Opinie
Czego obawiam się najbardziej w przeddzień decydującego starcia? Boję się strachu.
Film
W filmie Jerzego Śladkowskiego "Gorzka miłość" rejs po Wołdze staje się podróżą wewnętrzną. W której udaje się spojrzeć na ludzi z miłością.
W "Zwyczajnym kraju" esbeckie nagrania układają się w pełną napięcia fabularną opowieść o kraju pogrążonym w paranoi. I wbrew pozorom to film bardzo współczesny. Premiera dokumentu Tomasza Wolskiego na Krakowskim Festiwalu Filmowym, który w tym roku...
Rozpoczął się 60. Krakowski Festiwal Filmowy. Wyjątkowy nie tylko z powodu jubileuszu, ale także dlatego, że wszystkie projekcje z powodu zagrożenia koronawirusem przeniesiono do internetu. "Guczo. Notatki z życia" Marii Zmarz-Koczanowicz według...
Telewizja
Tu nie wysłuchujemy czyjejś spowiedzi, nie przyglądamy się czyimś kompleksom. To nie jest film o rzeczach wypartych. Przeciwnie, jest to film o uznaniu siebie takim, jakim się jest.
Kultura
Tego dnia odważyłem się wyjść z domu na dłuższy spacer, do apteki. Zieleń aż świeciła neonowym blaskiem. Odkąd tu mieszkamy, nie pamiętam takiej wiosny i tylu nieznanych ptasich głosów w koronach drzew na ulicy Żołnierzy Wyklętych.
Książki
Pewnego dnia 22-letni Miron Białoszewski wybrał się na miasto. Miał wstąpić do koleżanki z tajnego uniwersytetu, ale właśnie wybuchło powstanie. 17 czerwca mija rocznica jego śmierci.
Roman Polański w filmie "Oficer i szpieg", trzymając się sprawy Dreyfusa, buduje opowieść o "korzeniach totalitaryzmu". Ale za tym kryje się kafkowski absurd, niepozbawiony czarnego humoru. Po zaledwie dwóch miesiącach w kinach z powodu pandemii...
Ustaje partyjna gra, na miejsce kłamliwych polityków wchodzą lekarze. Kiedy się ich słucha, sprawdza się zdanie Alberta Camusa z "Dżumy": gdy trwa zaraza, "w ludziach więcej rzeczy zasługuje na podziw niż na pogardę".
Ten Hejter nie jest podobny do pechowego konformisty Piszczyka z "Zezowatego szczęścia". To bohater czasów "Jokera" i "Parasite", który żyje w świecie, gdzie nie ma już jednej głównej narracji i "wszystko wolno".
Luis Bunuel Portolés urodził się w 1900 r., zmarł w 1983 r. Był jednym z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserów filmowych, choć za życia mówiono o nim głównie jako o skandaliście i prowokatorze.
Akcja filmu Sama Mendesa rozgrywa się w ciągu jednego kwietniowego dnia 1917 roku na froncie I wojny światowej, gdzie służył w armii brytyjskiej 20-letni Alfred Mendes, dziadek reżysera. Na kanwie jego opowieści powstał "1917" - film paradoksalny,...
Tak się złożyło, że wiadomość o oscarowej nominacji dla "Bożego Ciała" przyszła do nas akurat w momencie, gdy w gmachu Agory odbywały się ostatnie przygotowania do pierwszego po-noblowskiego spotkania z Olgą Tokarczuk.
W czasach ekspansji seriali, o których szybko się zapomina, szukam kina, które się pamięta, po którym zostaje obraz, scena, metafora.
30 lat temu, 10 grudnia 1989 r., TVP pokazała pierwszy odcinek "Dekalogu" Krzysztofa Kieślowskiego. Kiedy cały "Dekalog" prezentowano na festiwalu w Wenecji, pierwszego dnia przyszła garstka widzów, drugiego dnia sala była pełna, trzeciego dnia...
Nie wystarcza już samo świadectwo zła ani poczucie, że stoimy po dobrej stronie. Druga strona też tak o sobie myśli. W programie 19 edycji Watch Docs szukam filmów, które przemówią również do tych niezaangażowanych, filmów odwołujących się do...
"Córka trenera" pokazuje typ rodzicielskiej relacji, skądinąd bardzo polskiej, która niebezpiecznie oscyluje między czułością i przemocą. Nowy film Łukasza Grzegorzka już w HBO.
Ken Loach ma 83 lata. Dwa lata temu ogłosił swoje pożegnanie z kinem, odbierając drugą Złotą Palmę za film "Ja, Daniel Blake". Jednak powrócił. Jakby chciał powiedzieć: nie dam się zwolnić, dajcie mi jeszcze powalczyć! Charakterystyczny uśmiech...
Piękny pomysł miała Maria Konwicka: wydobyć z książek ojca - z "Kalendarza i klepsydry", "Kompleksu polskiego", "Nowego Światu i okolic", "Wschodów i zachodów księżyca", "Pamfletu na siebie" - i połączyć w jedno tę opowieść o tyranie, a zarazem...
Najważniejszą zaletą filmu Agnieszki Holland "Obywatel Jones" jest to, że prostym językiem przekazuje nieproste, niepokojące myśli.
Czy mogliśmy przypuszczać, że społeczeństwo tak bardzo się podzieli, jakby pod działaniem ukrytego wroga? Że w kościołach można będzie usłyszeć teksty wrogie, wykluczające? Że na ulicach bojówki będą polowały na ludzi jak podczas ataku na Marsz...
U Andrzeja Wajdy śmierć nie schodzi z planu - to śmierć, która czyta gazetę z wiadomościami o wojnie. O czym przekonujemy się w wydanych właśnie dwóch albumach. 9 października mijają 3 lata od jego śmierci.
"Kler" Wojciecha Smarzowskiego to świetny film - wciągające kino bez chwili oddechu. I o księżach, i o wiernych.
Przed 44. festiwalem kina polskiego w Gdyni nastroje są rozkołysane. Z jednej strony - dobre wiadomości: sukces "Bożego Ciała" Jana Komasy w Wenecji i Toronto oraz decyzja komisji PISF-u, żeby zgłosić do Oscara ten właśnie film. Gdynia ma więc...
W czasie, kiedy trwają tegoroczne zmagania o Złote Lwy, możemy obejrzeć cały zestaw filmów, które brały udział w poprzednim konkursie i zastanowić się nad tym, kto wygra w tym roku.
Wysokonakładowe przedsięwzięcia historyczne, takie jak film o Józefie Piłsudskim, budzą zwykle obawy, że zostaną wykorzystane na rzecz aktualnej koniunktury. Michał Rosa znalazł dla "Piłsudskiego" oryginalną formułę. Daleką zarówno od historycznego...
Sytuację kina polskiego przed zbliżającym się 44. Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni można określić jako schizofreniczną. Oto wymowny przykład: z jednej strony decyzją środowiska filmowego Platynowe Lwy za dorobek życia otrzymuje...
Pedro Almodóvar, któremu festiwal w Cannes kilka razy poskąpił Złotej Palmy, odebrał w Wenecji Złotego Lwa za dorobek życia.
W swoim "życiopisaniu" Miron Białoszewski wyprzedza nie tylko swój czas, kiedy o homoseksualizmie się nie mówiło. Wyprzedza także czas obecny, z niebezpieczną tendencją segregacji.
O filmie "Mowa ptaków" Żuławskich jest w Polsce głośno od dwóch tygodni za sprawą wycofania filmu z festiwalu w Gdyni, a następnie przywrócenia go po licznych głosach oburzenia w środowisku filmowym. Premiera "Mowy ptaków" na festiwalu Nowe...
Chciałoby się przywołać słowa reżyserki, która dwa lata temu, odbierając w Gdyni nagrodę, powiedziała w stronę urzędników: "Zostawcie nas. My naprawdę wiemy, co robić!".
W czasie festiwalu Transatlantyk w Łodzi, na Piotrkowskiej Wojciech Marczewski, reżyser "Ucieczki z kina Wolność", "Zmór", "Dreszczy", "Weisera" odsłonił swoją gwiazdę, obok innych gwiazd: Wajdy, Hasa, Polańskiego.
Krzysztof Gierat: Konrad Szołajski jako jedyny filmowiec zajął się w swoim filmie tematem totalnego poróżnienia politycznego, ale czy to oznacza, że jego film powinien być traktowany szczególnie?
To wszystko prawda, co mówi Konrad Szołajski, reżyser "Dobrej zmiany", w poruszającym apelu do kolegów filmowców. Król jest nagi. Polski dokument nie opisuje "rzeczywistości politycznej". Nieliczne filmy, które pokazują stopień zagrożenia demokracji...
Reżyser Krzysztof Zanussi, autor "Struktury kryształu", "Iluminacji", "Barw ochronnych", szef Studia Filmowego TOR kończy dziś 80 lat.
Jury wyszło naprzeciw życzeniu publiczności, która przez sześć minut oklaskiwała "Parasite" Bonga Joon-ho, czarną komedię o spolaryzowanym do granic absurdu świecie bogatych i biednych. To film brawurowy. Ale czy wybitny?
Cannes namaszcza reżyserów-autorów. Co powiedziało w tym roku o podminowanym i spolaryzowanym świecie współczesnym? W sobotę o 19 rozpoczyna się finałowa ceremonia nagród. Komu jury pod przewodnictwem Alejandro Gonzalesa Inarritu i z Pawłem...
"Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego, nagrodzonego za reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes nominowana jest do Oscara w trzech kategoriach. W nowym filmie laureat Oscara za "Idę" tworzy inteligencką wersję mitu życia w PRL-u. Wersją robotniczą był...
W małym filmie braci Dardenne, dwukrotnych zdobywców Złotej Palmy, kryje się głęboka idea. Tym, który skazuje bohatera na samotność, okazuje się Bóg. Ratunek przychodzi od drugiego człowieka, którego uważaliśmy za wroga.
Film "Pewnego razu... w Hollywood" Quentina Tarantino jest jak gra z niemożliwym. Bo jak dokonać zwycięstwa fikcji nad rzeczywistością?
Copyright © Agora SA