Ten artyku czytasz w ramach bezp豉tnego limitu
Przeczyta貫m list "Nauczyciel: Po o鄉iu godzinach m闚ienia nie mog wydoby z siebie g這su" jako odpowied na komentarz "Mo瞠 cho wi璚ej sportu" Dominiki Wielowieyskiej, i jestem w stanie zgodzi si w kwestii poziomu wiedzy o pracy w szkole. Poszed豚ym jednak troch dalej w tym stwierdzeniu. Mianowicie, chodzi mi o zagadnienie og鏊ne pracy z lud幟i.

Dlaczego nie ma przywilej闚 dla innych grup zawodowych?

Jest pan (na pewno nie pan jeden, ale pos逝篡 mi pan jako symbol nauczyciela) oburzony faktem, 瞠 kto chcia豚y panu odebra przywileje zawodowe.

Niestety, nie ma pan racji. Przywileje te powinny zosta zlikwidowane, bo na pewno nie zostan rozszerzone na inne grupy zawodowe, kt鏎e maj podobny charakter pracy.

Dla przyk豉du podam panu pracownik闚 dowolnego call center - czy to sprzeda穎wego, czy us逝gowego. Ja pracuj w Helpdesku. Dzie w dzie przez 8 godzin rozmawiam z lud幟i. Czasem nie udaje mi si wyj嗆 na 5-minutow przerw przewidzian raz na godzin w kodeksie pracy. O 15-minutowej nawet nie wspominam.

Jak ma si do tego stwierdzenie, 瞠 po 8 godzinach m闚ienia traci pan g這s?

Mog jedynie zaproponowa udzia w kursie emisji g這su, tak aby si nie m璚zy podczas d逝gotrwa貫go m闚ienia, chocia je郵i nie potrafi pan si tego samemu nauczy przez 20 lat pracy, to nie wr騜 wi瘯szych sukces闚 w tej materii.

Kwestia w豉軼iwego podej軼ia

Wspomnia pan r闚nie, 瞠 cz瘰to m闚i pan podniesionym g這sem. Dlaczego? Nie potrafi pan zapanowa nad grup dzieciak闚, nad kt鏎ymi ma pan poniek康 w豉dz?

Mo積a bardzo 豉two zapanowa nad tak grup... Kiedy by貫m w szkole 鈔edniej, nauczyciele nagminnie stosowali bardzo prost metod. Przeszkadzasz w lekcji, zapraszam do tablicy. Wiadomo, z jakim efektem. Dokazywanie w mojej i nie tylko w mojej klasie ko鎍zy這 si z ko鎍em pierwszego semestru, kiedy po這wa z nas musia豉 podchodzi do egzaminu komisyjnego, aby zaliczy semestr. Wszelkie problemy nauczyciela z zapanowaniem nad nami znik造, jak r瘯 odj掖.

Jestem ciekawy, jak poradzi豚y pan sobie w mojej pracy, gdzie my nad naszymi klientami nie mamy najmniejszej w豉dzy ani sposobu, 瞠by wymusi na nich ch耩 przeczytania kilku zda. Rozwi您a這by to wi瘯szo嗆 ze zg豉szanych przez u篡tkownik闚 problem闚.

Z wyrzutem podsumowuje pan pierwszy akapit stwierdzeniem: "I wed逝g pani powinienem tak pracowa codziennie, tak?" Ja codziennie pracuj od 12 lat w r騜nych firmach i nie rozdziera貫m szat z tego powodu...

A mo瞠 ja powinienem zacz望 narzeka na prac?

Wspomina pan dalej o wycieczkach, gdzie pracuje pan trzy doby bez przerwy. OK, ale ile takich wycieczek w roku si odbywa? Trzy, cztery? Policzmy wi璚: 72 godziny razy 4 wycieczki w roku r闚na si 288 godzin.

Daje to nieca貫 dwa miesi帷e. Powiedzmy, 瞠 pokrywa to pana wolne dwa miesi帷e wakacji. A co z reszt roku, gdzie pracuj帷 po 18 godzin w tygodniu, pracuje pan ponad po這w kr鏂ej ode mnie i wielu tysi璚y innych os鏏 za cz瘰to wi瘯sze pieni康ze?

Mo瞠 przyjmuj帷 pana stwierdzenie "nie p豉c mi za to!", my powinni鄉y zacz望 strajk lub poodchodzi z naszych prac?

Je郵i tak, to prosz bardzo. Nie dodzwoni si pan ani do swojego banku, ani do firmy telekomunikacyjnej. Nie zg這si pan r闚nie awarii internetu czy telewizji. Ja i inni mi podobni tam w豉郾ie pracujemy. Dwa razy wi璚ej od pana i za te same lub mniejsze pieni康ze.

Id o zak豉d, 瞠 dzisiaj przy lekturze pana listu mn鏀two ludzi mia這 na ustach z這郵iwy u鄉ieszek.

PS Wspomnia pan r闚nie o dobrych wynikach maturalnych swoich wychowank闚. Szczerze panu gratuluj dobrej statystyki, jednak nie szczyci豚ym si ni zbytnio: 80 proc. pana uczni闚, nawet je郵i uda im si uko鎍zy p騧niej studia wy窺ze, nie potrafi, dzwoni帷 po pomoc czy us逝g, zwerbalizowa swoich potrzeb, nie wspominaj帷 cho熲y o tym, 瞠by si przedstawi. Przecie wszyscy mamy kryszta這we kule.

Co o tym s康zisz? Napisz: listydogazety@gazeta.pl


Czytaj ten tekst i setki innych dzi瘯i prenumeracie

Wybierz prenumerat, by czyta to, co Ci ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakuj帷e reporta瞠 i porady ekspert闚 w sprawach, kt鏎ymi 篡jemy na co dzie. Do tego magazyny o ksi捫kach, historii i teksty z medi闚 europejskich. Zrezygnowa mo瞠sz w ka盥ej chwili.