Paweł Cywiński - orientalista, kulturoznawca, geograf, współtwórca fundacji Polska Gościnność, która zajmuje się pomocą bezpośrednią uchodźcom w ramach inicjatywy Chlebem i Solą oraz prowadzi największy polskojęzyczny portal na temat uchodźców Uchodźcy.info; współtwórca projektu Post-turysta.pl, redaktor „Magazynu Kontakt”; pracuje na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych UW

Od początku trwania kryzysu migracyjnego CBOS przeprowadził 18 badań stosunku Polaków do przyjmowania uchodźców. To najlepiej przeanalizowany w ostatnich latach temat społeczno-polityczny. Patrząc na wyniki, każdy strateg natychmiast dostrzeże dwie znaczące prawidłowości.

Pierwsza dotyczy potencjału politycznego. Tylko trochę ponad 4 proc. respondentów nie ma na temat uchodźców zdania. To bardzo mało; w większości tematów społeczno-politycznych nie ma go zazwyczaj ok. 30 proc. Temat jest więc propagandowym Świętym Graalem. Zagnieździł się głęboko i rozgrzewa emocje. Ten, kto podtrzymuje jego temperaturę i zaczyna nim kierować, zapewnia sobie poparcie.

Pozostało 86% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej