Łączenie na żywo z Wołodymyrem Zełenskim, Sean Penn w fikuśnej bejsbolówce i mocny polski dokument "W Ukrainie". Berlinale nie zapomina o wojnie.
Dawniej przemoc była bardziej namacalna. Dzisiaj przeniosła się na wyższe uczelnie, rozlała po wszystkich środowiskach, przeżarła język. Dajemy sobie prawo do fascynacji fizyczną agresją. A MMA i dziesiątki patostreamerów zamieniły przemoc w towar....
"The Silent Twins" Agnieszki Smoczyńskiej ze Złotymi Lwami na festiwalu filmowym w Gdyni. To mocna historia o nieakceptowanych przez świat bliźniaczkach, które wybrały izolację.
"Elvis" przypomina, jak bliskie sobie bywają jarmark i sztuka. Biografia ikony popkultury lawiruje między kinem efektownym i efekciarskim. Na tyle jednak uwodzi, że chce się lawirować z nią.
Jak Polska i Europa wyglądają w oczach osła? - "IO" to apel, by traktować zwierzęta z szacunkiem - mówi Jerzy Skolimowski. Film polskiego mistrza dostał Nagrodę Jury na 75. Festiwalu Filmowym w Cannes.
Jerzy Skolimowski nagrodzony na 75. Festiwalu Filmowym w Cannes. Jego film "IO" to opowieść o nas, ludziach, z perspektywy błąkającego się osiołka. Festiwal wygrał "Triangle of Sadness" Rubena Östlunda okrzyknięty "najbardziej obrzydliwym filmem...
Operacja chirurgiczna jako akt seksualny i artyści, którzy z transplantacji robią sztukę. David Cronenberg szaleje, ale naprawdę mocno wybrzmiewają opowieści braci Dardenne i Tarika Saleha.
"Triangle of Sadness" i "R.M.N." to filmy reżyserów, których na mistrzów wykreował canneński festiwal: Rubena Ostlunda i Cristiana Mungiu. W konkursie układają się w dialog o mentalności współczesnej Europy.
Wydarzeniem festiwalu w Cannes stała się projekcja "Mariupolis 2" Mantasa Kvedaraviciusa, reżysera zamordowanego przez Rosjan w Ukrainie. Ale również konferencja prasowa Kiriłła Sieriebriennikowa, nawołującego do zniesienia sankcji wobec Rosji.
"Top Gun: Maverick" ogląda się świetnie, choć to eskapizm w czystej postaci. Reżyser Joseph Kosinski wspiął się na wyżyny technicznych możliwości współczesnego kina.
Po pełnej emocji gali z wirtualnym udziałem Wołodymyra Zełenskiego w noc otwarcia festiwalu w Cannes po ekranie chodziły zombi. A to nie pierwszy raz. Opisując rzeczywistość, reżyserzy chętnie spoglądają w stronę horrorów.
Wieczorny pokaz zombie horroru "Final Cut" Michela Hazanaviciusa otworzy tegoroczny festiwal w Cannes. W programie "IO" Jerzego Skolimowskiego oraz m.in. nowe filmy braci Dardenne, Davida Cronenberga czy Cristiana Mungiu. A na deser "Top Gun:...
Przy "Trzech piętrach" przyjąłem tę samą zasadę, co pracując nad "Pokojem syna" - żadnych odniesień do aktualności. Spiker w radiu nie podaje tu newsów, bohaterowie nie rozmawiają o bieżącej polityce - mówi reżyser Nanni Moretti, reżyser "Trzech...
"Matki równoległe" Pedro Almodóvara to jego kolejna opowieść o uczuciach, macierzyństwie, współczesnych rodzinach patchworkowych. Ale kryje w sobie też ładunek polityczny.
W sekcji Forum festiwalu w Berlinie Anka i Wilhelm Sasnalowie pokazali "Nie zgubiliśmy drogi". To opowieść o samotności, szukaniu siebie, ale i nadziei - mimo wszystko.
Pokaz nowego filmu François Ozona "Peter von Kant" otworzył kolejną "dziwną" edycję Berlinale. Wciąż program najważniejszych imprez kulturalnych Europy dyktuje wirus.
Twierdzi, że nie interesuje jej w sztuce prowokacja. Po prostu czasem pomaga widzom dostrzec świat, od którego oni odwracają wzrok. Na festiwalu filmowym w Berlinie Isabelle Huppert odbierze honorowego Niedźwiedzia za całokształt twórczości
Przejmujące "Wszystko poszło dobrze" Francois Ozona sprowadza widzów nad szpitalne łóżko sparaliżowanego mężczyzny. Film jest pokazem wybitnego aktorstwa: Sophie Marceau, Andre Dussolliera i Charlotte Rampling.
W światowym kinie stał się powiewem świeżości. Horror Julii Ducournau "Titane" otwiera dyskusję o kształcie społeczeństwa, które zbudujemy po epidemii koronawirusa.
Choć w zrodzonym przez nordycką wyobraźnię "Lamb" w głównych rolach pojawiają się mroczne siły natury i hybryda ludzko-jagnięca, ostatecznie Valdimar Johannsson mówi coś istotnego o człowieku.
Oscary 2022. "Nie patrz w górę" ("Don't Look Up") na Netflixie wywołał furorę w mediach społecznościowych. Ten film jest krzykiem niezgody lewicowo-liberalnych elit na własną bezsilność. Słusznym, ale bezradnym.
Natasza Parzymies szturmem wdarła się do świata seriali. Właśnie premierę na platformie player.pl ma drugi sezon jej przebojowej "Kontroli".
Łatwo nadać Kalinie Jędrusik etykietkę "seksbomba PRL-u". Jednak w rzeczywistości ona nieustannie grała z systemem. Może dlatego reżyserzy filmowi nie znaleźli na nią pomysłu? Rozmowa z Kasią Klimkiewicz, reżyserką filmu "Bo we mnie jest seks".
Co redakcja "Wysokich Obcasów" poleca do słuchania, czytania i oglądania w tym tygodniu?
"Aida" to ważny film. Jasmila Žbanić pokazuje masakrę w Srebrenicy z punkty widzenia kobiety. Ale także tysięcy ludzi, których jedyną winą było urodzenie się po złej stronie serbsko-bośniackiej granicy.
Paolo Sorrentino, Jane Campion, Maggie Gyllenhaal - autorzy najgłośniejszych filmów tej Wenecji wyjeżdżają do domów z nagrodami. Ale festiwal wygrywa hiperrealistyczne "Zdarzenie" Audrey Diwan. Jak oceniono polskie "Żeby nie było śladów"?
To wspaniała edycja festiwalu filmowego w Wenecji. Właściwie każdy konkursowy film okazuje się istotnym głosem w dyskusji o współczesności. Ale organizatorzy znaleźli miejsce w oficjalnej selekcji również na kino popularne.
Chcemy wierzyć, że zaburzenia psychiczne przestały być tabu. Jednak Pablo Larrain w "Spencer" i Maggie Gyllenhaal w "The Lost Daughter" - kolejnych świetnych filmach festiwalu w Wenecji - zadają podchwytliwe pytanie: a co, jeśli dotyczą one matek?
"Diuna" w reżyserii Denisa Villeneuve'a była najbardziej oczekiwaną premierą festiwalu w Wenecji. To gęste, mroczne science fiction oddaje dzisiejsze nastroje. Ale czy może zafascynować?
Po 12 latach Jane Campion wraca do kina. W konkursie na Festiwalu Filmowym w Wenecji prezentuje "Psie pazury" wycyzelowaną, ale mocną wizję podwalin amerykańskiego społeczeństwa.
Między ekranizacjami powieści Eleny Ferrante a "Gomorrą" jest jeszcze miejsce na inny Neapol. Ten z pamięci Paolo Sorrentino, w którym pierwszoplanowe role grają ciotka Patrizia i Diego Maradona. Czytaj: rodzina, seks i sny o potędze.
"Malowany ptak" w HBO GO. Ekranizacja słynnej powieści Jerzego Kosińskiego wywołuje debatę na temat nie tylko konsekwencji przemocy, ale też udziału mieszkańców Europy Środkowej w Holocauście.
Wieczorny pokaz "Madres paralelas" Pedro Almodóvara zainauguruje tegoroczną edycję festiwalu w Wenecji. W konkursie głównym jest "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego.
Praca była moim uzależnieniem i bardzo chciałam czerpać z niej poczucie własnej wartości. Dopóki nie zrozumiałam, że to ślepy zaułek.
- Dlaczego nie wyemigruję? Mój głos w Iranie brzmi mocniej niż megafon na wiecu za granicą - tłumaczy Asghar Farhadi. Jego najnowszy film "Bohater" w Cannes dostał Grand Prix. Zaraz zobaczymy go na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
W programie tegorocznej 21. edycji festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu jest ponad 200 tytułów. Wybraliśmy pięć filmów, które trzeba zobaczyć. Nie zawsze będzie to łatwa przeprawa, ale warto próbować.
Między feministycznym horrorem, czyli nagrodzonym Złotą Palmą "Titane", a medytacją nad poczuciem obcości w "Memorii". Wrocławskie Nowe Horyzonty pozwolą widzom poczuć atmosferę najważniejszych filmów festiwalu Cannes.
Cannes 2021 za nami. A oto autorski przegląd triumfatorek i triumfatorów 74. edycji festiwalu.
To było dziwne Cannes, a do tego przez pierwsze dni - nudne. Finał okazał się za to piorunujący. Główna nagroda dla 37-letniej Julii Ducournau za wybuchowy horror "Titane" pokazuje, że wiatr zmian dotarł i na Lazurowe Wybrzeże. Nie tylko za sprawą...
"Pomysł przyszedł do mnie we śnie. Miałam koszmar, w którym rodziłam części silnika" - mówiła Julia Ducournau, reżyserka "Tytana". Ducournau jest drugą kobietą w historii, która otrzymała Złotą Palmę.
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.