Temat dnia "Gazety Wyborczej": Mikołaj Herbst: Wojna ideologiczna o gimnazja zamiast rozmowy o reformie
Mikołaj Herbst, Aleksandra Sobczak, Zdjęcia i montaż: Piotr Jaźwiński, Paweł Gil, Studio TV
18.07.2016
15:39
W gimnazjach największym problemem są relacje uczniów z nauczycielami, a nie natężenie negatywnych zjawisk wychowawczych. Według badań taki sam poziom agresji jest w szkołach podstawowych i gimnazjach. - mówi Mikołaj Herbst z Europejskiego Centrum Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert w dziedzinie zarządzania systemami oświaty i rozwoju regionalnego. W jego opinii reforma systemu oświaty powinna się zacząć od odpowiedzi na pytania dotyczące ułatwiania pracy nauczycieli dzieci w wieku gimnazjalnym. Wciąż palącą kwestią jest też zróżnicowanie jakości kształcenia w szkołach podstawowych.
Obejrzyj więcej materiałów wideo, również na Facebooku.
Komentarze
Najnowsze
Popularne
doktor1152
18.07.2016, 21:28
tzw pis umie tylko rujnowac, ale to jest program wyborczy tzw pis Polska w ruinie!! tzw pis juz zrujnowal finanse, reputacje, wiarygodnosc, demokracje, instytucje demokratyczne w Polsce. poza tym poobrazal Polakow, konie juz zdechly w ramach dobrej zmiany. a teraz tzw pis rujnuje szkolnictwo!!!tzw pis umie tylko niszczyc, rujnowac, manipulowac,klamac, obrazac i rujnowac przyszlosc mlodym Polakom!!!
już oceniałe(a)ś
18
60
Odpowiedz
Pokaż odpowiedzi (1)
klara551
19.07.2016, 09:52
@doktor1152
Czyli coś jednak umie bo bycie budowniczym ruin to też coś.
już oceniałe(a)ś
0
0
Odpowiedz
myslo.zbrodnia
19.07.2016, 01:03
gdyby to PO zaproponowała likwidację gimnazjów, to zachwytom nie byłoby końca - taka odwaga, że można cofnąć się, przyznać do błędów
już oceniałe(a)ś
16
14
Odpowiedz
Pokaż odpowiedzi (1)
q-ku
19.07.2016, 15:34
@myslo.zbrodnia
PO nie zaproponowałby likwidacji gimnazjów więc mocno naciągane to Twoje
już oceniałe(a)ś
1
4
Odpowiedz
woothegreat
19.07.2016, 05:28
Zalewska może nie wie kto mordował w Jedwabnem, ale bardzo dobrze w TOK FM wyjaśniała przez prawie godzinę jakie są priorytety reformy. Kwestia związana z wzmocnieniem kontaktu nauczyciela z uczniem była jedną z ważnych które reforma ma adresować. A życie zaadresowało częściowo już dziś przez tworzenie zespołów szkół, podstawowej i gimnazjum.
Druga kwestia to planowane przetransferowania nauczycieli "zbędnych" z powodu niżu demograficznego na stanowiska wspierające pozostałych nauczycieli w budowie kompetencji, między innymi z zakresu kontaktu z uczniami.
Reforma to raczej nie jest taka zła. Choć wątpię aby była idealna. Ocena całkowita zależy jednak od tego kto ją analizuje i komentuje.
Tak jak z ratingami agencji:
- S&P dla wyborczej jest cacy a dla PIS beznadziejne.
- Fitch to dla PIS eksperci a dla GW amatorzy nie warci dłuższej wzmianki.
już oceniałe(a)ś
14
12
Odpowiedz
Pokaż odpowiedzi (2)
zawrat99
19.07.2016, 09:38
@woothegreat
Pani Zalewska mówiła w TOK FM prawie godzinę, tylko nie powiedziała, o czym...
już oceniałe(a)ś
3
1
Odpowiedz
woothegreat
19.07.2016, 10:39
@zawrat99
Słuchałem uważnie. Całkiem do rzeczy mówiła. Generalnie do tej pory uważałem że kobiety robią dla Jarka zdecydowanie lepszą robotę niż faceci. Takich buraków jak Szyszkę, Radziwłła i Błaszczaka to powinien Jarek natychmiast wywalić na zbity pysk. Ale Błaszczakowi jak na razie się udaje bomby rozbrajać lub ich unikać. Stety i niestety.
już oceniałe(a)ś
5
3
Odpowiedz
masofrev
18.07.2016, 19:48
"W gimnazjach największym problemem są relacje uczniów z nauczycielami, a nie natężenie negatywnych zjawisk wychowawczych." - ale przecież relacje uczniów nauczycielami leżą w znacznym stopniu właśnie w płaszczyźnie wychowawczej...
"W jego opinii reforma systemu oświaty powinna się zacząć od odpowiedzi na pytania dotyczące ułatwiania pracy nauczycieli dzieci w wieku gimnazjalnym. " - szkoda, że przez 17 lat nikt nie zajął się tą sprawą - wtedy może nie trzeba by gimnazjów likwidować.
Panu "ekspertowi" chyba już podziękujemy, a wcześniej zapraszam pana "eksperta", aby przez miesiąc pouczył w gimnazjum. A potem niech się wypowiada.
już oceniałe(a)ś
11
9
Odpowiedz
Pokaż odpowiedzi (1)
zonk15
19.07.2016, 11:26
@masofrev
W podstawówkach ośmioklasowych nie było lepiej. Likwidacja gimnazjów niczego nie da, poza wprowadzeniem zamętu.
Żeby mieć dobre relacje to nie wystarczy, wręcz przeciwnie. Kto był kiepski, będzie jeszcze mocniej tępiony, bo uczniowie będą lepiej znać słabe punkty takiej osoby. Kto sobie radził, nie potrzebował na to ośmiu lat. Tak było w ośmioklasowych podstawówkach.
już oceniałe(a)ś
3
6
Odpowiedz
zloty_cielec69
19.07.2016, 11:06
pis likwiduje gimnazja, bo myśli (błędnie, bo nie zna realiów), że zaoszczędzi na naszych dzieciach na 500. sama zalewska była przeciwniczką likwidacji, dopóki nie zasiadła w fotelu ministra. niestety, nie ma rozmów z ekspertami, nauczycielami, rodzicami. NIE MA RZETELNYCH INFORMACJI, nie ma badań dotyczących konsekwencji, są tylko populistyczne ogólniki, które trafiają do ludzi. TA REFORMA JEST PSU NA BUDĘ.
już oceniałe(a)ś
5
8
Odpowiedz
klara551
19.07.2016, 10:02
Pan ekspert umie wyliczać ale z wyciąganiem wniosków jest jak z poziomem edukacji czyni miernie. Niestety jesteśmy wszyscy winni bo daliśmy bezwzględną wolność dzieciom i młodzieży zapominając o prawach i obowiązkach.Bezstresowe odchowywanie, luz ,żadnych ograniczeń to norma więc czego chcemy?
już oceniałe(a)ś
4
7
Odpowiedz
Pokaż odpowiedzi (1)
lud-gar
19.07.2016, 11:37
@klara551
"Luz i brak ograniczeń to norma" -- ciekaw jestem gdzie Pani to zaobserwowała? Brak przemocy fizycznej droga Pani nie oznacza braku ograniczeń i nie oznacza przyzwolenia na nie wykonywanie obowiązków. Nie oznacza również zgody na to by dzieci nie wykonywały poleceń rodziców. Wychowanie droga Pani to nie przemoc.
już oceniałe(a)ś
0
0
Odpowiedz
alba111
18.07.2016, 20:51
fgf
już oceniałe(a)ś
0
1
Odpowiedz
mamdo
19.07.2016, 12:06
Żadna reforma oświatowa niczego nie zmieni na lepsze dopóki pozytywne zmiany nie zajdą w mentalności ludzi odpowiedzialnych za poziom i jakość wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży. Przeprowadźcie ogólnokrajową ankietę wśród absolwentów gimnazjów i zadajcie kilka prostych otwartych pytań np: "Co ci się/ podobało/nie podobało w szkole", "Czy nauczyciele z którymi miałeś kontakt spełniali twoje oczekiwania?" itd w tym tonie. Zebrać opinie, przeanalizować i wprowadzić w życie. W szkole panuje system arbitralny dlatego trudno mówić o tym aby wychować obywateli - demokratów. Młodzież szkolna nie ma wpływu na nic (jeżeli ktoś mówi inaczej , to kłamie). Młodzi ludzie nie mogą nawet obchodzić różnych rocznic organizowanych w szkołach, według własnego pomysłu, muszą robić to co im się narzuci np, nudne akademie. Jeżeli nikt z tym czegoś nie zrobi , to dobrze nie będzie.
już oceniałe(a)ś
0
0
Odpowiedz