Rewolucyjna Złota Palma dla "Tytanu" Julii Ducournau, "jednego z najdzikszych filmów kiedykolwiek pokazanych w Cannes". Triumf feministycznego horroru to znak, że po światowym kryzysie czas zbudować rzeczywistość na nowo.
Cannes ożyło. Kiriłł Sieriebriennikow, Asghar Farhadi, Julia Ducournau i Sean Baker przywieźli intrygujące filmy. Ich filmy to komentarz do reżimów, ale także polityki społeczeństw Zachodu.
Kiedyś Jodie Foster potrzebowała festiwalu w Cannes. Dzisiaj to festiwal w Cannes potrzebuje Jodie Foster. Dyrektor artystyczny imprezy, Thierry Frémaux, od lat jest oskarżany o lekceważenie wszelkich kwestii związanych z równouprawnieniem kobiet,...
Niestety, w Cannes to się zdarza. Uznani reżyserzy, który mają niemal abonament na miejsce w konkursie, przywożą tu nie najlepsze filmy. Tegoroczny konkurs tonie w miałkości.
Nie ma co ukrywać: festiwal w Cannes nigdy nie był mekką równouprawnienia. Jednak niezależnie od kostyczności i konserwatyzmu samej imprezy w prezentowanych tu filmach czuje się zmiany zachodzące w świecie.
Stygmaty i zabawka seksualna wystrugana z figurki Świętej Dziewicy. Jednak zamiast oburzenia "Benedetta" Paula Verhoevena wywołała na festiwalu w Cannes debatę o religii i seksie w kinie.
W epicentrum show-biznesu Leos Carax opowiada o sztuce, ego artysty i kulturze celebrity. "Annette" to świetny film na otwarcie festiwalu w Cannes.
Śpiew Adama Drivera i Marion Cotillard w musicalu "Annette" legendarnego ekscentryka Leosa Caraxa przywita 20 tys. uczestników bodaj najważniejszej filmowej imprezy świata. A wraz z nim: przyjęcia na plaży, czerwony dywan, po którym wejdzie do Grand...
Wieczorny pokaz "Annette" Leosa Caraxa zainauguruje dziś festiwal w Cannes. Organizatorzy imprezy nie chcą ugiąć karku pod naciskiem covidu. Ale czy można tak po prostu "odmrozić" targowisko próżności?
Otępienie w młodym wieku często oznacza, że odchodzeniu syna czy córki przyglądają się rodzice. I dalej - krewni, przyjaciele, znajomi. Nie wspominając już o dramacie kogoś, kto poświęca wszystko, by pielęgnować bliską osobę.
"Minari" niesie wnikliwą obserwację ludzi, którzy nagle musieli wpisać się w nowy świat.
Przez pandemię "Na rauszu" nie mogło liczyć na regularną dystrybucję. A jednak stało się filmowym wydarzeniem roku. Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego to ukoronowanie pasma sukcesów filmu Thomasa Vinterberga.
- Myślałem ostatnio trochę o sobie - mówi młody mężczyzna. W odpowiedzi od swojej partnerki słyszy: "To niebezpieczne". "Proste rzeczy" to właśnie film o niebezpieczeństwach związanych z zaglądaniem w siebie, z rozmową o emocjach, z wiwisekcją...
Wybitne aktorstwo Anthony'ego Hopkinsa i Olivii Colman oraz temat: lęk, który odczuwa większość z nas. To recepta, która przynosi "Ojcu" najważniejsze nagrody sezonu, w tym Oscara dla Anthony'ego Hopkinsa. W kinach od 21 maja.
"Koreanki" to tytuł cyklu prezentowanego online między 8 kwietnia a 19 maja na platformie Pięć Smaków w Domu. Filmy, choć często lekkie i pełne humoru, układają się tu w opowieść o rzeczywistości, która coraz mocniej zaciska ludziom pętlę wokół szyi.
- Popieram politykę sprzeciwu wobec skurwieli. Wrogie środowisko pracy, krzyk, awantury nie są drogą do powstawania genialnych dzieł. Zwykle to tylko maska dla niepewności i lęków - mówiła niedawno Fennell w wywiadzie dla "Variety".
Konkursowe filmy Berlinale 2021, mimo dużej różnorodności, miały jeden wspólny mianownik. Były opowieściami o próbie zachowania godności w rzeczywistości, która nieustannie z niej ludzi odziera. Złoty Niedźwiedź dla "Bad Luck Banging or Loony Porn"...
Berlinale 2021. Złoty Niedźwiedź dla "Bad Luck Banging or Loony Porn" Radu Jude. Werdykt silnego, reżyserskiego jury pachnie kompromisem między różnymi wizjami współczesnego kina.
W 71. Berlinale uczestniczymy w tym roku wyłącznie dzięki nowoczesnej technologii. I oglądamy filmy o tym, jak niebezpieczna może być nowoczesna technologia.
Zaczyna się Berlinale 2021. A właściwie: "wydarzenie branżowe", które poprzedza letnią "specjalną edycję" imprezy. Jeden z najważniejszych festiwali Europy zdecydował się na hybrydową formę.
Jeśli nie odpowiemy na otaczające nas procesy radykalnie, będą miały nieodwracalne konsekwencje - przekonuje Agnieszka Holland.
Tegoroczne nominacje do Złotych Globów może i nie oddają prawdziwej kondycji współczesnego kina i telewizji, ale są zrywem do życia uśpionej przez wirus branży
W 2020 roku, podczas Berlinale - ostatniego wielkiego festiwalu, który odbył się przed pandemią - zaprezentowała "Szarlatana". Teraz została prezydentką Europejskiej Akademii Filmowej
Animacja "Zabij to i wyjedź z tego miasta" zdobyła Złote Lwy festiwalu w Gdyni. Skończyła się wirtualna, ale ważne edycja imprezy. W przesiąkniętych przemocą czasach filmowcy szukali azylu dla wrażliwości.
Agnieszka Holland została prezydentką Europejskiej Akademii Filmowej. Organizacja zrzesza blisko cztery tysiące profesjonalistów z branży filmowej ze Starego Kontynentu, przyznaje prestiżowe Europejskie Nagrody Filmowe i jest ważnym głosem...
- Kiedyś zadałem tacie pytanie, o czym marzy. Spojrzał, zastanowił się i powiedział: "No jak to, żeby wam było dobrze". A dla siebie? "To to nie jest dla mnie?" - mówi Piotr Domalewski, reżyser filmów "Jak najdalej stąd" i "Cicha noc".
- Czasem przydarzają się nam okresy, w których czujemy się silni i stabilni. Ale wcześniej czy później każdy odkryje swoją słabość. A wtedy będzie potrzebować pomocy ze strony innych - mówi szwedzki reżyser Roy Andersson.
Niezależnie od etycznej oceny tej metody pracy powstał ważny film. Ta opowieść o systemie, władzy i przemocy dobrze wpisuje się w aktualne trendy rosyjskiego kina. "DAU. Natasza" pokaże festwial Nowe Horyzonty.
Więcej rozmawiamy teraz z bliskimi i sąsiadami, wspieramy się. Lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, sprzątacze i sprzątaczki, dostawcy jedzenia udowadniają, do jak wielkich poświęceń są zdolni. Ta solidarność daje nadzieję
Czasem szukałem w pracy inspiracji i spełnienia, innym razem rola miała spłacić czynsz i czesne za szkołę moich dzieci. Takie lawirowanie jest nieodłącznym elementem aktorstwa. Rozmowa z Jude'em Lawem. Film "Gniazdo" z jego udziałem od piątku w...
Przypomniałem sobie, że bliskich ludzi trzeba kochać na co dzień, nie tylko od święta i w czasach pandemii. Wielu ludzi, zmuszonych do zatrzymania się w biegu przez koronawirus, zaczęło się zastanawiać nad miejscem, w jakim się znaleźli w życiu.
W czasach reżimu ludzie musieli meandrować między tematami tabu. Teraz każdy głośno mówi o swoich pomysłach na siebie, otoczenie, kraj. Chcąc lepiej usłyszeć ich historie, czyniłam główną bohaterką psychoterapeutkę, która wraca do rodzinnego miasta,...
Ten triumfator Oscarów 2020 i laureat wielu innych nagród to metafora opartego na skrajnych nierównościach systemu społecznego. Co z tego, że mało subtelna. Nie musi taka być, by o filmie do dziś dyskutował cały świat.
- Rozgrywająca się we Francji "Prawda" jest moim najbardziej przegadanym filmem. W Japonii nie mówimy otwarcie o uczuciach, a mężczyzna z pewnością nie płakałby przy bliskich - Hirokazu Koreeda opowiada nam o swoim pierwszym zachodnim filmie. W...
Catherine Deneuve należy do innej epoki, w której gwiazdy wydawały się żyć na odległym firmamencie. Wiemy, ile mroku skrywał tamten świat, ale i tak tęsknimy za erą blichtru. I może dlatego tak potrzebujemy Deneuve: niegdysiejszej, niedostępnej,...
"Prawda" jest piękną opowieścią nie tylko o kinie i aktorstwie, ale również o bliskości i jej braku, o aspiracjach, ambicjach, relacjach między najbliższymi. Aż dziw bierze, że Hirokazu Koreeda tak dużo wie o Europie i jej mentalności.
Berlinale 2020. Złoty Niedźwiedź festiwalu w Berlinie trafił do Mohammada Rasoulofa za "There Is No Evil" - opowieść o moralnych wyborach w autorytarnym państwie i cenie, jaką płaci się za sprzeciw wobec reżimu. W swoim werdykcie jury z przeciętnego...
"Szarlatan" to film klasyczny, ale wspaniale niejednoznaczny. W czwartek na raczej mizernym 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Berlinie premierowo pokazano nowe dzieło Agnieszki Holland.
W końcu ważny film na Berlinale. Drapieżne i oschłe "Nigdy rzadko, czasem zawsze" Elizy Hittman wybija się pośród tegorocznej kawalkady celuloidowych potworów. Razem z ciekawymi "Moją młodszą siostrą" i "Nadzieją" układa się w tryptyk o...
Film "Dzięki Bogu" nie jest francuskim "Klerem". Reżysera Francois Ozona mniej interesuje opowieść o hipokryzji Kościoła. Bardziej - o bólu i poświęceniu, jakich wymaga sprzeciwienie się skorumpowanemu systemowi. Już w TV.
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.