szerszym zjawiskiem kulturowym, które podporządkowało sobie modę i sztukę, a dla wielu stało się sposobem na życie. W tym roku obchodzi swoje 40. urodziny.
N/z.: Johnny Rotten z Sex Pistols, w telewizyjnym studio Janet Street-Porter w Notre Dame Hall,
Londyn, 15 listopada 1976
Ian Dickson: Moim zdaniem punk był ostatnim młodzieżowym ruchem, którego wpływy są nadal dzisiaj widoczne. Zainteresowanie wydarzeniami sprzed 40 lat jest ciągle żywe i choć upłynęło morze czasu,
zdjęcia nie dezaktualizowały się nic, a nic - wyglądają, jakbym zrobił je dzisiaj - mówi Ian Dickson.
N/z.: Ian Curtis z Joy Division
Ian Dickson: Nigdy nie opublikuję zdjęć uśmiechniętego Iana Curtisa. Nie chciałem ich fotografować w takiej wersji, a oni nie chcieli być tak zapamiętani. Zamiast tego, robiąc zdjęcia Joy Division, w tle wieszałem płaszcz. To taki żarcik, bo prasa muzyczna nazywała ich twórczość "muzyką szarego płaszcza". Zawsze nas to śmieszyło... (Muzyka Joy Division jest "raczej smutna" a sam Ian Curtis nękany napadami padaczki popełnił samobójstwo).
N/z.: The Clash, 1977
Ian Dickson: Punk nigdy nie był wytworny. Wręcz przeciwnie - punk to stare, śmierdzące potem puby, a nie żadne jaskrawe światła stadionu Wembley i cały ten blichtr. Dlatego właśnie nasze prace są czarno-białe. Nigdy nie zrobiłem kolorowego zdjęcia żadnego zespołu punkowego.
N/z.: Poly Styrene z X-Ray Spex. Koncert w klubie Belle Vue, Manchester, 1977
Kevin Cummins: Kiedy każdego wieczoru siedzieliśmy na punkowych koncertach, myśleliśmy, że na świecie nie dzieje się nic ważniejszego. A tymczasem ludzie palili flagi Wielkiej Brytanii, nie mając pojęcia, że kilkaset metrów dalej gra Sex Pistols.
N/z.: Joan - "lady punk" z Manchesteru
Kevin Cummins: Czasami na koncertach porywał mnie tłum i unosił nad ziemię, a ja cały czas musiałem robić zdjęcia. Ale dla mnie najgorsza była ślina. Po koncercie cały byłem w ślinie. Zazwyczaj nie mogłem się doczekać, żeby po koncercie wrócić do domu i wziąć prysznic. Deszcz był błogosławieństwem, bo zmywał ze mnie tę grubą warstwę śliny.
N/z.: Sid Vicious z Sex Pistols i Vivienne Westwood, 1976
Na wystawie oprócz samych zdjęć można oglądać punkowe pamiątki wypożyczone przez Kevina Cumminsa oraz film "Punk in London" z 1977 roku. W sąsiadującej Fashion Gallery znalazło się miejsce dla oryginalnej gitary członka The Damned - Captaina Sensible. Instrument ten został solidnie przetestowany w typowy dla muzyków punkowych sposób: był kilkakrotnie podpalany i atakowany siekierą.
Wystawa "Photo-punk" będzie czynna do 5 marca 2017 roku.
Wszystkie komentarze